اخیرا بازهم موضوع فروش بخار بنزین در جایگاه های سوخت کشور داغ شده است.مشتریان با ابهاماتی در مورد صحیح بودن میزان سوخت خریداری شده روبرو شده اند.
بطوریکه برخی از انها بر سر یک موضوع تفاهم دارند و ان این است ک : « بنزین زده ایم اما آمپر بنزین بالا نیومده است» و یا « به همان میزان همیشگی بنزین می زنیم اما متوجه می شویم که آمپر بنزین به همان مقدار بالا نیامده است ».
یک راه پیشنهادی برای آزمون این ادعا پر کردن یک گالن 20 لیتری است. بر اساس شایعاتی که بالا به ان اشاره کردیم که در سطح کشور، در مورد هوا فروشی در برخی از جایگاه های سوخت رسانی بوجود امده است، کاملا توسط جایگاه داران سوخت و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، رد شده است.
در واقع با رد کردن این موضوع پاسخ ما به آزمون گالن 20 لیتری را اینگونه می دهند که اگر نازل عددی بیش از 20 را نشان داد. ایراد از گالن شما بوده و نازل هیچگونه خطایی ندارد.
رئیس انجمن جایگاه داران سوخت کشور در واکنش به این موضوع آن را غیر علمی و اثبات نشده خواند و گفت که مردم هوا نمی خرند بلکه بخار بنزین است که به جای بنزین وارد باک خودرو می شود.
وی اینگونه ادامه داد: « بنزین ذخیره سازی شده در درون نفتکش های جاده ای، سرد و دمای آن بسیار پایین است. از این رو هنگام تخلیه بنزین ذخیره سازی شده درون نفتکش به علت داغی و حرارت بالای محیطی بخشی از آن تبدیل به بخار می شود و بیشترین میزان بخار موجود نیز مربوط به همان زمان است.»
حاج محمد رضا با ارائه توصیه ای به خودروسواران تاکید کرد که « اگر می خواهید بخار بنزین خریداری نکنید، از ان جایگاه در هنگام تخلیه نفتکش سوخت گیری نکنید.»
او در ادامه نیز وس اینگونه افزود: « در این مواقع به دلیل افزایش تبخیر و بالا رفتن بخارات بنزین عملا بخشی از بنزین خریداری شده توسط خودروسواران بدون احتراق مانده و فقط تبدیل به بخار شده و تبخیر می شود.»
در بین سخنان رئیس انجمن جایگاه داران سوخت کشور با اسم طرحی به نام کهاب به منظور کم کردن بخار بنزین برخوردیم که طبق گفته های وی همانند دیگر طرح های دیگر یا به انجام نرسیده است و یا چند سالی تاخیر در اجرای ان بوجود آمده است.
با اجرای این طرح توسط شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی کشور در تمام جایگاه های سوخت کشور با توجه به استاندارد های بینالمللی به طور کامل انجام شود عملا با کمترین میزان بخار و تبخیر بنزین مواجه هستیم. کهاب به معنی: « کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین است. » که هدف اصلی آن کاهش میزان بخار بنزین در تمام مراحل سوخت گیری است و هم اکنون به دست شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی کشور در حال اجرا است.
با توجه به سمی و فرار بودن مواد هیدروکربنی که تمایل زیادی به ترکیب شدن دارند. در صورت انتشار در محیط می توانند آثار نامطلوب فیزیولوژیکی، زیست محیطی و اقتصادی را بوجود آورند.
از حیث اقتصادی نیز بنا بر آمارهای موجود، ضرر ناشی از تبخیر بنزین از کل جایگاه های کشور به حدود 300 میلیارد تومان می رسد و این درحالیست که اجرای طرح کهاب با رقمی در حدود 600 میلیارد تومان امکان پذیر بوده است اما تعلل و انتخاب شیوه اشتباه برای اجرای این طرح باعث ادامه روند ضرر و زیان ناشی از تبخیر شدید بنزین شده است.
اجرای طرح کهاب از سال 87 در کشور کلید خورد و تا شال 90 سه هزار و پانصد جایگاه عرضه سوخت در سراسر کشور به سیستم بازیافت تبخیر بنزین مجهز شدند. حاج محمد رضا باردیگر در مورد هوا فروشی تاکید کرد که، این امر موضوعی طبیعی در سراسر دنیا است اما آنها با اجرا طرح کهاب، بخار کمتری دارند.
وی همچنین ادامه داد که تبخیر بنزین بیشتر درشش ماهه اول سال که دمای هوا بالا است رخ می دهد و در شش ماهه سرد سال این مشکلکم می شود.
طبق گفته های حاج محمد رضا در نهایت اینگونه نتیجه می گیریم که طرح کهاب بعد از گذشت 8 سال هنوز بطور کامل عملی نشده و تاریخ دقیقی نیز برای تکمیل این طرح داده نشده است. پس این وظیفه رانندگاناست که مراقب باشند بخار درون خودرو خود نریزند.