تویوتا ادعا میکند کلاس شاسی بلندهای کامپکت را در سال 1994 و با ساخت نسل اول راو 4 بنیان نهاده است. هرچند حدود یک ربع قرن از آن زمان میگذرد و نسلها و نسخههای گوناگونی از راو 4 عرضه شدهاند.
خریداران این روزها دنبال کراس اوورهایی شیک هستند که طراحی تیز را با کاربرد بالای یک شاسیبلند ارائه کنند. تویوتا در این حوزه سالیان سال است که حضور دارد اما محصول جدید C-HR به نظر میرسد که رقبای تازه از راه رسیدهای چون سئات آتکا را به دردسر بیندازد. از دیگر رقبای مطرح این خودرو در بازار میتوان به نیسان قشقایی اشاره کرد.
C-HR که بر پایهی جدیدترین پلتفرم تویوتا ساخته شده و از تجهیزات ایمنی گیرایی بهره میبرد و به همین دلیل با دست پر به مصاف رقبا رفته است. کدام کراس اوور خواهد توانست از عهدهی رقبا برآید؟
شاخبهشاخ
تویوتا C-HR
مدل |
تویوتا C-HR 1.2 Icon |
قیمت |
20995 پوند |
پیشرانه |
4 سیلندر 1.2 لیتری توربو 113 اسب بخاری |
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت |
11.3 ثانیه |
مصرف سوخت |
6.3 لیتر در هر صد کیلومتر |
پیشرانهی دیزلی برای این خودرو عرضه نمیشود. علاوه بر این نسخهی بنزینی توربو یک نسخهی هیبریدی نیز با قدرت مشابه اما آلایندگی کمتر ارائه میشود. هرچند مدل یاد شده گرانتر از نسخهی حاضر در این مقایسه است. البته باید گفت در تصاویر مدل فول کامل دینامیک را مشاهده میکنید.
نظرات آزمایشکنندهها: سیستم اطلاعات سرگرمی تویوتا C-HR خوب است و همچنین پکیجهای سفارشی مختلفی وجود دارد که از آن جمله میتوان به نگهدارندههای آیپاد در صندلیهای عقب اشاره کرد.
سئات آتکا
مدل |
سئات آتکا 1.0 TSI SE |
قیمت |
20125 پوند |
پیشرانه |
3 سیلندر 1.0 لیتری توربو 113 اسب بخاری |
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت |
10.7 ثانیه |
مصرف سوخت |
8.1 لیتر در هر صد کیلومتر |
آتکا یکی از حریفان سرسخت تویوتا است. این خودرو قبلاً عنوان بهترین کراس اوور اتواکسپرس را به دست آورده و قبلاً به خاطر ترکیب استادانهی کاربرد، جادار بودن، پرفورمنس و استایل در رتبهی اول کلاس خود قرار گرفته است؛ اما آیا آتکا میتواند با مدل تقریباً پایهی TSI SE به پیروزیهای خود ادامه دهد؟
نظرات آزمایشکنندهها: آتکا حسی بسیار شبیه یک لئون بلندقدتر شده دارد. این موضوع به کابین نیز کشیده شده چراکه بخش اعظم آن بدون تغییر از هاچبک خوش ساخت لئون به آتکا منتقل شده است.
نیسان قشقایی
مدل |
نیسان قشقایی Acenta DIG-T 115 |
قیمت |
20935 پوند |
پیشرانه |
4 سیلندر 1.2 لیتری توربو 113 اسب بخاری |
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت |
11.2 ثانیه |
مصرف سوخت |
6.6 لیتر در هر صد کیلومتر |
از زمانی که نسل دوم نیسان قشقایی در سال 2013 وارد شد بلافاصله به یکی از پرفروشترین کراس اوورهای بازار تبدیل گردید. این خودرو در صدر کلاس خود قرار داشته و دو بار کراس اوور برتر ما لقب گرفته است؛ اما در طول سالیان گذشته رقبای قدرتمندی به بازار عرضه شدهاند. مدل حاضر در تست با پیشرانهی 1.2 لیتری خود جایگزین نسخهی دیزلی محبوب شده است.
نظرات آزمایشکنندهها: قشقایی با پرداخت 1450 پوند اضافی با گیربکس اتوماتیک عرضه میشود و جایگزینی مناسب برای نسخهی CVT است که چندان با این پیشرانه همخوانی ندارد.
قضاوت نهایی
رتبهی اول: سئات آتکا پیشرانهی تشنهی 1 لیتری TSI بهترین نیست اما آتکای حاضر در تست به خاطر همان دلایل برتری پیشرانهی 1.6 لیتری TDI رتبهی اول را به دست میآورد. این خودرو بسیار کاربردی بوده و سواری فوقالعادهای دارد. پیشرانهی 3 سیلندر این خودرو کارایی قابلاحترامی داشته و از سویی شاهد تجهیزات زیاد هستیم. کابین این خودرو کیفیتی در حد تویوتا C-HR ندارد اما هنوز هم یک کراس اوور فوقالعاده برای همهی سلیقهها است.
رتبهی دوم: تویوتا C-HR استایل متمایز، پیشرانهی نرم و آرام و شاسی مناسبی که عملکرد خوبی دارد همهی آن چیزی است که از یک کراس اوور انتظار دارید. هرچند استفاده از این پیشرانهی 1.2 لیتری برای مشتریان تجاری هزینهی بیشتری دارد و البته به اندازهی آتکا نیز کاربردی نیست. معاملات مالی پیشنهادی برای این خودرو نیز چندان رقابتی نیست اما یک نقطه قوت C-HR مصرف سوخت خوب آن است.
رتبهی سوم: نیسان قشقایی با حضور رقبای تازهنفس در این کلاس به نظر میرسد قشقایی کمی پیرتر شد زیرا کابین و سیستم اطلاعات سرگرمی قشقایی در حدی پایینتر از رقبا قرار دارند. قشقایی با این پیشرانهی 1.2 لیتری سواری خوبی ندارد و البته اقتصادی هم نیست. هزینههای این خودرو نیز بیشتر از آتکا است. اگرچه این خودرو کاربردی است اما به اندازهی رقبا مخصوصاً C-HR راحت نیست.
دیگر گزینهها با بهایی مشابه…
جدید: رنو کجار Dynamique Nav TCe 130 قیمت: 20845 پوند پیشرانه: 4 سیلندر 1.2 لیتری 128 اسب بخاری آتکا با پشت سر گذاشتن کجار در صدر کلاس خود قرار گرفته اما با پرداخت اندکی پول بیشتر شما صاحب کجار قدرتمندتر و حتی تجهیزات بیشتر از جمله سیستم ناوبری در تریم Dynamique Nav میشوید. این یک معاملهی خوب و باارزش است.
کارکرده: آئودی Q3 1.4 TFSI SE قیمت: 20500 پوند پیشرانه: 4 سیلندر 1.4 لیتری 148 اسب بخاری اگر دنبال خودرویی لوکستر هستید میتوانید این نسخه از آئودی را نیز در نظر بگیرید. Q3 کمی کوچکتر از سهگانهی حاضر در این مقایسه بوده اما هنوز هم کاربرد خوبی داشته و از همه مهمتر اینکه با خرید آن صاحب برندی جذابتر میشوید.
منبع: autoexpress