لس آنجلس يك شهر در حال حركت است كه هر سال نزديك به يك اينچ به سمت شمالغربى جابهجا مىشود. يك روزنامه نگار شوخ طبع به نام « آرت بوچواد » در مورد اين شهر گفته است: زمانى كه در لس آنجلس به سمت منزل خود حركت مى كنيد ممكن است خانه شما درميانه راه به ملاقاتتان بيايد!
مستند سازى و نشان دادن گسل هاى صنعت خودروسازى نيز بخشى از نتيجه مقايسههاى فنى بين خودروهاست به همين دليل براى اين آزمايش گروهى ما چهار خودرو بيابانى چهارچرخ متحرك با قيمتى در محدوده قیمتی 40 هزار دلار را به منطقه زلزله خيزى در شمال غرب لس آنجلس برديم . . .
جيپ گرند چروكى 2011 ، جديدترين خودروى گروه به حساب مى آيد كه براى اين آزمايش در كاملترين سطح تجهيزاتى انتخاب شده است. قيمت مدل مورد آزمايش برابر با 45,240 دلار بود كه پكيج آفرود آن با نام AdventureII شامل صفحات ضدلغزش، لاستيكهاى بيابانى و رينگ هاى 18 اينچى، تنها 275 دلار از اين رقم را به خود اختصاص مىدهند!
ديگر خودروى گروه، كيا موهاوى (بورگو) است كه از يك نژاد درحال انقضا به حساب مىآيد. خودرويى بزرگ، با قالبى مردانه و قيمتى كم كه از يك پيشرانه V8 بهره مى برد. قيمت كيا موهاوی كه ارزانترين خودروى گروه است، بدون هيچ تجهيزات سفارشى كه البته نياز چندانى نيز به آن ندارد، برابر با 40,790 دلار است.
نيسان پثفايندر سالخورده نيز ديگر عضو اين آزمايش است كه اخيرا با يك پيشرانه V8 عرضه مىشود اما براى اين آزمايش مدل LE آن كه از يك پيشرانه چهار ليترى V6 بهره مىبرد انتخاب شده تا با برچسب قيمت 43,655 دلارىاجازه حضور در تست را داشته باشد.
آخرين عضو گروه كه لقب سمبليك براى تغييرات در خودروهاى شاسى بلند را نيز به خود اختصاص داده است، تويوتا فوررانر است. برای این آزمایش مدل Trail آن انتخاب شده که قابلیتهای آفرودسواری آن بسیار بیشتر از فوررانرهای استاندرد است. قيمت پايهای اين خودرو برابر با 40,957 دلار است كه خودروى مورد آزمايش دارای 1,750 دلار تجهیزات سفارشی بود.
*** مقـام چهـارم : کیـا مـوهـاوی (بورگو) لیمیتد ؛ مـدل 2009 ***
گسل بورگو در نزديكى مكزيكالى در مكزيك با يك لرزه 7,2 ريشترى در ماه آوريل 2010 همگان را شگفتزده ساخت و باعث شد تا برج هاى سانديگو مانند شقايق هاى دريايى تكان بخورند! به دور از اين گسل، كيا موهاوی (بورگو) نيز آنقدر لرزشهاى فنى و ساختارى دارد که به مقامی بهتر از چهارمی دست نیافت.
كيا، موهاوی را به هندلينگى شبيه خودروهاى سدان، فرمانى تند و تيز و سيستم تعليقى مقاوم مجهز كرده كه البته براى دستيابى به مورد آخر كيا تا سر حدمرگ تعليق را سفت و خشك كرده است.
پيشرانه 4.6 لیتری V8 موهاوی در مقایسه با پیشرانه V8 گرندچروکی مصرف بالاترى دارد اما شتاب بهترى را نسبت به پيشرانه V6 تويوتا فراهم میکند. پدال گاز خودرو عكس العمل چندان سريعى را از خود نشان نمى دهد و در شرايطى كه حتى آن را تا انتها فشار دهید، پیشرانه V8 كيا حتى آرامتر از يك نوجوان در صبح روز جمعه از خواب برمىخيزد!
با وجود اينكه چهارسال از حضور موهاوى در بازار مىگذرد، طراحى داخلى آن قديمى به نظر میرسد. مجموعهاى از پلاستيك مشكى و تزيينات شبه فلزى كه كارايى خوبى دارد اما هيچ هيجانى را ايجاد نمىكنند.
با اين وجود صندلى هاى جلو و عقب موهاوى به دليل كيفيت و راحتى بالايى كه دارند و همچنين جادار بودن كابين در كنار قيمت پايين و قابليت كشش حدود 3,400 کیلوگرم، از جمله برجسته ترين نكات اين خودرو به حساب مىآيند.
از نكات جالب در مورد سيستم خنك كننده اين خودرو بدنيست اشاره كنيم كه هنگامى كه در صحراى شنى و عارى از درخت توقف كرده و به دنبال سايهاى از درختان بوديم تا مقدارى از گرماى 46 درجهاى بيابان در امان باشيم، راهنماى همرامان اشاره كرد كه حتى سايه درختان نيز كارساز نبوده و خزندگان اين منطقه براى خنك شدن به بالاى درختان مىروند تا به كمترين دما دست يابند. در همين حین بود كه متوجه شدیم سيستم تهويه مطبوع موهاوى از كار افتاده! و تا پايان روز كه مشغول عبور از تپههاى شنى و صخرهها به کمک سيستم چهارچرخ متحرك (AWD) چند حالته و همچنين سيستم الكترونيكى كنترل كننده پايين آمدن از تپه بوديم نیز به كار نيفتاد.
در مجموع باید گفت كيا موهاوى بيش از آن كه يك خودروى بیابانی باشد یک شاسیبلند خانوادگی است که با ابعاد بزرگش بيشتر مختص سفرهاى درون جادهاى مناسب و مفید است.
*** مقـام سـوم: نیسـان پثفــاینـدر LE ؛ مـدل 2010 ***
نيسان پثفاييندر ارتفاع كمترى نسبت به سطح زمين در مقايسه با ساير خودروهاى گروه دارد اما از سيستم الكترونيكى ارتقا دهنده قابليتهاى تپهنوردى ساير رقبايش بهره نمىبرد؛ با این حال اورهنگهاى خودرو (فاصله محورها تا سپر) مناسب و ديد از صندلى راننده فوقالعاده است.
يك سوييچ گردان در داشبورد خودرو وظيفه انجام بيشتر كارها را برعهده دارد. تنها ردپايى از تزيينات چوبى تيره در بين پلاستيك مشكى رنگ داشبورد ديده مىشود كه به نوعى از لوكس بودن آن حكايت مى كند.
صندلى هاى نيسان پثفايندر نسبتا سفت هستند و پوشش چرمى آنها به نوعى يادآور پوشش هاى پورشه است. همچنين پدال هاى تنظيم شونده برقى جاى خالى فرمان تلسكوپى را در اين خودرو پر كردهاند.
همانند كيا موهاوى، نيسان پثفايندر نيز داراى رديف سوم صندلىهاست كه البته اين ويژگى به سبب ازبين بردن جاى پا سرنشينان رديف دوم حاصل شده و باعث شده تا كابين پثفايندر، سلول زندان اين گروه ناميده شود.
در اين خودرو حتى بدون ديفرانسيل قفل شونده نيز كشش خودرو در سطح قابل قبولى بوده و ترمزهاى ABS با بيشترين توان خود براى از بين بردن هرزگردى چرخها عمل مىكنند. پدال گاز پثفایندر كه در جهت ايجاد واكنش هاى ملايم كاليبره شده، به شما اين اجازه را میدهد تا پث فايندر را به سادگى بر روى صخره ها و تپه ها حركت دهيد.
فرمان قدرتمند و زوزه كشيدن هاى تايرها در سر دورها سرعت خودرو را پايين نگه مى دارد و زمانى كه پدال خودرو را تا انتها فشار دهيد مى توانيد از حالت سكون در 7,5 ثانيه به سرعت 100 برسید.
در مجموع بايد گفت نيسان پثفايندر مدت زيادى است كه در يك سطح از بازار باقى مانده و اگر نيسان قصد تغييرات اساسى در آنرا نداشته باشد، مرگ نزديكى خواهد داشت. لازم به ذكر است كه درسال 2010 نيسان تنها دست به بهينه سازى و ارتقاى نسل فعلى اين مدل زد.
*** مقـام دوم: تـویـوتـا فـوررانر تـریل ؛ مـدل 2010 ***
تويوتا فوررانر براى اولين بار در سال 1984 روانه بازار شد. بهينه سازى انجام شده در آخرين نسل اين خودرو كه در سال 2010 صورت گرفت، بسيارى از سنتهاى پيشين آنرا همچنان حفظ كرد كه از جمله مىتوان به اكسل عقب پويا و نحوه تعويض انتقال نيروی آن اشاره كرد كه تنها خودرويى است كه این کار در آن از طريق اهرمهاى دستى قدیمی انجام مىشود.
از جمله امکانات سری Trail فوررانر میتوان به ديفرانسيل عقب قفل شونده، سیستم مولتی ترین (Multi Terrain) كه يك اهرم چهار حالته است كه به راننده اين امكان را مىدهد تا وضعيت كشش و گاز خودرو را براى سطوح مختلف – از صخرهها گرفته تا گل و لاى و مسیرهای شنی – انتخاب كند، سيستم فعال كنترل هرزگردى و سيستم كنترلی کرول (Crawl) كه نوعى كروزکنترل بيابانى است، اشاره كرد.
در اين خودرو بيشتر نوآورىها و تكنولوژىهاى جدید را مىتوان مشاهده كرد اما بیابانی کردن یک خودروی جادهای به نظر مىرسد كه هيجان و جذابيت آنرا از بين برده است؛ مسالهاى كه بزرگ ترين مشكل تويوتا فوررانر به حساب میآید.
مشكل ديگر در مورد اين خودرو اين است كه با وجود پرداخت رقمى بالغ بر 40 هزار دلار، صندلىهاى آن همچنان از پوشش پارچهاى بهره مىبرند و كنسول خودرو از جنس پلاستيك سياه رنگى است كه توسط ورقههاى نقرهاى تزيين شده است.
بدون شك فضاى داخلى خودرو بخصوص در مورد صندلى هاى عقب كه در موقعيتى بالاتر از صندلى هاى جلو قرار گرفته اند، بسيار كارآمد، مدرن، جذاب و جادار است اما با وجود آن فضاى مذكور هيچ رنگى از گران قيمتى و لوكس بودن را به نمايش نمیگذارد.
تویوتا فوررانر در تمامى شرايط – از حركت نرم و بى صدا با سرعت 120 كيلومتر در ساعت در آزادراه گرفته تا بالارفتن از خرده سنگ هاى رسوب كرده- مستحكم و قدرتمند است. سيستم تعليق اين خودرو كه توسط لاستيك هاى ديواره بلند تكميل شده، فضاى داخلى آنرا به خوبى از صداها و لرزشهاى ايجاد شده در هنگام عبور از مسيرهاى صعب العبور ايزوله مىسازد.
از ديگر نكات منفى نيز مىتوان به پايين آمدن خودرو در سراشيبى اشاره كرد كه نوعى لغزندگى در آن حس شده و نگهداشتن آن در خط مستقيم دشوار است.
در مجموع اعضاى گروه همگى معتقد بودند كه تويوتا فوررانر تریل در صورت داشتن قیمت کمتر اولین انتخاب آنها براى عبور از مسیرهای آفرود بود.
*** مقـام اول: جیپ گرنـدچـروکی اوورلنـد ؛ مـدل 2011 ***
بيابان سنآندراس با طولى بيش از 1,287 کیلومتر، كه در برخى مناطق، پر پيچ و خم و زيبا و در بعضى مناطق تا چشم كار مىكند مستقيم و هراس آور است، مكانى مناسب براى محك زدن جدى اين خودروهاى بيابانى به خصوص برنده آنهاست.
جيپ گرندچروكى چه در حال عبور از بيابان سنآندراس باشد يا چه در حال حركت بر روى بزرگراه، شخصيت جذاب و رفتار سرد و پرابهت يك سدان لوكس كه گويى با عصايى در زيربغل حركت مى كند را به نمايش مىگذارد.
فضاى داخلى اين خودرو سرشار از پوششهاى چرمى و تزيينات گران قيمت چوبى است كه با تعداد بسيار زياد دكمه هاى موجود در كنسول آن، به نوعى شيكى و زيبايى آنرا در مقايسه با ساير خودروهاى بيابانى برجستهتر است و جلوه خاصتری دارد.
با توجه به اين اوصاف، طرح يك سوال جدى به نظر میرسد و آن اينكه آيا واقعا اين خودرو تنها 1,585 دلار گرانتر از نیسان پثفايندر است؟؟؟ بدون شك به لحاظ ظاهری اينگونه نيست و گرندچروكى شايد بیش از 20 هزار دلار با ارزشتر و جذابتر از نیسان پثفایندر خودنمایی میکند.
در واقع برای گرندچروکی (که بیش از 256 کیلوگرم وزن بيشترى از نیسان دارد) در قبال مبلغ اضافهاى كه نسبت به پثفايندر پرداخت مىکنيد، علاوه بر بهرهمندى از ظاهرى بهروزتر، از امكاناتى چون درب برقی صندوق، سنسور پارك، فرمان تلسكوپى برقى و سيستم كروزكنترل هوشمند نيز سود خواهيد برد.
همچنين گرندچروكى مجهز به سیستم چهارچرخ محرکی با نام Quadra-Trac II با سیستم ضدلغزش در ديفرانسيل عقب و سيستم Select-Terrain است که همانند تويوتا فوررانر سيستم هاى الكترونيكى خودرو را براى سطوح مختلف جادهای تنظيم مىكند.
سيستم تعليق گرندچروکی از نوع بادى است كه ارتفاع از سطح زمين آنرا برابر با 27 سانتیمتر مىسازد. پيشرانه V8 آن نیز برخلاف پيشرانه کیا موهاوى مصرفى نزديك به پیشرانههای V6 دارد.
در خاتمه تمامى اعضاى گروه اعتراف كردند كه جيپهمچنان خودروى بيابانى مورد علاقه آنهاست و همواره آنرا به عنوانيك شاسیبلند روزمره با قابليتهاى بيابانى مناسب به عنوانبرنده اين آزمون انتخاب میکنند.