فراری F430 که به آن 430 نیز گفته میشود، خودرویی بود که در فاصله سالهای 2004 الی 2009 میلادی در خط تولید کمپانی حضور داشت تا از اینرو جانشینی شایسته برای فراری360 که از 1999 تا 2005 ساخته شد باشد. F430 در تاریخ 28 جولای 2009 برای همیشه کنار گذاشته شد تا مدلهای جدید 458 جای آنرا بگیرد . . .
F430 دارای بدنهای است که استایل آن به وضوح از فراری360 الهام گرفته شده و اگر بهتر بگوییم همان 360 است که هم زیباتر و هم به لحاظ آیرودینامیکی اصلاح شده! به هرحال آقایFrank Stephenson که سرپرست گروه طراحی خارجی این خودرو بوده، تمام تلاش خود را بکار گرفت تا F430 ظاهری متفاوتتر از سایر مدلها نداشته باشد؛ به عنوان مثال چراغهای دوقلوی دایروی شکل عقب با الهام از انزو فراری شکل گرفت و سپر جلو نیز با آن ورودی هوای بیضوی شکلش یادآور مدلهای مسابقهای فراری در دهه شصت میلادی ازجمله فراری156 یا فراری 250TR61 است.
استودیوی طراحی پنینفارینا که آخرین اصلاحات طراحی را بر روی F430 انجام داده، طول و عرض و ارتفاع این خودرو را معادل 4512 میلیمتر، 1923 میلیمتر و 1214 میلیمتر (1234 میلیمتر در مدل اسپایدر) اعلام کرده؛ فاصله محوری آن نیز 2601 میلیمتر است. بهرهگیری از فریمهای آلومینیومی وزن خالص F430 را به 1450 کیلوگرم میرساند.
پیشرانهای که در زیر کاپوت F430 قرار داشت به نوعی از خود ماشین سروصدای بیشتری به راه انداخت چرا که میان همه موتورهای V8 فراری کاملا منحصر به فرد بود اما چرا؟؟؟ پیشرانههای هشت سیلندر فراری که از اوایل دهه پنجاه میلادی بکار گرفته شدند، هیچکدام دارای چنین حجمی نبودند و حتی در میان مدلهای V10 فراری نیز چنین چیزی وجود نداشت! البته در این میان فقط موتورهای V12 فراری بودند که حجمی فراتر از چهارلیتر به همراه داشتند. بنابراین پیشرانه V8 فراری F430 با حجم دقیق 4308cc پس از شصت سال فراری را به مرحلهای تازه از دوران حیات خود وارد کرد.
این پیشرانه با بلوک آلومینیومی خود از نوع DOHC و مجهز به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها بود که با تنفس طبیعی قدرتی معادل 483 اسببخار در دور 8500 و گشتاوری برابر 465 نیوتنمتر در دور 5250 را فراهم میکرد؛ بیش از 80% گشتاور تولیدی موتور نیز از دورهای پایینتر از 3500RPM در دسترس بود. شتاب صفرتاصد F430 کمتر از 4.0 ثانیه، شتاب صفرتا 160 آن 8.3 ثانیه و حداکثر سرعتش بالغ بر 315 کیلومتر برساعت است.
F430 مجهز به سیستم E-Diff یا همان سیستم هوشمند ضدلغزش دیفرانسیل عقب است که توزیع گشتاور تولیدی موتور با توجه به پارامترهایی همچون زاویه چرخش فرمان یا شتاب جانبی وارده به خودرو را تنظیم میکند. مشخصه دیگر F430 فرمان به اصطلاح چندمنظوره آن است که با کلید قرار گرفته بر روی آن میتوان کنترل پایداری، حساسیت پدال گاز، حالت تعلیق و در نهایت E-Diff را فعال/غیرفعال نمود.رینگهای 19 اینچی آلومینیومی آن 7.5 اینچ در جلو و 10 اینچ در عقب پهنا دارند. تایرهای آن نیز ساخت گودیر و از مدل Eagle F1 GSD3 هستند.
فراری F430 در مدت زمان عرضه خود در بازارهای مختلف قیمت پایهای متفاوتی را تجربه کرد. به عنوان مثال قیمت آن در ایالاتمتحده از 186,900 دلار تا 217,000 دلار افزایش مییافت. در انگلستان نیز قیمت آن 118,500 پوند و در بازرهای اروپایی حدود 175,000 یورو ارزش داشت. همچنین در آخرین سالهای عرضه آن در استرالیا با قیمت 379,000 دلار عرضه میشد.