سام کاویانی: اغلب آنانی که از دور یا نزدیک دستی بر صنعت دارند با مجموعهای به نام «ماموت خودرو» کمابیش آشنایند. مجموعهای که سالهاست به ساخت کانتینر برای خودروهای سنگین و نیمه سنگین اشتغال دارد و انصافاً در این وادی، نام نیکی را از خود به یادگار نهاده است. حال این مجموعه بر آن است که در مبحث خودروسازی نیز ورود کند و از بخت خوش توانسته با یکی از شهیرترین خودروسازان عالم عقد شراکت بندد؛ خودروسازی به نام فولکسواگن و مدلی به نام پولو، مدلی که قرارداد تولید آن نیز نهایی شده است.
پولو (POLO) یک خودروی سوپر مینی و از کهنترین ساختههای سازنده نامور خود به شمار میآید؛ خودرویی که برای نخستین بار، سال 1975 میلادی رونمایی شد؛ اما نسل فعلی و یا پنجمین سری از آن، که در دپارتمانهای داخلی شرکت با نام TYP 6R نامگذاری شده، ماه مارس سال 2009 میلادی و در نمایشگاه خودروی ژنو سوئیس پا به عرصه وجود نهاد. برای اولین بار از تاریخ حضور پولو، این مدل از فولکس توانست عنوان «خودروی سال 2010» قاره اروپا را از آن خود نماید. ضمن آنکه در نمایشگاه بینالمللی خودروی نیویورک همان سال، مقام «خودروی سال 2010 جهان» را نیز به حلقه افتخارات خود اضافه نمود.
نسل پنجم فولکسواگن پولو، در سال 2014 میلادی تحت عمل فیسلیفت قرار گرفت و در این میان، طرح سپرها و گرافیک داخلی چراغها دستخوش تحول و همزمان شاکله کابین نیز، نوسازی و بهسازی دگربارهای را به خود دید. تجهیزات نوینی چون صفحهنمایش لمسی بهصورت استاندارد در آن تعبیه و فرمان خودرو هم قالب نوینی را پذیرا شد. از سال 2015 میلادی بدین سوی، سامانههای اندروید و CARPLAY نیز به دیگر تجهیزات داخلی این کوچک ژرمنی ملحق شدند. فولکسواگن پولو در فرمهای متفاوتی از بدنه اعم از سه و پنج درب هاچبک و نیز سدان تولید میشود. نسخه سدان آن نیز با نام VENTO در ممالکی چون روسیه و هند عرضه میشود. بهتمامی اینها نسخه کراس را هم باید افزود که در جای خود، از طرحی سخت گیرا و دلپسند بهره میبرد. انواع نسخههای پولو عمدتاً در کشورهای همچون برزیل، هندوستان و روسیه به تولید میرسند. البته کماکان نسلهای پیشین آن نیز در برخی دیگر از ممالک در حال ساخت است.
طیف بسیار متنوعی از پیشرانهها از کمبنیه تا توانمند، قوای محرکه این هاچبک نامآشنای آلمانی را ساپورت میکنند. پیشرانههای بنزینی عبارتاند از: سه سیلندر یک لیتری در دو نسخه تنفس طبیعی به توان 60 و 75 اسب بخار، یک لیتری توربو شارژ (TSI) در دو نسخه 95 و 110 اسب بخاری، 4 سیلندر 1.2 لیتری تنفس طبیعی به توان 74 اسب بخار، 1.2 لیتری توربو شارژ (TSI) در دو نسخه 90 و 110 اسب بخاری، چهار سیلندر 1.4 لیتری تنفس طبیعی به توان 85 اسب بخار، 1.4 لیتری توربو شارژ (TSI) به توان 148 اسب بخار، 1.6 لیتری تنفس طبیعی به توان 105 اسب بخار و درنهایت 1.8 لیتری توربوشارژ (TSI) به توان 192 اسب بخار. پیشرانههای دیزلی نیز شامل: سه سیلندر 1.4 لیتری توربوشارژ (TDI) در سه نسخه 75، 90 و 105 اسب بخاری و 4 سیلندر 1.6 لیتری توربو شارژ (TDI) در یک نسخه 90 اسب بخاری.
با نگاهی به گستره وسیع پیشرانههای مورد استفاده در پولو، این خودرو را میتوان از زمره گزینههایی دانست که توان پوشش دهی به اکثر سلایق را داراست. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو بسته به بازارهای هدف با گیربکسهای 5 و 6 سرعته دستی و 6 سرعته خودکار و نیز 7 سرعته خودکار (DSG) عرضه میشود.
طرح بدنه
گرچه پولو به ذات، از طرح سادهای بهره میبرد و در آن کمتر ردپایی را از زرقوبرق همتایان اروپایی و آسیاییاش میبینیم ولی بهواقع، پیکره آنچنان محکم و با استوار قالبریزی شده که هر چه در آن دقیقتر میشویم ناخودآگاه بیشتر به آن عشق میورزیم!
طراحی بدنه این کوچک ژرمنی کاملاً از برادر بزرگتر خود، یعنی «گلف» الهام گرفته و از همین رو در نزد برخی از صاحبنظران به بچه گلف معروف است. در بدنه آن خطوط تیز و نرم در تلفیق با یکدیگر، تناسب بیمانندی را فراهم آوردهاند، تناسبی که در ساختههای این دوران کمتر شاهد آنیم.
در جلوپنجره، بسته به تیپ مورد سفارش، نوارهای نازک پلاستیکی یا کرومی را میبینیم که در میانهشان نشان شرکت دلبری میکند. بخش زیرین سپرها نیز، زهوارهایی چند را در دل خود جای داده است، زهوارهایی که با ظرافتی هر چه تمامتر با مه شکنهای چپ و راست آن ادغام شده و جذابیت خاصی را به پیشانی این خودرو هدیه دادهاند. در نیمرخ، طرحی اسپرت و در عین حال عضلانی را شاهدیم که به همراه برجستگیهای روی دربها نمای این بخش را از سادگی صرف خارج نمودهاند. تناسب اندازه شیشههای پنجرهها با فلز دربها نیز نکته شایان توجهی دیگری است که در این خودرو کاملاً رعایت شده، زیرا در سالهای اخیر آنچنان فاصله دربهای خودرو با سقف نزدیک و از ارتفاع شیشهها کم شده است که گهها وقتی آدمی برخی از خودروهای مدرن روز را میبیند احساس خفگی و نفستنگی به او دست میدهد!
در عقب، یک سبک سنتی را شاهدیم، سبکی که سالهاست به تواتر در اکثر ساختههای فولکسواگن مشاهده میشود اما هیچگاه از جذابیت آن چیزی کسر نشده است. چراغهای برجسته با طلقی پررنگ و یک شیشه بزرگ و نیز سپری نسبتاً کوچک که در کنارههای آن دو مه شکن جذاب جای گرفته، در نسخه هاچبک پولو، یک فولکس با اصالتی دیرپا را نوید میدهند و در نسخه سدان که یک صندوق هم به آن ملحق شده، نمایی از یک سدان محافظهکار و توانمند. درمجموع، پولو واجد طرحی است بااصالت، زیبا و با چارچوبی محکم که شاید عنوان «SENSIBLE» و یا همان «معقول» که سایت AUTOEXPRESS برای توصیف آن به کار برده، بهترین تعریف برای آن باشد. طرحی که در عین حال، توان جذب اکثر تیپها و گروهای سنی را داراست.
کابین
همچون بدنه، کابین پولو نیز بسیار ساده و در عین حال کاربردی قالبریزی شده است. شاکله آن به دیگر ساختههای این شرکت کاملاً شباهت دارد و در آن مقولاتی چون کیفیت و ارگونومی نسبت به دیگر ویژگیها برجسته تراست. مواد نرم و باکیفیت نیز در جایجای آن دیده میشوند و از این لحاظ با بهترینهای بازار قابل قیاس است. ضمن آنکه مونتاژ مثالزدنی ژرمنی هم جای هیچ گله و شکوهای را باقی نگذاشته است. برخی از سایتهای خودرویی معروف چون WHAT CAR? بریتانیا کیفیت کابین پولو را در حد «عالی» ارزیابی نمودند.
ایمنی
به لحاظ ایمنی، فولکسواگن پولو خودرویی سخت ایمن و مطمئن است و در همان اوان کار توانست 5 ستاره را از موسسه ایمنی EURONCAP اروپا دریافت نموده و رتبه ممتازی معادل 90 درصد را برای سرنشینان بزرگسال خود فراهم نماید. تمامی نسخههای اروپایی این خودرو بهطور استاندارد به 6 عدد کیسه هوا و سامانههایی چون ضد بلوکه ترمز، کنترل پایداری، کنترل ایستایی خودرو در سراشیبی و مهارکننده پشتسری صندلیها در هنگام تصادف و… مجهز هستند. البته حجم این تجهیزات در نسخههای عرضه شده در بازار کشورهای حوزه فارس، عمدتاً کمتر است، مثلاً تعداد کیسه هوا در نسخههای سدان پولو که در این بازارها عرضه میشود، به 2 عدد کاهش یافته است.
پیشرانه
هنوز شرکت ماموت خودرو در مورد نوع بدنه و پیشرانهای که قرار است که پولو با آن در ایران مونتاژ شود اظهارنظری نکرده است اما اگر تنها به نسخه سدانی که فعلاً در بازار کشورهای حوزه خلیجفارس عرضه میشود اکتفا کنیم، این نسخه به یک پیشرانه چهار سیلندر 1.6 لیتری تنفس طبیعی به توان 105 اسب بخار و گشتاور 153 نیوتن متر مجهز است. پیشرانه مذکور قادر است در عرض 12.1 ثانیه سرعت این خودرو از سکون به صد کیلومتر بر ساعت برساند و سرعت نهایی معادل 185 کیلومتر بر ساعت را برای آن به ارمغان بیاورد. مصرف سوخت ترکیبی این نسخه معادل 7 لیتر در هر یکصد کیلومتر مسافت است. این نسخه از پولو به گیربکس 6 سرعته اتوماتیک مجهز است.
به گواهی برخی کارشناسان خودرویی، پولو از فرمانی دقیق و نرم، کلاچی نرم و ترمزی قوی و نیرومند بهره میبرد و شتاب گیری آن مثل اکثر محصولات فولکسواگن بدون مکث و آنی صورت میپذیرد. سایت AUTOEXPRESS هم اینگونه آن را توصیف نموده است: با آنکه اندکی “بادی رول” در بدنه آن مشاهده میشود اما از چسبندگی خوبی در جادهها برخوردار است و در سرپیچهای متوسط نیز هیچگونه بیقراری از خود نشان نمیدهد. دید رو به اطراف آن نیز مناسب است که این خود اطمینان مضاعفی را به راننده در هنگام راندن در جاده القاء میکند.
تجهیزات
نسخه صادراتی پولوی سدان 1.6 لیتری در بازار کشورهای خلیجفارس از امکاناتی ازجمله کروز کنترل، پوشش چرمی فرمان و سردنده و ترمزدستی، فرمان الکتریکی، تهویه مطبوع اتوماتیک ، سنسور پارک، استراحتگاه دست جلو، چراغهای روشنایی اتوماتیک، چراغهای مه شکن جلو و عقب، سیستم صوتی با قابلیت CD و MP3 با 4 عدد بلندگو، جلوپنجره کرومی، رینگهای آلومینیمی 15 اینچی و… برخوردارند. این نسخه در ارقامی بین 57,500 الی 63,900 درهم در امارات به فروش میرسد اما نسخه هاچبک پولو با پیشرانه 1.2 لیتری تنفس طبیعی که 74 اسب بخار قدرت دارد در بازار هند، بسته به تجهیزات رفاهی، بین 552 الی 737 هزار روپیه فروخته میشود که معادل دلاری آن بین 8,140 الی 10,870 دلار است.
داوری
ماموت خودرو بهعنوان نخستین منتخب فولکسواگن در ایرانزمین مسئولیت سنگینی را بر عهده دارد. این سازنده نوپای خصوصی، از سویی باید به تجهیز و تحکیم مواضع تولیدی خود بپردازد و از سویی دیگر نیز، مدل پولو را به بهایی رقابتی به بازار عرضه کند، بهایی که بتواند فرصت عرضاندام را برای آن در برابر رقبایی همچون پژو 208 و هیوندای i20 فراهم سازد، رقبایی که از جنبههای کیفیت، زیبایی و آپشنهای رفاهی دست پری داشته و در عین حال، سخت جذاب و جوانپسند نیز هستند.
منابع:
AUTOEXPRESS.CO.UK
CARWALE.COM
WIKIPEDIA.ORG
و…