سری تیگو در سبد محصولات شرکت چینی چری مخصوص کراساوورها است. سری تیگو در سال 2005 با معرفی کراساوور کامپکتی بنام چری تیگو معرفی شد. خودرویی که توسط شرکت مدیرانخودرو با نام امویام X33 در کشورمان هم عرضه شد. سپس تیگو در سال 2010 فیسلیفت شد که این مدل هم در ایران عرضه گردید. اما در سال 2011 چری کراساوور بزرگتری را با نام تیگو 5 معرفی کرد و از این تاریخ به بعد نام تیگو برخلاف قبل به سری خودروهای کراساوور چری اختصاص یافت. تیگو 5 هم در کشورمان عرضه شد اما نه با نام امویام بلکه با همان نام اصلی چری تیگو 5. سپس چری در سال 2014 همان تیگوی اولیه را بازهم فیسلیفت کرده و آنرا با نام تیگو 3 معرفی کرد. خودرویی که بهتازگی به ایران هم راه پیدا کرده است. امسال نیز این شرکت چینی کراساوور دیگری را با نام تیگو 7 معرفی کرده است تا سبد کراساوورهای خود را متنوعتر از قبل کند.
اما چند ماه پیش خانوادهٔ کراساوورهای سری تیگوی چری شاهد اضافه شدن عضو جدیدی بنام تیگو 3X بود. این خودرو که در نمایشگاه پکن 2016 رونمایی شد، کوچکترین عضو خانوادهٔ تیگو بوده و پایینتر از تیگو 3 یا همان امویام X33 قرار میگیرد. در روزهای گذشته خبرهایی منتشر شده مبنی بر اینکه مدیرانخودرو قصد دارد در آیندهٔ نزدیک تیگو 3X را هم در ایران عرضه کند؛ بنابراین به این بهانه در ادامه نگاهی خواهیم داشت به این کراساوور کوچک چینی.
چری تیگو 3X با هدف جذب خریداران جوان خودرو اولی که یکی از داغترین گروههای خریداران است ساخته شده است. 3X با اوورهانگهای بسیار کوتاه جلو و عقب، طراحی زیبایی دارد. پوششهای پلاستیکی مشکیرنگ اطراف گلگیرها و زیر رکابها و سپرها، ریلهای روی سقف و محافظهای نقرهایرنگ قسمت زیرین سپرها چیزهایی هستند که امروزه در کراساوورها دیده میشوند و 3X هم از آنها برخوردار است؛ اما مشکل همیشگی خودروهای چینی یعنی رینگهای کوچک گریبان گیر این کراساوور هم شده است هرچند که طراحی زیبایی دارند.
چری هم مانند خودروسازان معتبر دنیا یک زبان طراحی جدید برای خود تدارک دیده که «زندگی در حرکت» نام دارد و هدف آن جذب خریداران جوان است. این زبان طراحی در تیگو 3X هم بکار رفته است. در قسمت جلویی این خودرو شاهد طراحی مشابه مدل آریزو 5 هستیم درحالیکه فرم جلوپنجره و سپر نیز به تیگو 3 فیسلیفت شباهت دارد.
اما در نمای جانبی، تیگو 3X شباهت فراوانی با هاچبک فالوین یا همان امویام 315 دارد و این شباهت به حدی است که میتوان تیگو 3X را در بخش جانبی یک فالوین قدبلند دانست. بااینحال چری در این قسمت با ارتفاع بیشتر، رینگهای متفاوت، پوششهای پلاستیکی و ستون C مشکیرنگ سعی کرده 3X را از فالوین متمایز کند اما کلیت طراحی جانبی آنها کاملاً یکسان است. کراس اوور جدید چری 4.2 متر طول، 1.76 متر عرض و 15.7 متر طول داشته و فاصلۀ محوری آن هم 2.55 متر است.
شباهت با فالوین به نمای عقب 3X هم کشیده شده است بهگونهای فرم چراغهای عقب شباهت زیادی با فالوین یا امویام 315 دارد؛ اما در بخش عقبی تیگو 3X با سپر و درِ صندوق متفاوت شاهد طراحی متمایزتری نسبت به نمای جانبی با فالوین هستیم. یک نوار کرومی نیز در سراسر قسمت عقبی خودرو کشیده شده و امتداد آن در داخل چراغهای عقب ادامه یافته است اما سر اگزوز کوچک آن بسیار زشت است. در کل چری سعی کرده در تیگو 3X طراحی اسپرت و جوان سپندی را ارائه کرده و آنرا با قامت یک کراساوور ترکیب کند که به نظر میرسد تا حدودی در این کار موفق بوده است.
طراحی اسپرت و جذاب در قسمت داخلی هم ادامه پیدا کرده است و چری با استفاده از رنگ نارنجی در این بخش سعی در افزایش جذابیت داخلی تیگو 3X داشته است؛ اما در اینجا یک مشکل وجود دارد. رنگ نارنجی صندلیها و رو دریها با رنگ نارنجی اطراف اهرم تعویض دنده، اطراف دریچههای تهویه و کنسول وسط متفاوت است؛ بنابراین به نظر میرسد داخل تیگو 3X با بیدقتی و بیحوصلگی طراحی شده باشد. نکتهٔ عجیبتر اینکه هیچ اثری از رنگ نارنجی بر روی غربیلک فرمان دیده نمیشود و در آن فقط از پلاستیک مشکیرنگ استفاده شده است.
صفحه آمپر تیگو 3X نیز طراحی بسیار زیبایی دارد و یک نمایشگر TFT هم در مرکز آن نصب شده است. سیستم اطلاعاتی-سرگرمی خودرو نیز از طریق یک صفحهنمایش 8 اینچی LCD که در مرکز داشبورد نصب شده است ارائه میگردد. اطراف این نمایشگر هم با پلاستیک طرح فیبر کربن احاطه شده است.
چری تیگو 3X در ابتدا تنها با یک پیشرانهٔ بنزینی 1.5 لیتری در دسترس است که 106 اسب بخار قدرت و 135 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. نیرویی که برای کراساووری حتی به کوچکی 3X هم کافی به نظر نمیرسد. این همان موتور مورداستفاده در امویام 315 است. انتقال قدرت این پیشرانه هم توسط یک گیربکس 5 سرعتهٔ دستی یا یک واحد چهار سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد؛ اما خوشبختانه در اوایل سال 2017 یک پیشرانهٔ 1.2 لیتری توربو با حدود 150 اسب بخار قدرت هم برای 3X ارائه خواهد شد. برای این موتور گیربکسهای شش سرعتهٔ دستی یا اتوماتیک CVT در نظر گرفته شده است.
این خودرو از تاریخ 15 نوامبر امسال یعنی 25 آبان ماه در بازار چین با قیمتی بین 64 هزار تا 80 هزار یوآن معادل 9300 تا 11600 دلار عرضه شده است و به نظر میرسد با تکیهبر قیمت ارزان خود بتواند موفق باشد. چری تیگو 3X قرار است بهزودی توسط مدیران خودرو با نام امویام X22 در کشورمان عرضه گردد و احتمالاً قیمتی بین 40 تا 50 میلیون تومان خواهد داشت؛ بنابراین X22 میتواند رقیب سرسختی برای کراساوورنماهایی چون لیفان X50، دانگفنگ H30 کراس و حتی رنو ساندرو استپوی باشد.