دامنه افشاگری ها از پشت پرده های صنعت خودرو همچنان ادامه دارد، پس از ماجراهای بسیار در مورد میزان آلایندگی خودروهای دیزلی و برملا شدن تقلب آگاهانه میتسوبیشی از محاسبه اشتباه مصرف سوخت، حالا مدیران این شرکت در دومین افشاگری خود رسما به سهل انگاری 25 ساله (از سال 1991) در این زمینه اعتراف کردند.
این درحالیست که وضعیت مالی و آینده میتسوبیشی موتورز به عنوان ششمین تولید کننده بزرگ خودرو در ژاپن چندان مساعد نیست و این شرکت حتی پیش از وقوع چنین بحرانی نیز به دلیل کمبود منابع ناچار به توقف روند توسعه برخی از مشهور ترین مدل های خود نظیر لنسر و گالانت شده بود.
حتی پیشتر میتسوبیشی مذاکراتی را با رنو برای ادغام و ادامه همکاری در ساخت خودروهای مختلف برگزار کرد که در نهایت به توافقی منجر نشد و از این رو عمده کارشناسان نگران حذف تدریجی این خودروساز خوش نام از بازار بودند.
عذرخواهی رسمی مدیران میتسو در هفته گذشته که خبر رسمی وجود تقلب در محاسبه مصرف سوخت برخی مدل ها را اعلام کرده بودند به سقوط چشمگیر سهام این شرکت در حدود 50 درصد منجر شد و حالا به نظر می رسد با توجه به افشاگری اخیر در مورد قدمت 25 ساله این تقلب، شاهد بی ارزش شدن کامل سهام این شرکت صاحب سبک باشیم.
نکته عجیب اینکه پیشتر تصور می شد که مهندسان میتسوبیشی با استفاده از روش های رایجی مانند اضافه باد کردن تایرها و اعمال تنظیمات ویژه روی پیشرانه، میزان مصرف سوخت این خودروها را نسبت به شرایط واقعی کاهش داده اند، اما حالا مشخص شده که در واقع تفاوت در روش های اندازه گیری باعث بروز این تقلب و ضرر و زیان ناشی از آن شده است.
در قوانین ژاپن، با توجه به ترافیک سنگین شهر های فشرده این کشور، محاسبه مصرف سوخت با توجه به مسیرهای درون شهری و پر ترافیک انجام می شود، اما میتسوبیشی مطابق متد آمریکایی عمل کرده و میزان مصرف سوخت خودروهایش را با لحاظ کردن تردد اتوبانی با سرعت ثابت اعلام کرده است.
بنابراین شاید نتوان چنین رویه ای را تقلبی جهانی (همانند آنچه در مورد فولکس واگن روی داد) توصیف کرد، چرا که حداقل در بازار آمریکا، اعداد و ارقام اعلام شده برای مصرف سوخت خودروهای میتسوبیشی، بسیار به واقعیت نزدیک است، اما در سایر کشورها و بازار داخلی ژاپن از این حرکت میتسوبیشی به عنوان یک تقلب نابخشودنی یاد می شود.