دو شرکت نوپای لوسید و فارادی فیوچر چند ویژگی مشترک با یکدیگر دارند. هردو چند تن از کارکنان سابق تسلا را استخدام کردهاند و هر دو خودروهای خود را با استفاده از تکنولوژی و طراحی مشابه شاسی تسلا ساختهاند. همچنین خودروهای این شرکتها که فارادی FF91 و لوسید ایر (Air) نام دارند، دارای موتورهای الکتریکی در هر محور خود بوده و یک پکیج باطری لیتیوم یون نیز بین آنها قرار گرفته است. FF91 مجهز به یک پکیج باطری در کف خود است یعنی درست شبیه به کراساوور تسلا مدل X و سدان مدل S درحالیکه پکیج باطریهای خودروی ایر در زیر کنسول وسط نصب شده است.
با وجود این شباهتها اما استایل و ظاهر این دو خودرو کاملاً با یکدیگر متفاوت است بهگونهای که فارادی FF91 بیشتر شبیه به یک کراساوور است درحالیکه لوسید ایر بدون شک یک سدان است. ولی با وجود این اختلاف، ما میخواهیم بدانیم که طراحی کدامیک از این دو خودروی الکتریکی گرانقیمت زیباتر است؛ بنابراین در ادامه مقایسهای تصویری خواهیم داشت میان فارادی FF91 و لوسید ایر تا طراحی هرکدام را بررسی کنیم.
در بخش جلویی، FF91 دارای یک سپر با ورودی هوای باریکی است که در طرفین آن در ارتفاعی بالاتر دو ورودی هوای بزرگتر نیز به چشم میخورد. چراغهای LED باریک جلو هم بهطور کامل در سرتاسر عرض خودرو کشیده شدهاند و ظاهر منحنی شکلی دارند. یک پریسکوپ با اسکنر نیز از مرکز کاپوت بالا آمده است که البته در مواقع غیر نیاز داخل کاپوت میرود.
در سوی دیگر، ایر دارای یک جلوپنجرهٔ باریکی است که از طرفین به چراغهای LED باریک جلو میرسد. در مرکز سپر نیز یک ورودی هوای بزرگتر دیده میشود که دو چراغ LED عمودی هم در طرفین آن طراحی شده است. کاپوت هم بهاستثنای دو خروجی هوا در بالای چراغهای جلو، تقریباً مسطح است.
در نمای جانبی، هر دو خودرو به دلیل عدم وجود پیشرانههای درونسوز دارای کاپوتهای کوتاهی هستند که منجر به افزایش فضای داخلی شده است. کراساوور فارادی بجای آینههای جانبی از دوربینهای نصب شده بر روی پایههای باریکی استفاده کرده است درحالیکه سدان ایر دوربینها را با آینههای جانبی سنتی ادغام کرده است. همچنین هر دو خودرو در خطوط پایینی بدنه در ناحیهٔ ستون B دارای خطوط کمانی شکلی هستند که البته این خط در FF91 زاویهدارتر است درحالیکه در ایر فرمی منحنی دارد.
در بخش جانبی هر دو خودرو، پنجرهٔ چهارمی هم به چشم میخورد که در اصل ادامهٔ شیشهٔ عقب است که تا بخش جانبی کشیده شده است؛ اما سقف FF91 بیشتر به سمت عقب خودرو کشیده شده درحالیکه به دلیل فرم خاص ستون D، سقف طراحی شناوری دارد.
در بخش عقبی، شیشهٔ عقب FF91 بهصورت یکپارچه با اسپویلر عقب طراحی شده و تمام عرض چراغهای LED عقب را فراگرفته است. علاوه بر این، یک اسپویلر هم بهصورت یکپارچه در بالای شیشهٔ عقب قرار گرفته است. سپر عقب نیز به تقلید از سپر جلو در قسمت پایینی دارای ورودی هوا است و در بالاتر هم در گوشهها دو ورودی هوا تعبیه شده است.
در سوی دیگر، شیشهٔ عقب سدان ایر تا روی درِ صندوق کوتاه خودرو ادامه یافته است. همچنین درِ صندوق از بالای شیشهٔ عقب باز میشود و به همین دلیل لوسید ایر یک سدان لیفتبک محسوب میشود. چراغهای عقب هم از نوع LED و بسیار باریک هستند که تا سراسر بخش عقبی و همینطور بخش جانبی کشیده شده است.
دوست داشتیم در این مقایسه طراحی داخلی دو خودرو را هم بررسی کنیم اما فارادی فیوچر هنوز تصاویری از داخل FF91 منتشر نکرده است. بااینحال شما کدامیک از این دو خودروی الکتریکی لوکس را زیباتر میدانید؟ سدان لوسید ایر یا کراساوور فارادی FF91؟
منبع: MotorTrand