با توجه بههمکاری احتمالی فیات و ایران خودرو برای تولید خودروهای کم مصرف و نسبتا ارزان قیمت، شاید شنیدن خبر فراخوان 1.1 میلیون دستگاهی خودروهای این کمپانیجالب باشد.
فیات به طور معمول سابقه خوبی در زمینه کیفیت ندارد و همواره در جداول ارزیابی کیفی موسسه J.D POWER آمریکا در رده های آخر قرار می گیرد.
اوضاع کرایسلر هم چندان بهتر نیست و برند های جیپ و دوج از زیر مجموعه های این شرکت، وضعیت چندان خوبی در زمینه کیفیت ندارند و حالا ادغام دو گروه فیات و کرایسلر، نتایج فاجعه بار بیشتری را در زمینه های کیفی رقم زده که نتیجه یکی از این موارد را در این فراخوان بزرگ می بینیم.
گروه خودروسازی فیات کرایسلر به بیش از 1.1 میلیون دستگاه از خودروهای خود بدلیل اختلال در عملکرد اهرم تعویض دنده فراخوان داد. برندهایی که تحت این فراخوان قرار گرفتند شامل جیپ، دوج و کرایسلر هستند.
تعداد این خودروها بر اساس گزارش فیات کرایسلر 811.586 دستگاه خودرو در آمریکا، 52.144 دستگاه خودروی سواری و SUV در کانادا، 16.805 دستگاه در مکزیک و 248.667 دستگاه در کشورهایی مانند استرالیا بوده است که جمع خودروهای مشکوک به اختلال سیستم اهرم تعویض دنده، به 1.129.202 دستگاه می رسد.
این مشکل در مدل های 2012-2014 دوج چارجر و کرایسلر 300 سدان و جیپ گرند چروکی 2014-2015 گزارش شده است و گروه فیات کرایسلر نیز برای رفع این مشکل به مالکان جمیع این خودروها فراخوان داده است. حتی پیش از اعلام فراخوان، این مشکلات مکررا به وب سایت ها و مجلات خودرویی مطرح، گزارش شده بود.
در این خودروها زمانی که دنده در حالت P (پارک) قرار داده می شود، بجای اینکه دنده های گیربکس قفلشوند (خلاص) و خودرو در جای خود بایستد، دنده ها همچنان آزادهستند و خودرو تمایل به حرکت دارد.
زمانی اوضاع برای فیات کرایسلر وخیم تر شد که 41 مورد آسیب دیدن مالکان گزارش شد که به احتمال زیاد بخاطر اختلال در اهرم تعویض دنده است.
در واقع در خودروهایی که دچار این مشکل هستند، راننده زمانی که دنده را در حالت پارک قرار می دهد، نمی داند که دقیقا کدام دنده درگیر است و در بسیاری موارد خودرو کاملا خلاص است.
با وجود این مشکل سیستم های وابسته به اهرم تعویض دنده نیز به مشکل بر می خورد. در واقع زمانی که اهرم تعویض دنده در حالت پارک قرار دارد سیستم هشدار باز بودن درها که در حین حرکت فعال است، به کار خود ادامه می دهد و با باز کردن درها مدام به راننده هشدار می دهد. با وجود این مشکل بزرگ و اعلام سازمان استاندارد و ایمنی آمریکا، گروه فیات کرایسلر چاره ای جز فراخوانی این خودروها ندارد که می تواند نقش منفی بسزایی در اطمینان مشتریان این برند داشته باشد.