در نمایشگاه خودروی دیترویت امسال علاوه بر رونماییهای فراوانی که صورت گرفت، خبرهای جالبی هم اعلام شد. یکی از این خبرها اعلام رسمی بازگشت فورد برانکو در سال 2020 بود. مدتها بود که شایعاتی مبنی بر احتمال بازگشت این خودرو منتشر میشد اما سرانجام فورد رسماً تأیید کرد که این خودرو در سال 2020 به بازار عرضه خواهد شد. علاوه بر این، فورد گفته است که پیکآپ رنجر نیز به شمال آمریکا بازخواهد گشت.
رنجر بهعنوان یک وانت متوسط از سال 1982 به بازار عرضه شد اما فورد عرضهٔ آنرا در بازار ایالاتمتحده در سال 2011 متوقف کرد و نسل جدید رنجر که در همین سال معرفی شد را تنها در بازارهای دیگری چون آمریکای جنوبی، اروپا و آسیا عرضه کرد تا فورد در بخش وانتهای متوسط در برابر جنرال موتورز و خودروهای جیامسی کانیون و شورلت کلرادو نمایندهای نداشته باشد؛ اما حالا بیضی آبی تصمیم گرفته رنجر را در سال 2019 دوباره در ایالاتمتحده عرضه کند و یک سال بعد نیز نسل جدید SUV محبوب برانکو را عرضه نماید.
رئیس فورد آمریکا «Joe Hinrichs» در این رابطه در نمایشگاه دیترویت گفته است:
«ما صدای بلند و واضح مصرفکنندگان را شنیدهایم. آنها نسل جدیدی از وسایل بسیار توانا و درعینحال سرگرمکننده را میخواهند. رنجر برای کسانی عرضه خواهد شد که یک وانت مقرونبهصرفه، کاربردی و با قابلیتهای آفرود بالا میخواهند. برانکو نیز یک 4×4 متوسط کاربردی خواهد بود برای کسانی که به دنبال هیجان و رانندگی خارج از شهرها هستند».
بنابراین هر دو خودروی رنجر و برانکو پس از وقفهای طولانی در سالهای 2019 و 2020 به ایالاتمتحده بازخواهند گشت و هر دو در کارخانهٔ فورد در میشیگان تولید خواهند شد؛ اما فورد برانکو جدید چه خودروی خواهد بود و چه ویژگیهایی خواهد داشت؟ در ادامهٔ این مطلب قصد داریم به بیان آن چیزهایی بپردازیم که در حال حاضر از برانکو میدانیم.
تولید فورد برانکو در سال 1966 بهعنوان یک SUV کامپکت آغاز شد و در سال 1996 از خط تولید کنار رفت؛ اما برانکو هیچگاه از قلب طرفداران بیرون نرفت و همواره در انتظار بازگشت آن بودند. حال تا سه سال دیگر این انتظار به سر آمده و نسل جدید برانکو راهی بازار خواهد شد. به گفتهٔ فورد، برانکو جدید یک 4×4 واقعی با ساختار بدنه روی شاسی خواهد بود و مانند جیپ رانگلر یک آفرودر حرفهای و جانسخت است. این خودرو اشتراکات زیادی با نسل جدید وانت رنجر خواهد داشت که همانطور که در بالا گفته شد یک سال قبل از برانکو معرفی میشود. همچنین با توجه به اینکه در نسل جدید جیپ رانگلر برای کاهش وزن از آلومینیوم استفاده شده است، بهاحتمالزیاد فورد نیز همین کار را با برانکو انجام خواهد داد. (مانند F150).
هنوز در مورد طراحی برانکو جدید مطمئن نیستیم و رندرهایی هم که تاکنون از این خودرو طراحی شدهاند بهصورت فرضی ظاهری شبیه به رپتور را برای آن در نظر گرفتهاند. بااینحال یکی از طراحان فورد گفته است که برانکو جدید بسیار شبیه به نسل کنونی فورد اورست خواهد بود. اورست یک SUV پنجدر است که روی پلتفرم نسل فعلی رنجر ساخته شده و صرفاً در بازارهایی خارج از ایالاتمتحده عرضه میشود. این خودرو در استرالیا طراحی شده و در تایلند به تولید میرسد. فورد اورست هماکنون با پیشرانههای دیزل در بازارهایی چون استرالیا، آسیا و آفریقای جنوبی عرضه میشود.
با توجه به اینکه در حال حاضر فورد برای محصولات موستانگ، رپتور و GT خود از پیشرانههای اکوبوست استفاده کرده است، احتمالاً برانکو هم مجهز پیشرانهٔ اکوبوست خواهد بود که بیش از 300 اسب بخار قدرت و مقدار زیادی گشتاور خواهد داشت. همچنین با توجه به اینکه فورد بهتازگی یک پیشرانهٔ دیزل برای نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ پیکآپ F150 ارائه کرده است، احتمال عرضهٔ برانکو با موتور دیزل نیز وجود دارد.
در مورد قیمت برانکو جدید نیز با توجه به مدلهای موجود میتوان پیشبینیهایی کرد. بهعنوانمثال فورد اورست هماکنون در بازار استرالیا معادل 40 هزار دلار آمریکا قیمت دارد اما با توجه به اینکه تولید برانکو در میشیگان صورت خواهد گرفت و رقبای کنونی او یعنی جیپ رانگلر و تویوتا 4Runner بهطور میانگین 35 هزار دلار قیمت دارند، میتوان حدس زد که برانکو هم با همین حدود قیمت عرضه گردد. انتظار میرود نسل جدید فورد برانکو در سال 2019 معرفی شده و با مدل 2020 به بازار عرضه گردد. همچنین اگر همهچیز طبق برنامه پیش برود احتمالاً رونمایی از این خودرو در نمایشگاه دیترویت 2019 صورت خواهد گرفت.
منبع: Motor1