کرمانخودرو کار خود را با مونتاژ محصولات شرکت دوو کره جنوبی در کشورمان آغاز کرد. خودروهایی چون سییلو و ماتیز که به فروش و محبوبیت بالایی هم در بازار دست پیدا کردند؛ اما پس از ورشکستگی دوو و خریداری کامل آن توسط جنرال موتورز آمریکا، امکان ادامهٔ همکاری کرمانخودرو با دوو وجود نداشت و به همین دلیل مونتاژ محصولات این شرکت در ایران پایان یافت. سپس کرمان خودرو به سراغ یکی دیگر از خودروسازان کره جنوبی یعنی هیوندای رفت و شروع به مونتاژ دو خودروی ورنا و آوانته از این شرکت نمود درحالیکه دراینبین با شعبهٔ برزیلی فولکسواگن نیز همکاریهایی را آغاز نموده و به مونتاژ فولکسواگن گل نیز پرداخت؛ اما در سال 1390 و همزمان با وضع تحریمها علیه صنعت خودروسازی ایران، تولید این خودروها هم در کرمان خودرو متوقف شد. بدین ترتیب این شرکت به خودروسازان چینی لیفان و جک روی آورد تا شرکتی که روزگاری با شرکتهای معتبر هیوندای و فولکسواگن همکاری میکرد حال خود را در کنار خودروسازان چینی با فقط چند ده سال سابقه ببیند!
اما پس از توافق هستهای و لغو تحریمها بار دیگر خودروسازان معتبر جهانی به کشورمان بازگشتند و کرمانخودرو نیز دوباره دست همکاری بهسوی شریک قدیمی خود یعنی هیوندای دراز کرد. بدین ترتیب در گام نخستِ شروع همکاری مجدد میان هیوندای و کرمانخودرو، دو محصول i10 و i20 برای مونتاژ در ایران انتخاب شدند و پس از انجام اقدامات مقدماتی در این زمینه، چندی پیش کرمانخودرو اقدام به پیشفروش این دو ماشین نمود که با استقبال بالایی هم مواجه شدند و ظرفیت فروش آنها سریعاً پُر شد. کرمانخودرو امسال هم مثل سالهای گذشته در نمایشگاه خودروی اصفهان حضور یافته بود اما امسال برخلاف سالهای قبل در کنار طیف گستردهای از خودروهای چینی ساخت لیفان و جک، دو محصول مونتاژی جدید خود یعنی هیوندای i10 و i20 را هم به نمایش درآورده بود؛ بنابراین در نمایشگاه فرصتی دست داد تا این دو سوغات جدید کرمان خودرو را موردبررسی قرار دهیم؛ بنابراین در ادامهٔ این مطلب نگاه دقیقتر و کاملتری به این دو مهمان جدید بازار کشورمان خواهیم داشت.
هیوندای i10
I10 یک هاچبک سگمنت A است که کوچکترین محصول هیوندای محسوب شده و پلتفرم مشترکی با کیا پیکانتو دارد. تولید نسل نخست این ماشین در سال 2007 و بهعنوان جایگزین مدل Atos آغاز شد و هماکنون در نسل دوم خود قرار دارد که سال 2013 معرفی شده است. در نمایشگاه اصفهان یک دستگاه i10 سفیدرنگ به نمایش درآمده بود که دقایقی به بررسی آن پرداختم. هیوندای i10 یک هاچبک کوچک شهری است و مطمئناً نباید انتظار فضای جادار و صندوق باری بزرگ را از آن داشت اما وقتی بحث پرداخت 70 میلیون تومان مطرح باشد سطح انتظارات بالا میرود!
در نمای بیرونی i10 شاهد طراحی جذاب و بروزی هستیم که کاملاً هماهنگ و زیبا به نظر میرسد. در جلو، چراغهای مثلثی و جلوپنجرهای بسیار باریک جلبتوجه میکند درحالیکه درون سپر نیز ورودی هوای بزرگی تعبیه شده است. در بخش عقبی چراغهایی با فرمی جالب به چشم میخورند درحالیکه پروژکتورها درون سپر عقب قرار گرفتهاند که کمی بزرگ به نظر میرسند. البته i10 سال گذشته فیسلیفتی جزئی را تجربه کرده است که نمونههای تولیدی کرمانخودرو هم از نوع فیسلیفت شده هستند اما شخصاً پروژکتورهای عقب نسخهٔ پیش از فیسلیفت را زیباتر میدانم. بااینحال از عقب گذشته و نگاهی هم به نمای جانبی این هاچبک کرهای میاندازم که در آن زههای مشکیرنگی در قسمت پایینی درها، فرم جالب رینگها و دنبالهای از شیشهٔ عقب که روی ستونهای C کشیده شده است جلبتوجه میکند.
حال به داخل خودرو هم سری میزنم. برخلاف بیرون، نمای داخلی i10 چندان جذاب نیست و کاربرد فراوان پلاستیک خشک در سراسر کابین واقعاً به چشم میآید. فرم غربیلک فرمان زیبا و خوشدست است اما محل قرارگیری دستهدنده انسان را به یاد خودروهای ون یا MPV میاندازد. رو دریها نیز طراحی مناسبی دارند اما بازهم بهکارگیری پلاستیک خشک در آنها آزاردهنده است و به همین دلیل میتوان میتسوبیشی میراژ را از این لحاظ برتر از هیوندای i10 دانست.
به قسمت عقب خودرو که میروم، درصورتیکه صندلیهای جلو کمی به سمت عقب کشیده شده باشند، فضای پا کاملاً کم و محدود است و بههیچعنوان نمیتواند در مسیرهای نسبتاً طولانی راحت باشد هرچند که این ماشین صرفاً برای استفادههای شهری طراحی شده است. بااینحال فضای صندوق بار با 252 لیتر حجم برای خودرویی در این کلاس پذیرفتنی و مناسب است. این هاچبک کوچک شهری 3.66 متر طول، 1.66 متر عرض و 1.5 متر ارتفاع دارد درحالیکه فاصلهٔ محوری آن 2.38 متر است.
همانطور که گفته شد کرمانخودرو تصمیم دارد این خودروها مونتاژ کند و بنابراین طبق رسم سازندگان داخلی در این صورت تعدادی از تجهیزات و آپشنهای آنها حذف خواهد شد. بااینوجود تجهیزات هیوندای i10 از سوی کرمانخودرو مواردی چون دو ایربگ، سیستم HAC یا کنترل حرکت در سربالایی، سیستم ESC یا کنترل پایداری الکترونیکی، ترمز ABS و EBD، کامپیوتر سفری، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، تهویه اتوماتیک، فرمان برقی، رینگهای آلومینیومی، ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ، دیلایت و سنسور پارک عقب اعلام شده است که مناسب بوده و خودروی نسبتاً کاملی محسوب میشود.
هیوندای این خودرو را با پیشرانههای مختلف سه و چهار سیلندر و بنزینی، دیزل و LPG عرضه میکند که کرمانخودرو قویترین آنها یعنی یک واحد 1.2 لیتری بنزینی چهار سیلندر را برای بازار ایران انتخاب کرده است که 86 اسب بخار قدرت و 121 نیوتن متر گشتاور دارد. قدرتی که برای وزن نزدیک به یک تنی i10 کافی به نظر میرسد. کرمانخودرو همچنین هردوی این هاچبکهای کرهای را با گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک تیپترونیک تولید خواهد کرد که نکتهٔ مثبتی محسوب میشود.
اما وقتی به بحث قیمتگذاری هیوندای i10 میرسیم تمامی نقاط مثبت آن رنگ میبازد چراکه سازندهٔ داخلی قیمت 71,900,000 تومان را برای این خودرو اعلام کرده است که کاملاً برای خودرویی در این کلاس و آنهم مونتاژ داخل گران بشمار میرود. این در حالی است که پسرعموی i10 یعنی کیا پیکانتو که بهصورت وارداتی در کشورمان عرضه میشود، حدود 75 میلیون تومان قیمت دارد. بااینحال هیوندای i10 با چنین قیمت غیرمعقولی در بازار کشورمان در برابر رقبایی چون امجی 3، میتسوبیشی میراژ و همین کیا پیکانتو قرار میگیرد درحالیکه وجود رقبای بزرگترین چون رنو سیمبل و کیا سراتو مونتاژ سایپا کار را برای i10 بسیار سخت میکند.
هیوندای i20
حال بپردازیم به برادر بزرگتر i10 یعنی i20. این خودرو یک هاچبک سگمنت B است که پلتفرم آن با کیا ریو مشترک است. آغاز تولید نسل نخست این ماشین به سال 2008 بازمیگردد که بهعنوان جایگزین مدل Getz معرفی شد و همانند i10 هماکنون در نسل دوم خود قرار دارد که در سال 2014 معرفی شده است؛ اما i20 برخلاف i10 بهصورت هاچبک سهدر هم تولید میشود. در نمایشگاه اصفهان دو دستگاه هیوندای i20 به رنگهای نقرهای و قرمز حضور داشتند که یکی از آنها روی سکوی چرخانی قرار گرفته بود اما دیگری در مکانی مناسب قرار داشت و امکان بررسی آن فراهم بود.
نسل دوم i20 در طراحی بیرونی پیشرفت قابلتوجهی نسبت به نسل اول داشته و کاملاً زیباتر شده است. در جلو، چراغهایی کشیده به چشم میخورند که نوار دیلایت در قسمت بالایی آنها جلبتوجه میکند درحالیکه بازهم جلوپنجرهای کاملاً باریک در بین چراغها قرار گرفته است. قسمت عقبی خودرو نیز با چراغهایی که تا روی درِ صندوق کشیده شده است کاملاً زیبا و هماهنگ به نظر میرسد. در بخش جانبی اما شاهد فرم سادهتری نسبت به i10 هستیم و تنها نکتهٔ قابلذکر، ستونهای C مشکیرنگ آن هستند.
پای که به داخل هیوندای i20 میگذارم با نمایی زیبا و چشمنواز روبرو میشوم که کاملاً برتر از i10 است. در این قسمت تریم دورنگ داشبورد، وجود نمایشگر لمسی و قرارگیری دستهدنده در مکانی بهتر، به زیبایی کابین افزوده است؛ اما در i20 هم همچنان کاربرد وسیع پلاستیک خشک در همهٔ قسمتهای کابین آزاردهنده است بهگونهای که رو دریها هم علیرغم اینکه طراحی زیبایی دارند اما کاملاً از پلاستیک ساخته شده و اثری حتی از پارچه در آنها دیده نمیشود؛ بنابراین میتوان گفت کاربرد این حجم از پلاستیک در کابین خودرویی در این کلاس چندان جالب به نظر نمیرسد.
در قسمت عقب اما به لطف 37 سانتیمتر طول بیشتر و 19 سانتیمتر فاصلهٔ محوری بیشتر نسبت به i10، فضای پای بیشتری وجود دارد هرچند که هنوز هم با بهترینهای این کلاس فاصله دارد. صندوق بار نیز با حجم 326 لیتر برای یک هاچبک سگمنت B کافی به نظر میرسد. طول، عرض و ارتفاع هیوندای i20 به ترتیب برابر با 4.03 متر، 1.73 متر و 1.47 متر است.
در بخش تجهیزات و آپشنها، هیوندای i20 بسیار کاملتر از برادر کوچکش است بهگونهای که دو ایربگ، صفحهنمایش 7 اینچی، دوربین دید عقب، سنسور پارک عقب، دیلایت، سیستم رهیاب و بلوتوث، ترمز ABS و EBD، سیستم HAC یا کنترل حرکت در سربالایی، سیستم ESC یا کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم ESC یا هشدار فشار باد چرخها، سنسور نور و باران، محفظهٔ خنک نگهدارنده، فرمان برقی، رینگهای آلومینیومی، ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، تهویهٔ اتوماتیک، سیستم صوتی با شش بلندگو و آینههای جانبی برقی با گرمکن برای آن ارائه شده است که کاملاً مناسب به نظر میرسد.
همانند i10، برای i20 هم در بازارهای جهانی پیشرانههای گوناگونی ارائه شده است که کرمانخودرو موتور 1.4 لیتری چهار سیلندر 16 سوپاپ را برای تولید در ایران انتخاب کرده است. این موتور 98 اسب بخار قدرت و 134 نیوتن متر گشتاور تولید میکند که تا حدودی برای خودرویی با وزن بین 1.1 تا 1.2 تن، کم به نظر میرسد. همانطور که اشاره شد، وظیفهٔ انتقال این نیرو به چرخهای جلو نیز بر عهدهٔ یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک تیپترونیک است.
کرمانخودرو برای هیوندای i20 قیمت 86,900,000 تومان را اعلام کرده است که 15 میلیون تومان بیشتر از i10 است اما در عوض کابین بزرگتر، تجهیزات بیشتر و موتور قدرتمندتری را ارائه میکند و قابلقبولتر از قیمت نردیم به 72 میلیون تومانی i10 است خصوصاً با توجه به این نکته که کیا ریو وارداتی بهعنوان خویشاوند نزدیک i20 در بازار ایران 107 میلیون تومان قیمت دارد که اختلاف قابلتوجهی را با قیمت i20 نشان میدهد درحالیکه این اختلاف میان قیمت کیا پیکانتو و هیوندای i10 وجود ندارد. در کل هرچند همکاری دوبارهٔ کرمانخودرو با شرکت معتبری چون هیوندای رویداد مثبتی است اما بسیار بهتر بود اگر این دو خودرو که اولین محصولات هیوندای در دوران جدید فعالیتش در ایران هستند، با قیمت مناسبتری به بازار عرضه میشدند. بااینحال گفته شده که در آینده هیوندای اکسنت نیز به تولیدات کرمان خودرو افزوده خواهد شد.