نمایشگاه نیویورک 2013:دومین نسل کیا سول، در اتوشوی نیویورک رونمایی شد؛ خوشبختانه به نظر میرسد خودرویی که در سال 2012 برندهٔ جایزه طراحی رددات (Reddot) شده، همچنان نیز روند طراحی روبه رشدی دارد . . .
با توجه به اینکه کیا سول، بازار فروش خوبی را پشت سر گذاشته بود و شرکت کیا را وارد رقابت با محصولات دیگر کارخانهها کرد، کیا برای عقب نماندن از سایر رقبا، دست به معرفی دومین نسل سول به عنوان مدل 2014 زد.
کیا معتقدست که همانند مدل های کیا سول2012، این مدل به نیز یکی از موفق ترین محصولاتش تبدیل می شود. کیا سول 4 سال سن دارد یعنی از سال 2009 در خط تولید است و باید دید که جوانترین سول میتواند دوباره جزو پرفروشترین های کیا باشد یا خیر؟
اگر خاطرتان باشد سول 2014 ابتدا بصورت خودرویی مفهومی رونمایی شد.طراحی این خودرو به گونهای خشن تر شده و جلوپنجره خاص محصولات کیا نیز در این خودرو دیده میشود که اندکی تغییر مکان داده و کمی بالاتر نصب شده است و یکی از دلایل زیبایی بیشتر این خودرو نسبت به مدل های قبلی خواهد بود.
همچنین ورودی هوای پایین سپر بزرگتر شده و چراغهای جلو نیز از نو طرحی شده اند که این ها همه و همه به زیبایی سول 2014 می افزایند. نسل جدید سول به لحاظ ایمنی بالاتر از نسل اول قرار گرفته چراکه استحکام شاسی جدید آن حدود 29% افزایش یافته است.حال به برسی ابعاد و اندازه های سول 2014 بپردازیم که در ذیل بصورت خلاصه به آنها اشاره شده:
- 1800 میلیمتر عرض؛15.24 میلیمتر عریض تر از نسل اول.
- 2570 میلیمتر فاصله محوری؛20.3 میلیمتر بزرگتر از نسل اول.
- 1610 میلیمتر ارتفاع؛ تفاوتی با نسل اول ندارد.
- افزایش 60.9 میلیمتری عرض دربصندوق.
سول 2014 در هفت رنگ مختلف بدنه قابل سفارش بوده که دو رنگ جدید قرمز (Inferno Red) و زرد (Solar Yellow) به تازگی به لیست رنگ ها افزوده شده اند. کیا قرارست این خودرو را در سه مدل پایه (Base Soul)، پلاس (Soul Plus) و اکسکلیم (Soul Exclaim) راهی بازار کند که مهم ترین مشخصه های هریک عبارتند از:
- مدل پایه: پاور ویندوز، شش اسپیکر برای سیستم صوتی، بلوتوث، پورت USB/AUX،رادیو ماهواره ای، ورود بدون کلید، بلوتوث، فرمان تلسکوپی همگی بصورت استاندارد و امکانات سفارشی شامل رینگهای 16 اینچ، کروز کنترل.
- مدل پلاس: چراغ های اتومات جلو، چراغ راهنمای LED روی آینه های جانبی، دوربین عقب، سیستم چند رسانه ای UVO eServices،رینگ های 17 اینچی با تایرهای215/55همگی بصورت استاندارد و امکانات سفارشی شاملسیستم راهیبای، صندلی 10 حالته راننده، روکش چرمی برای فرمان و اهرم دنده، تهویه صندلی های جلو، سقف پانوراما، مه شکن ها، سیستم پخش اینفینیتی.
- مدل اکسکلیم:رینگ های 18 اینچی با تایرهای 235/45، سپرهای همرنگ بدنه، مه شکن ها و پروژکتورهای جلو، چراغ های LED در جلو و عقب، آینه های جانبی حساس به نور، تریم مشکی براق (Piano Black) برای کنسول همگی بصورت استاندارد و امکانات سفارشی شاملچراغ های زنون جلو، استارت دکمه ای تهویه اتومات و چراغ های LED برای اسپیکرهای جلو.
پیشرانه مدل های پایه، یک موتور 1.6 لیتریGDI با قدرت 130 اسب بخار و گشتاور 160 نیوتن متر است. برای مدل های پلاس و اکسکلیم نیز موتور 2.0 لیتریGDI با قدرت 164 اسب بخار و گشتاور 205 نیوتن متر مهیا شده؛ همچنینکیا قصد دارد دو مدل توربوشارژ دار هم به کار خود اضافه کند. در مدل 1.6 لیتری مشابه آن در هیوندای ولاستر به کار رفته است و مدل 2 لیتری در مدل مفهومیکیا ترکستربه کار گرفته شده است اما هنوز خبر موثقی از این دو مدل نیست.
درحالیکه مدل های اکسکلیم فقط با گیربکس اتومات عرضه می شوند اما برای مدل های پایه و پلاس گیربکس شش سرعته دستی بصورت استاندارد بوده ولی با این حال مشتریان می توانند گیربکس های اتومات را نیز سفارش دهند.
اما کیا برای اقتصادی کردن بیشتر این خودرو از سیستم استارت/استاپ استفاده کرده است. همچنین این خودرو از نظر قدرت، گشتاور و انتشار گاز CO2 بهبود یافته است. این خودرو موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه Euro ncap شده است که در این کلاس بی نظیر است. از جمله اقداماتی که کیا برای ایمن تر شدن این خودرو انجام داده است میتوان به استفاده از شش کیسه هوا، سیستم کمکی HAC و VAC و همچنین پشت سری های فعال هنگام تصادف اشاره کرد. پیش بینی می شودقیمت پایه ای این خودرو از 15 هزار دلار شروع شده که در بهترین مدل تا حدود 20 هزار دلار نیز افزایش می یابد.