بارسلونا و 39 شهرداری اطراف آن از تردد خودروهای تولید شده قبل از ژانویهی سال 1997 در اواخر هفته جلوگیری خواهند کرد. این توافقنامه جدید تلاش دارد تا در طول 15 سال بیش از 30 درصد آلایندگیها را کاهش دهد. انتظار میرود این قانون جدید که از اول سال 2019 اجباری خواهد شد حدود 7 درصد خودروهای منطقه را تحت تأثیر قرار دهد. 106 هزار دستگاه خودروی تولید شده قبل از سال 1997 در این منطقه وجود دارند.
علاوه بر این مسئولان قادر خواهند بود تا از تردد این خودروهای قدیمی در زمانهایی که آلودگی هوا بالاست جلوگیری کنند. باور بر این است که کیفیت هوای پایین بارسلونا باعث مرگ زودرس حدود 3500 نفر در سال میشود.
گاردین میگوید مسئولان بارسلونا معتقد هستند که میتوانند با ارائهی حملونقل عمومی رایگان برای دارندگان خودروهای قدیمی از این طرح حمایت کنند. معاون محیطزیست شهردار میگوید:
مردم بارسلونا در نظرسنجیهایی که انجام شده به وضوح اعلام کردند خواستار مبارزه با آلودگی هوا هستند زیرا مشکلات مربوط به سلامتی در اولویت اول اهمیت قرار دارد.
با ممنوعیت تردد خودروهای قدیمی مسئولان شهر میگویند که میتوانند در 5 سال آینده 10 درصد از آلایندههای هوا بکاهند که این میزان تقریباً به سطوح توصیه شده توسط سازمان جهانی بهداشت نزدیک است. در حال حاضر آلودگی هوای بارسلونا بسیار بیشتر از مقدار توصیه شده است.
شهرهای دیگر قبلاً به منظور کاهش میزان آلودگی قوانین زیادی را نسبت به ممنوعیت تردد خودروهای قدیمی وضع کردهاند. تردد خودروهای دیزلی و ونها در مراکز شهرهای مادرید، پاریس، مکزیکوسیتی و آتن تا سال 2025 ممنوع خواهد شد. از سال آینده مالیات توکسین نیز بر خودروهای بنزینی قدیمی و تمامی مدلهای دیزلی لندن وضع خواهد شد.