JD پاور هرساله اقدام به انتشار فهرست سالانهٔ خدمات خریداران خودرو در دو بخش برندهای لوکس و برندهای غیر لوکس مینماید و حالا این لیست خودروسازان را برای سال 2017 منتشر کرده است. در این مطالعه، رضایت خریداران خودروها از یک تا پنج سال به همراه خدمات فروشنده موردبررسی قرار میگیرند. در بخش خودروسازان لوکس و پریمیوم، سال گذشته آئودی با کسب امتیاز کلی 874 در صدر لیست JD پاور قرار داشت اما لیست امسال تغییرات مهمی را تجربه کرده است.
امسال لکسوس با کسب امتیاز 784 در شاخص 2017، بالاترین رتبه را در رضایتمندی خریداران از سوی JD پاور کسب نموده درحالیکه آئودی با کسب امتیاز 869 به مقام دوم نزول کرده است؛ اما نکتهٔ شوکآور لیست امسال کسب رتبهٔ سوم توسط لینکلن با امتیاز کلی 868 است که نسبت به سال گذشته 19 رتبه افزایش دارد که در نوع خود برای برند لوکس فورد بسیار تحسینبرانگیز است.
اما سومین جهش بزرگ در رتبهبندیها از سال 2016 متعلق به پورشه است که امتیاز کلی آن با 19 واحد افزایش به 867 رسیده و 12 رتبه به بالا صعود کرده است. پس از پورشه نیز کادیلاک با امتیاز کلی 865 در جایگاه پنجم قرار گرفته تا صدر لیست رضایتمندی خریداران JD پاور در سال 2017 در بخش برندهای پریمیوم بهطور کامل تحت سلطهٔ سه قطب برتر خودروسازی دنیا یعنی ژاپن، آلمان و آمریکا قرار گیرد.
جدول رضایتمندی خریداران JD پاور 2017 در بخش خودروسازان لوکس
برند | امتیاز | ستاره |
لکسوس | 874 | پنج |
آئودی | 869 | چهار |
لینکلن | 868 | چهار |
پورشه | 867 | چهار |
کادیلاک | 865 | چهار |
جگوار | 864 | چهار |
مرسدس بنز | 864 | چهار |
اینفینیتی | 861 | سه |
بامو | 852 | سه |
آکورا | 836 | دو |
ولوو | 836 | دو |
لندروور | 825 | دو |
اما بپردازیم به بخش خودروسازان غیر لوکس. طبق معمول برندهای گروه فیات-کرایسلر امسال هم در قعر جدول قرار دارند بهگونهای که فیات با 739 امتیاز پایینترین رتبه را کسب کرده است و پسازآن، جیپ با 753، رم با 755 و دوج با 771 امتیاز پایینترین رتبهها را به خود اختصاص دادهاند؛ اما رم حتی باوجوداینکه در جایگاه کلی بیست و نهم (در بین تمامی برندهای لوکس و غیر لوکس) قرار گرفته است اما امسال در بین تمامی خودروسازان با افزایش 27 امتیازی نسبت به سال قبل، بیشترین صعود را تجربه کرده است.
اما از قعر جدول برندهای غیر لوکس که به سمت بالا برویم، رتبهٔ نخست این بخش در اختیار بیوک با 860 امتیاز قرار دارد. رتبههای دوم تا پنجم این بخش نیز به ترتیب توسط مینی با 850 امتیاز، جیامسی با 837 امتیاز، شورلت با 829 امتیاز و نیسان با 822 امتیاز قرار دارد که نشان از حضور پررنگ برندهای جنرال موتورز دارد.
جدول رضایتمندی خریداران JD پاور 2017 در بخش خودروسازان غیر لوکس
برند | امتیاز | ستاره |
بیوک | 860 | پنج |
مینی | 850 | پنج |
جیامسی | 837 | چهار |
شورلت | 829 | چهار |
نیسان | 822 | چهار |
کیا | 818 | سه |
سوبارو | 818 | سه |
تویوتا | 815 | سه |
فولکسواگن | 814 | سه |
هیوندای | 812 | سه |
هوندا | 797 | سه |
فورد | 796 | سه |
میتسوبیشی | 793 | سه |
کرایسلر | 785 | سه |
مزدا | 784 | سه |
دوج | 771 | دو |
رم | 755 | دو |
جیپ | 753 | دو |
فیات | 739 | دو |
معاون ارشد JD پاور آقای «Chris Sutton» دربارهٔ اهمیت این فهرست سالانه گفته است:
«انتشار این لیست و کیفیت انجام آن میتواند به طرز محسوسی رضایت و وفاداری خریداران را تحت تأثیر قرار دهد. ارتباط فوری با خریدار خصوصاً زمانی که خودروی وی در حال انجام سرویس است، یکی از عناصری است که تأثیر مستقیمی بر وفاداری وی به آن برند دارد».
در لیست امسال JD پاور خودروسازان پریمیوم بهطور متوسط امتیاز 859 را کسب نمودند که پنج امتیاز بالاتر از سال 2016 است. درعینحال خودروسازان غیر پریمیوم نیز با کسب میانگین 807 امتیاز، نسبت به سال گذشته 10 امتیاز رشد داشتهاند.