بشر برای قرن ها از اسب برای تردد در مسیرهای طولانی استفاده می کرد تا اینکه در اوایل قرن بیستم کمپانی فورد با تولید انبوه مدل T در سال 1908، انقلابی در صنعت حمل و نقل ایجاد نموده و اتومبیل را در اختیار عموم مردم قرار داد.
پس از حدود یک قرن، بار دیگر یک کمپانی آمریکایی انقلابی دیگر در صنعت حمل و نقل ایجاد کرده است. تسلا موتورز با دارا بودن رهبری بلندپرواز، قصد دارد بلایی را سر موتورهای بنزینی و دیزلی بیاورد که فورد سر اسب آورد!
اگر چه ابتدای راه برای تسلا با دشواری های زیادی همراه بود، اما اکنون پس از گذشت بیش از یک دهه این کمپانی مسیر خود را پیدا کرده و در میان بزرگانی که بعضا بیش از یک قرن سابقه دارند نامی برای خود دست و پا کرده است.
تسلا که روزگاری با بی محلی روبرو بود، اینک به بازیگر اصلی در صحنه خودروهای برقی تبدیل شده و استانداردهای جدیدی را برای یک خودروی مدرن تعریف کرده است.
خودروهای این کمپانی کالیفرنیایی با بهره گیری از پیشرانه های الکتریکی هیچگونه آلودگی از خود بر جای نگذاشته و کاملا سبز هستند، به همین دلیل به اعتقاد کارشناسان آینده متعلق به اتومبیل های برقی است.
تثبیت این موضوع در کنار حمایت دولت های مختلف از خودروهای بدون آلایندگی در سال های اخیر باعث شده که خودروسازان سنتی نیز وارد این عرصه شده و ساخت اتومبیل های برقی را در دستور کار قرار دهند.
اگر بخواهیم مثال هایی را در این مورد ذکر کنیم، می توانیم به ب ام و i3، شورولت ولت و نیسان لیف اشاره کنیم که نمونه هایی از تلاش های انجام شده در سه قاره جهان هستند.
ظاهرا در سال های آتی تسلا باید منتظر یک رقیب جدید از ایتالیا باشد. مازراتی علی رغم بی میلی کمپانی مادر خود یعنی گروه فیات-کرایسلر احتمالا به سمت پیشرانه های الکتریکی خواهد رفت.
سرجیو مارکیونه مدیر عامل گروه فیات-کرایسلر (FCA) در مصاحبه اخیر خود با بلومبرگ به این موضوع اشاره کرده و گفت که تولید نسخه الکتریکی مازراتی آلفیری (Alfieri) در دست بررسی قرار دارد.
کانسپت آلفیری که به احترام یکی از پنج برادر موسس کمپانی مازراتی نام گذاری شده، برای اولین بار در نمایشگاه خودروی ژنو در سال 2014 در معرض دید عموم قرار گرفت و در ماه می همان سال خبر از تولید آن طی یک برنامه پنج ساله داده شد.
اگر چه در اوایل امسال تغییرات اساسی در برنامه تولید آلفیری اتفاق افتاد اما کماکان انتظار می رود که این خودرو سرانجام وارد خیابان ها شود.
البته بر اساس گفته های مارکیونه، مدل برقی حداقل تا سال 2019 متولد نخواهد شد. همچنین این گروه در نظر دارد خودروهای برقی با نشان فیات در بازارهای اروپایی به فروش برساند.
تاکنون فیات نسخه الکتریکی 500 را فقط در ایالت های کالیفرنیا و اورگون ارایه کرده است. طبق گفته های مارکیونه تولید این خودرو هیچ سودی را عاید این شرکت نمی کند و صرفا به دلیل احترام به سیاست تردد خودروهای بدون آلایندگی در کالیفرنیا عرضه می شود.
او حتی در سال 2014 اعلام کرد که گروه فیات-کرایسلر در تولید هر دستگاه 500e حدود ده هزار دلار زیان می بیند و مخالفت خود را با پیشرانه های الکتریکی اینگونه ابراز کرد که این پیشرانه ها بار اضافی به تامین کنندگان انرژی تحمیل می کنند.
مدیر عامل FCA، مازراتی برقی اسپورت و فیات 500 برقی را تنها یک تجربه عنوان کرده و آنها را آغازی برای تولید سایر خودروهای برقی نمی داند.
مارکیونه با اظهار این جمله که “من هنوز به اندازه دیگران متقاعد نشده ام که برقی سازی خودروها تنها چاره برای مشکلات موجود باشد” اضافه کرد خودروسازان باید با راهکارهای چندگانه سعی در کاهش آلایندگی محصولات خود داشته باشند.
او نوامبر گذشته گفته بود که اکثر خودروهای FCA تا سال 2025 به پیشرانه های هیبریدی مجهز خواهند شد.
هرالد وستر مدیر عامل مازراتی در اوایل امسال عنوان کرد که این خودروساز ایتالیایی نسخه هیبریدی تمام مدل های تولیدی خود را توسعه خواهد داد.
طبق شایعات شاسی بلند جدید این کمپانی با نام لوانته اولین مدلی خواهد بود که با پیشرانه هیبریدی قرض گرفته شده از مینی ون کرایسلر پاسیفیکا تولید خواهد شد.
به هر ترتیب ورود احتمالی مازراتی به جمع خودروسازان برقی باعث رقابت بیشتر در این بخش خواهد شد؛ اما اینکه این کمپانی بتواند رقیب قدری برای تسلا باشد حداقل در سال های ابتدایی کمی با شک و تردید همراه است.
پیش فروش چشمگیر و غیر قابل پیش بینی جدیدترین محصول تسلا با نام مدل 3 نشان داد که این کمپانی مسیر کاملا درستی را در پیش گرفته و رقیبی بسیار قدرتمند برای هر کمپانی جدیدیدر بخش خودروهای الکتریکی است.