تب استفاده از وسایل نقلیه برقی در سرتاسر جهان فراگیر شدهاست و امروزه انواع و اقسام وسایل نقلیه مجهز به قوای محرکه برقی در حال تولید و استفاده هستند. در کشور ما هم با توجه به نو پا بودن این تکنولوژی قدم های به نسبت خوبی توسط محققان دانشگاهی و فعالین شرکت های دانش بنیان در راستای طراحی و مهندسی خودرو و موتورسیکلت های برقی برداشته شده است.
به گونه ای که تا به این لحظه بیش از 5 دوره مسابقات ساخت وسایل نقلیه برقی اعم از خودرو و موتورسیکلت موسوم به مسابقات ملی طراحی ماشین توسط متولی آن یعنی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شده است. حال یکی از تیم های دانشگاهی که سابقه حضور در این مسابقات را داشته است.
شرکت دانش بنیانی تحت نام پاراکس موتورز را تاسیس کرده و قرار است در آینده نزدیک به عرضه محصولاتی تمام الکتریکی بزند.
این شرکت که متولی آن دانشگاه آزاد اسلامی قزوین است در روز هوای پاک محصول 4 چرخ 2 نفره خود که در کلاس quadricycle دسته بندی می شود را در نسخه نهایی (پیشتر نسخه های اولیه این خودرو 2 نفره رونمایی شده بود) به همراه دو موتورسیکلت برقی دیگر از شرکت بناشریف و دانشگاه صنعتی شریف در حضور رئیس جمهور ایران پرده برداری مجدد کرد.
به گونه ای که رئیس جمهور و هیئت دولت به تست و بررسی این خودرو 2 نفره پرداختند. از سوی دیگر اخیرا مدیرعامل سایپا و وزیر صنعت نیز از تاکید بر روی ساخت خودروهای برقی سخن گفته اند که البته تاکنون نمود عملی چنین پروژه هایی در واحد های تحقیق و توسعه خودروسازان کشور نمودی نداشته اند.
خودروی 2 نفره و چهارچرخ الکتریکی که ظاهرا قرار است به زودی به صورت گسترده عرضه شود و از همین حالا هم می توان آن را پیش ثبت نام کرد با حواشی به نسبت زیادی رو به رو بوده است.
طراحی بسیار نزدیک این خودرو 2 نفره به رنو توییزی که در سال 2013 میلادی توسط رنو رونمایی شد و در نوع خود جز اولین وسایل نقلیه با چنین شکل شمایلی بود سر و صدای زیادی به پا کرد.
گرچه سازندگان این خودرو هم اذعان داشته اند که محصولشان را با الهام از نمونه فرانسوی ساخته اند.
در واقع چنین محصولی با هدف استفاده درون شهری ساخته شده است و به دلیل ابعاد کوچک مناسب عرضه در کلان شهر های شلوغ است.
گرچه رنو پس از 3 سال عرضه این خودرو موفق به فروش 13 هزار دستگاه از آن شده است اما هدف رنو بیشتر آشنایی مردم با چنین وسایل نقلیه هوشمند برقی بوده است که به داشتن هوایی پاک کمک می کنند و به دلیل استفاده از تکنولوژی اختصاصی خود از قیمت به نسبت بالایی در حدود 7 هزار پوند هم برخوردار است.
رنو حتی پا را فراتر از این گذاشته است و پلت فرم سخت افزاری و نرم افزاری آن را تحت شرایط open source یا متن باز در اختیار استارتاپ ها، محققان مستقل و خریداران شخصی قرار می دهد.
رنو ادعا می کند که این اولین پلت فرم متن باز تولید انبوه در دنیای خودروسازی است و نمونه ایرانی تولید شده آن که با نام یوز خوانده می شود را هم می توان در راستای این حرکت رنو دانست.
رنو می خواهد با این کار تحقیق و توسعه خودروهای الکتریکی را گسترش دهد که این سیاست توسط سازندگان بزرگ خودروهای الکتریکی همچون تسلا هم دنبال می شود.
در هر صورت این خودروی برقی مجهز به یک موتور برقی در محور عقبی است که توانایی تولید 20 اسب بخار قدرت یا 15 kw را دارا است (قدرتی کمتر از یک سوم قدرت پیشرانه پراید) و با هر بار شارژ که در حدود 3 ساعت 30 دقیقه به طول می انجامد توانایی پیمایش مسیری معادل 100 کیلومتر را دارد.
وزن این یوز برقی نیز در حدود 480 کیلوگرم اعلام شده است که شرایط ایمنی خودرو را در هاله ای از ابهام فرو می برد. صفحه نمایش 4.3 اینچی، ایموبلایز و… از دیگر مشخصاتی است که تا به این لحظه از این خودرو 2 نفره منتشر شده اما با توجه به عرضه نمونه فرانسوی در طول سالیان گذشته تست و بررسی های زیادی از این خودرو منتشر شده است.
طول بدنه یوز توسط رنو تنها 2.32 متر اعلام شده و عرض آن هم 1.19 متر و ارتفاع آن 1.46 متر است. سازنده ایرانی از عرضه دو مدل آن یعنی تک سرنشین به همراه فضای بار عقبی و دو سرنشین خبر داده است.
در تست و بررسی مجله اتواکسپرس انگلستان آمده است که رانندگی رنو توئیزیدر مسیرهای کوتاه لذت بخش است، اما این خودرو مسلما گزینه مناسبی برای طی مسافت های طولانی نیست.
در حال حاضر موسسه euro ncap که به بررسی میزان امنیت خودروها می پردازد. این گونه خودروها را در دسته بندی جداگانه ای قرار داده است که با توجه به آن دسته بندی، رنو توئیزی نمره خوبی را دریافت می کند اما در هر صورت با گرفتن 2 ستاره ایمنی از 5 ستاره نمی توان آن را یک خودروی ایمن و مناسب برای عبور مرور به خصوص در خارج از شهر دانست اما باز هم ایمنی آن به نسبت اسکوتر ها و موتورسیکلت ها در رده بالاتری قرار می گیرد. این خودرو در نمونه فرانسوی مجهز به یک ایربگ است.
اما تاکنون هیچ اطلاعاتی در مورد میزان ایمنی و استاندارد بودن (یا نبودن) یوز رسانه ای نشده است.
از رقبای رنو توئیزی در اروپا می توان به فولکس واگن up!، سئات mii و اشکودا citigo اشاره کرد، با این وجود رنو توئیزی در بازار اروپا موفقیت چندانی به دست نیاورده است و مشخص نیست که سرنوشت نسخه ایرانی آن نیز به کجا ختم خواهد شد.
در هر صورت می توان عرضه چنین وسایل نقلیه ای آن هم به صورت تولید انبوه را به فال نیک گرفت و از آن جا که تا به حال اقدامی از سمت و سوی خودروسازان دولتی در این زمینه صورت نگرفته است.
براساس اطلاعات غیر رسمی قیمت در نظر گرفته شده برای “یوز” در حدود 15 میلیون تومان خواهد بود که رقمی گزاف برای یک وسیله پاک درون شهری با شرایط نامشخص فنی به نظر می رسد و ممکن است یوز را به سرنوشتی مانند توئیزی دچار کند.
بدیهی است که چنین شرکت های دانش بنیانی با همکاری شرکت های بزرگی همچون رنو دست به عرضه این وسایل نقلیه هوشمند بزنند و از آن جا که همکاری چندان گسترده ای بین صنعت خودرو و دانشگاه دیده نمی شود. خود شرکت های دانش بنیان ناچارند تا آستین را بالا زده و با جذب سرمایه دست به تولید محصولات خود بزنند.
چه بخاهیم یا نخواهیم آینده متعلق به این نؤع خودرو هاست هم کم مصرف هم کم حج هم سوخت پاک و هم رانندگی راحت… امیدوارم هر چه زودتر این نؤع خودرو با کیفیت مناسب در داخل تؤلید بشه..
بادرود و احترام تصاویر گذاشته شده از خودرو خیلی خوشایند است و بنده خیلی مایلم از نزدیک این خودرو را ببینم . بنابراین تقاضا میکنم بفرمایید برای مشاهده خودرو از نزدیک کجا باید مراجعه نموده و برای خرید آن نیز کجا باید مراجعه نمایم و یا تلفن بزنم . از اینکه پاسخ بنده را از طریق شماره تلفن 09153162027 می دهید بینهایت تشکر میکنم . برای شما و سایر عزیزان آرزوی توفیق روزافزون و سلامتی دارم . ارادتمند شما عزیزان
جالب بود
من چجوری میتونم ثبت نام کنم؟
تا زمانی که به پراید ارابه مرگ چسبیدن تولید کنندگان این خودرو ها تولید نمی شه مگه اینکه معجزه بشه
اگه قیمتش معقول باشه فروش خوبی در انتظارشه!
البته اینکه چقد زمان میبره شارژ بشه هم یکی از نکات مهمیه که باید بهش توجه کرد.
لطفا
قیمت و رمان تحویل اعلام کنید
سلام لطفا بگید چطوری میشه تهیش کرد عصای دست پیک موتوریا میشه
قیمت بالا و ایمنی پایین دارد و بیشتر شبیه اسباب بازی کودکان است.اما برای بازی کودکان به جای ماشینهای شارژی پلاستیکی مناسب است و نیز سرعت کمی دارد.
دولت حمایت کنه و زیرساختاشو درست کنه تا اخر ۹۸هم به تولید انبوه برسه خیلی خوب میشه یعنی میشه هوای تمیز و بدون سر و صدا داشته باشیم به امید اون روز یا حق
سلام ای کاش مسولین همت میکردند وسنگ اندازی نمیکردند تا به خط تولید و انبوه میرسید
خیلی خودرو خوبی کاش زود تر به تولید انبوه برسه و به دست مردم برسه
اگه قیمتش مناسب و ارزان باشه من میخرم
#حمایت از کالای ایرانی و خودرو ایرانی
سلام . باطری گران اولین مشکل این خودرو هست ..تولید کنندگان اجازه نمیدن باطری و لوازم یدکی به صورت انبوه تو بازار باشه تا به قیمت دلخواهشون بفروشن تو لوازم یدکی برسن اینم مافیا و دلالهای خودشو پیدا میکنه . باید هدف هوای پاک باشه که متاسفانه جو سازی و وجود دلالها این خودرو را از هدف اصلی خارج میکنه
معلوم نیست کی به تولید انبوه میرسه؟
سلام
کی و کجا میشه برای خودروی دو نفره یوز ثبت نام کرد؟
سلام
خیلی راحت بگین از کجا و چجوری و کی بریم بخریم دیگه…
حالا که ما میخایم حمایت کنیم ناز نیارین…
تو این اوضاع ماشین ها همچین چیزی با قیمت پایین برا ما زوج های جدید علی و کار راه اندازه….
ممنون
سلام ببخشید خیلی خودرو خوبی هست کجا باید ثبت نام کرد؟ سن قانونی هم میخواد باید بالای ۱۸ سال باشم تا سوار این ماشین بشم ؟ گواهینامه میخواد؟
سلام .الان سال ۹۹ ،هنوز خبری نیست .تا الانشم زیادی صبر کردین …بی خیال همون پراید رو بچسبید تا اونم نرفته .
ای رییس کارخانه این خودروی تک نفره را طوری بساز که با برق کار کند و مثل موبایل شارژی باشد و طوری بساز که قیمتش خیلی ارزان باشد مثلا ۲ میلیون تومان و در اخبار بگویید اخبار ۲۱ شبکه ۱ فکر کنم یک موتور برقی با باتری شارژی و یک اتاقک و یک اهرم هدایت بخواد فقط همینا واز موتورسیکلت خیلی بهتره همه از این خودرو به جای موتور سیکلت استفاده بکنند