هوندا یک دهه پیش از تعهد خود به استفاده کمتر از فلزات کمیاب در کره زمین خبر داد. این خودروساز ژاپنی هفته قبل با معرفی یک موتور هیبریدی گامی دیگر در این مسیر برداشت. این موتور با همکاری دیگر کمپانی ژاپنی فعال در زمینه ساخت فلزات و قسمت های مختلف بدنه اتومبیل به نام Daido Steel توسعه یافته و یک ویژگی خاص آن را از بقیه متمایز می کند.
در ساخت این موتور از فلزات سنگین و نایاب مثل دیسپروسیوم و تربیوم استفاده نشده است و به جای آنها مگنت های تولیدی Daido Steel به کار گرفته شده که این امر باعث کاهش 10 درصدی در قیمت و کاهش 8 درصدی در وزن قطعات جدید شده است.
در واقع هوندا اولین شرکتی است که موفق به ساخت یک موتور هیبریدی فاقد فلزات سنگین می شود.
سومین خودروساز بزرگ ژاپن ادعا می کند که موتور جدید میزان وابستگی به فلزات کمیاب گران قیمت که عمدتا توسط چینی ها تامین می شود را کاهش خواهد داد.
ناگفته نماند در سال 2010 به دلیل مناقشاتی که بر سر برخی مناطق جغرافیایی بین دو کشور رخ داد، چینی ها هر گونه صادرات مواد معدنی کمیاب به ژاپن را تحریم کردند.
موتورهای هیبریدی جدید پاییز امسال با مینی ون کامپکت Freed که در خیابان های قاره آسیا تردد دارد، وارد تولید انبوه خواهد شد.
در مراسم معرفی هوندا اضافه کرد که کنار گذاشتن فلزات کمیاب نه تنها باعث صرفه جویی مالی می شود بلکه باعث به دور ماندن این شرکت از نوسانات قیمتی نیز خواهد شد.
با وجود این، موتورهای توسعه یافته جدید کماکان به مواد اولیه کمیاب وابسته هستند و به طور کامل این مساله رفع نشده است.
در ساخت این موتورها از نئودیمیوم که آن هم به میزان بسیار کم در جهان موجود است، استفاده می شود. ذخایر اصلی این ماده در آمریکای شمالی، چین و استرالیا قرار دارد.
در سال های اخیر خودروهای هیبریدی مخصوصا در کشورهای پیشرفتهبا استقبال بالایی مواجه شده اند، اما پیدا کردن منابعی غنی برای تامین مواد اولیه لازم مثل دیسپروسیوم و تربیوم جزو چالش های اصلی بوده است.