نيسا تينا خودرويي است كه براي نخستينبار در سال 2003 و در ژاپن رونمايي شد. نسل اول اين خودرو در فاصله سالهاي 2003 تا 2008 به توليد ميرسيد اما نسل دوم آن كه نسبت به گذشته كمي كوچكتر شده بود، در سال 2009 معرفي شد.
نامگذاري اين خودرو همچون يادگيري زبان ژاپني، در طول زمان فرآيندي پيچيده را طي كرده چرا كه به عنوان مثال، تينا هماكنون در بازارهاي استراليا و يا نيوزيلند با نام نيسان ماكسيما و در بازارهاي آمريكاي شمالي با نام نيسان آلتيما شناخته ميشود.
هرچند براي تينا در بازارهاي جهاني سه نوع پيشرانه مختلف درنظر گرفته شده اما نمونههاي وارداتي اين خودرو عموماً از پيشرانهاي شش سيلندر 2.5 ليتري (اين مدل با نام 250XV مشهور است) با توانايي توليد 182 اسببخار و گشتاور 228 نيوتنمتر بهره ميبرد.
اين موتور كه مجهز به سيستم متغير زمانبندي سوپاپهاست، نيروي توليدي خود را به محور جلو منتقل ميكند. در اين مدل، مصرف سوخت تركيبي خودرو در حدود 9.5 ليتر است كه با درنظر گرفتن باك 70 ليتري آن ديگر جاي نگراني نيست.
بر روي تينا، اخرين نسل گيربكسهاي پيشرفته نيسان و همان CVTهاي معروف نصب شده است. البته اين گيربكس قابل تعويض با نمونههاي 6سرعته دستي نيز هست.
سيستم تعليق اين خودروي 1550 كيلوگرمي نيز بگونه اي است كه تحمل حداكثر وزن 2040 كيلوگرمي را براي آن امكانپذير ميسازد.
فرمان خودرو كه مجهز به سيستم هوشمند سرعت است؛ متوسط شعاع چرخشي تينا را به 5.7 متر رسانده كه نسبت به طول 4.8 متري آن نسبتا قابل قبول خواهد بود.
سيستمهاي كمكي پايداري همچون EBD ، ABS ، TCS و نهايتا سيستم ضدلغزش VDC به صورت استاندارد در اين خودرو ديده ميشود.
ايربگهاي سرنيشينان جلو، پردهاي و جانبي كه مجموعا به 4عدد رسيدهاند در مقايسه با ساير رقباي قدرتمند آن واقعا نا اميد كننده ظاهر شده و هيچ حرفي هم براي دفاع كردن از خود نخواهد داشت.
در نماي ظاهري، هرچند بزرگ بودن ابعاد واندازههاي خودرو نظرشما را جلب ميكند اما با اين حال وقتي پشت فرمان آن قرار ميگيريد كمي نظرتان تغيير خواهد كرد و به جمعوجور بودن طراحي كابين آن پي خواهيد برد ولي به هرحال براي سوار نمودن 5 نفر سرنشين هنوز هم ميتوان به آن اطمينان كامل داشت.
ادوات داخلي هرچند طراحي سادهاي دارند اما موقعيت دسترسي به آنها كاملا مناسب است. تريم چوبي دربها و چرم بكار رفته در داشبورد از كيفيت كاملا مناسبي برخوردار است.
اما چرم صندليهاي و همچنين كيفيت ادوات قرار گرفته در كنسول مركزي، نسبت به قيمت خودرو بسيار پائينتر از سطح انتظارات شماست؛ وعليالخصوص ذكر اين نكته كه نسبت به ماكسيما مرغوبيت كمتري دارند نيز شايد بيشتر شما را عصباني كند!
نبود دوربين عقب يا حداقل سنسور دنده عقب يكي ديگر از مشكلات اين خودروست. از طرف ديگر وقتي شخصا اقدام به نصب ايندو آپشن ميكنيد، از سوي نمايندگي احتمالا به باطلكردن گارانتي 36 ماهه خودرو خود متهم خواهيد شد.
همانطور كه انتظار ميرود، باوجود گيربكس CVT شروع حركت تينا كمي كند است. اما به فاصله چند ثانيه بعد، اين گيربكس ضعف خود را جبران كرده و شتاب خوبي را در دسترس شما قرار خواهد داد و حتي ممكن است به عدد 9.6 ثانيهاي نيز براي شتاب آن دست يابيد.
هنگام نشستن در تينا و بخصوص در رديف عقب، برخلاف نيسان ماكسيما، تكانهاي تعليق ديگر آزار دهنده نخواهند بود. اگر با سرعت به پيچها وارد شويد به لطف سيستمهاي پايداري متعدد آن، با مشكلي مواجه نشده و راننده و سرنشين جلو نيز با خيال راحت، پيچ را تحمل خواهند كرد.
اما اين قضيه براي سرنشينان عقب كمي متفاوت است چرا كه طراحي صندليها بگونهاي نيست كه كاملا بدن را در خود جذب كند. از اينرو جابجايي سرنشينان عقب در عبور از پيچها، بسيار محتمل ميشود.
يكي از ويژگيهاي خوب تينا، داشتن فرمان حساس به سرعت است؛ بدين معني كه در سرعتهاي زياد و براي بالا رفتن دقت و امنيت، حساسيت يا همان تيزي فرمان متناسب با شرايط رانندگي، بتدريج كمتر خواهد شد (اما بقدري نيست كه خودرو از فرمان شما سرپيچي كند).
اين ويژگي براي رانندگي تهاجمي جوانان قطعا دردسر ساز است چرا كه فرصت انجام عكسالعملهاي سريع را كاملا از آنها ميگيرد. طوريكه در حين تعويض سريع لاينها بويژه در سرعتهاي 110 تا 120 اين امر كاملا خود را نشان خواهد داد.
قيمت تينا در بازار در حدود 63 تا 67 ميليون تومان است كه با داخلي شدن ساخت آن ، شايد تا حدود 54 ميليون تومان نيز كاهش يابد.
*متن فوق چكيدهاي است اصلاحشده از مقاله « از سرزمين خورشيد تابان » به نويسندگي علي رزوان و مسيح فرزانه؛ چاپ شده در سيصد و چهل و يكمين شماره مجله ماشين.