بریتانیایی ها رابطه ای دیرینه با خودروهای سریع فورد دارند. رابطه ای که کم کم در کنار استفادهٔ بهینه فورد از این پتانسیل، به یک سنت در میان چشم آبی هایِ مو زرد تبدیل شده است. این بار فورد با هدف قرار دادن همین نقطه قوتِ بازار فروشش، مدل جدیدی از سری فیستا را ارائه داده است. خودرویی که خیلی زود جای خودش را باز کرد و حتی در نظرسنجی معروف Auto express به عنوان بهترین هاچ بک تند انتخاب گردید.
صحبت از خودرویی است تأثیر گذار با قدرتی فراتر از 180 اسب بخار، موتور توربو شارژری 1.6 لیتری، سیستم تعلیقی کارا، یک استیل ورزشی به همراه دو صندلی مجهز ریکارو و چند پکیج مهیج رانندگی با قیمتی در حدود 2000 پوند کمتر نسبت به دو رقیب اصلی یعنی رنواسپرت کلیو و پژو 208 جی تی آی. انتخاب ما برای بررسی، فورد فیستا ST-2 می باشد.
استیل
عرضه فیستا ST همزمان با ارائهٔ نسخه نو نوار شدهٔ فیستا هاچ بک انجام گرفت، با این حال شاهد تأثیر کمی از استیل این دو خودرو بر هم بوده ایم. فیستا ST با شیشه های جلویی ذوزنقه ای شکل، چراغ های جلوی باریک و در عین حال قدرتمند با ارائهٔ وسعت دیدی باور نکردنی، سپری با ظاهری پرخاشجوتر نسبت به قبل، استیلی ورزشی تر و قیمتی بی نهایت مناسب خود را از دیگر خودروهای سری فیستا مجزا کرده است. تمام نسخه های فورد فیستا اس تی در حالت سه درب ساخته شده اند (البته نوع پنج درب آن نیز وجود دارد که تنها برای بازار ایالات متحده ارائه شده است) و دارای تکنولوژی رادیویی BAD (پخش دیجیتال صوت)، بلوتوث، شیشه های گرمازا و استارت بدون دکمه هستند.
تجربه رانندگی با فورد فیستا ST
فورد دارای دو سطح عملکرد در بین خودروهای خود است. خودروهای RS دارای سطحی ممتاز و خودروهای گرمتر ST . با فرض چنین تقسیمی فیستا در سطح دوم قرار خواهد داشت. خودروهای مدل ST برای کاربرد روزمره طراحی شده اند. خودروهایی با امکان کنترل و هدایت آسانتر، ارائه تعدادی بی شمار دستورالعمل برای رانندگی بهتر، قدرتی در حدود 200 اسب بخار، انعطاف پذیری بالا به واسطهٔ گشتاور 240 نیوتن در متر، سیستم تعلیق 15 سانتی متر کوتاهتر از حالت عادی.
به این لیست طولانی، خواص آیرودینامیکی منحصر به فرد کناره های فیستا را که جای هیچ استرسی را برای راننده در طول مسیر باقی نخواهد گذاشت، اضافی کنید. همه این ها در کنار چالاکی افسانه ای، این خودرو را در بزرگراه ها و در لاینِ سرعت به اتومبیلی آرامش بخش مبدل خواهد کرد.
سطح ایمنی فیستا ST
فیستا اس تی دارای سطح خاصی از تکنولوژیِ تست شده ای است که فورد از آن بارها و بارها استفاده کرده است. موتوری 1.6 لیتری که اولین بار برای فورد کوگا استفاده شد و تمام کارایی آن را داراست و یک سیستم تعلیق عقب که آن را از B-MAX به عاریه گرفته است به همراه سیستم فرمان گیر صوتی SYNC و برنامه ریز الکترونیکی MyKey که به وسیله آن می توان حتی ریزترین جزئیات فیستا را برنامه ریزی کرد. مثلاً اگر شما پدری هستید که فرزندتان فیستا را برای یک مسافرت خارج از شهر از شما قرض می گیرد، می توانید با ارائه یک برنامه کنترل سرعت یا ایجاد یک محدودیت سرعت و حتی با کنترل میزان صدای سیستم پخشِ خودرو به فرزندتان کمک کنید تا سفر ایمنتری داشته باشد.
همه اینها در کنار دارا بودن هفت کیسه هوا و ثباتی بی نظیر برای کنترل الکترونیکی خودرو، یورو NCAP (برنامهٔ ارزیابی ایمنی خودروهای جدید اروپایی) را مجاب کرده است تا نشان پنج ستاره ایمنی خود را به فیستا ST اعطا کند.
کارایی فیستا ST