با وجود آنکه نفت همچنان تا چند دهه آینده مهمترین عنصر استخراجی زمین خواهد بود اما وابستگی بسیاری از صنایع به ان در حال کاهش است. در این میان، خودروسازی با جهشی ناگهانی، عبور از سوخت های فسیلی را آغاز نموده است. هرچند این تکنولوژی هنوز گران، کمیاب و کمی عجیب است اما استقبال از آن باعث شده تا ظرف سالهای آینده شاهد حضوری محسوس از خودروهای برقی یا پلاگین در دوروبرمان باشیم. این برحه تاریخی توسط صنایع خودروسازی ایران و مسئولین چندان جدی گرفته نشده و تمام تلاشها به چند نسخه نمایشی محدود گردیده است. شاید حضور این تکنولوژی با نامهایی گران پیوند خورده و برای مشتریان عادی دور از دسترس جلوه کند اما حضور برندهای جدید و حتی با سابقه با برنامه هایی برای عرضه خودروهای ارزان باعث امیدواری است.گرچه پیشبینی دقیق زمان عبور از سوختهای فسیلی بسیار دشوار است، ولی زمانی که این تحولات رخ دهد، کل جهان تغییر خواهد کرد. بسیاری از کارشناسان دهه 2020 را زمان تغییر بهسوی خودروهای الکتریکی میدانند. به نظر میرسد چنانچه زمان گذر بهسوی خودروهای الکتریکی فرا رسد، شوک بزرگی بر بازار نفت وارد خواهد شد، که از این حیث آثار غیرقابلانکاری را بر اقتصاد ایران نیز برجا خواهد گذاشت.
قیمت باتریهای الکتریکی در سال گذشته 35 درصد کاهش یافته است و صنعت خودرو در مسیری قرار دارد که خودروهای الکتریکی حتی بدون پرداخت یارانه میتوانند در 6 سال آینده با رقبای بنزینی خود رقابت کنند. بسیاری از تحلیلها اکنون نشان میدهد که زمان خیز خودروهای الکتریکی فرا رسیده است. پیشبینیها حاکی از آن است که تا سال 2040 قیمت خودروهای الکتریکی کمتر از 22 هزار دلار (بر مبنای ارزش فعلی دلار) خواهد رسید و 35 درصد خودروهای جدید تولید شده در این سال دارای محل شارژ الکتریکی خواهند بود. در چند سال آینده شرکتهای معتبر برای فروش محدوده گستردهتری از خودروهای الکتریکی در رنج 30 هزار دلاری برنامهریزی کردهاند. سال گذشته فروش خودروهای الکتریکی در جهان 60 درصد افزایش یافته است. ساخت باتری نزدیک یکسوم هزینه یک خودروی الکتریکی را شامل میشود. برای آنکه خودروهای الکتریکی بتوانند در جهان فراگیر شوند، چهار ضرورت اصلی وجود دارد: 1- دولتها باید انگیزهای برای کاهش هزینهها فراهم کنند 2- تولیدکنندگان باید حاشیه سود فوقالعاده کم را بپذیرند 3- مشتریان باید مایل باشند هزینه بیشتری برای خودروهای الکتریکی بپردازند 4- هزینه ساخت باتری کاهش یابد
سه مورد نخست در روندهای آینده قابلدستیابی است. ولی ممکن است این تغییرات با نوساناتی همراه باشد، ولی هزینه ساخت باتریها بهشدت در مسیر نزولی حرکت میکند. اکنون دولتها انگیزههای فراوانی برای گسترش استفاده از خودروهای الکتریکی ایجاد کردهاند. در چین اضافه کردن هر خودروی بنزینی موکول به از رده خارج شدن خودرو دیگر و استفاده از پلاک خودروی قدیمی بهجای خودروی جدید است. درحالیکه برای خودروهای هیبریدی و الکتریکی دریافت پلاک بهراحتی و بدون هیچگونه هزینهای صورت میگیرد. در برخی موارد نیز دریافت پلاک برای خودرو بنزینی مستلزم پرداخت هزینه 6 هزار دلاری و صف انتظار نسبتاً طولانی است، درحالیکه تحویل خودروهای هیبریدی و الکتریکی بلافاصله در نمایندگی انجام میگیرد. گزارشهای رسمی نشان میدهد که اکنون شرکت BYD چین از رقبای سنتی خود شامل تویوتا، نیسان، VW و حتی تسلا به لحاظ حجم تولید سبقت گرفته است.
توافق کارمانیا و BYD
تحقیقات جدید درزمینهٔ خودروهای الکتریکی
برنامههای آینده در ایران
ایران پایگاه صادراتی منطقه در همین راستا ای دی هانگ، مدیر فروش BYD در خاورمیانه و آفریقا در مورد جزئیات قرارداد همکاری با کارمانیا گفت: ایران پایگاه صادرات ما در منطقه آسیای مرکزی، خاورمیانه و شمال آفریقا خواهد شد و ما از طریق کارمانیا محصولات خود را مونتاژ و در این بازارها عرضه خواهد شد. وی با اشاره به ورود خودروهای F3 و سانگ به بازار ایران گفت: این دو مدل خودرو که از جدیدترین محصولات شرکت ما محسوب میشود، بهزودی برای عرضه در بازار ایران و صادرات به دیگر کشورها وارد ایران میشود. هانگ در پاسخ به سؤالی مبنی بر علت انتخاب ایران برای پایگاه صادراتی شدن BYD گفت: ایران به دلیل ثبات اقتصادی و امنیت بالا و همینطور وجود زیرساختهای لازم و دسترسی به آبهای آزاد از طرف ما بهعنوان پایگاه مناسب برای صادرات به منطقه ارزیابی و در همین راستا کارمانیا بهعنوان شریک تجاری ما انتخاب شد. سالاری با اشاره به افزایش ساخت داخل قطعات خودروهای مونتاژ شده BYD در بم گفت: ما قطعه سازان توانمندی در داخل کشور داریم که مورد تأیید شریک تجاری ما هم هستند و در راستای قوانین وزارت صنعت، معدن و تجارت، داخلیسازی قطعات خودروهای خود را به سرعت افزایش داده و به حدود ۴۰ درصد خواهیم رساند. مدیرعامل کارمانیا در پاسخ به نارضایتیهای موجود از خودروهای چینی و نگاه مردم بهعنوان کالای درجه دو یا سه به این کالاها گفت: «کالاهای چینی دارای کیفیتهای متفاوت هستند و برای مثال از گوشی آیفون تا گوشیهای بیکیفیت ساخت چین هستند. برند BYD همانگونه که در تستها اثبات کرده است، کیفیت و خدمات بعد از فروش در آنها نقش بارزی دارند و به این ترتیب BYD اثبات خواهد کرد که لزوماً کالاهای چینی بدون کیفیت نیستند.»
منبع: دنیای اقتصاد