پیشینه همکاری سوزوکی با ایران خودرو به سال ها قبل و عرضه نسل فعلی ویتارا باز می گردد، اما پس از آنکه 1000 دستگاه سوزوکی کیزاشی برای تست مدیران ایران خودرو به کشورمان وارد شد، با تشدید تحریم ها پرونده واردات یا مونتاژ کیزاشی از دستور کار کنار رفت و همکاری دو شرکت محدود به مونتاژ نه چندان پر شمار ویتارا باقی ماند.
حالا اما شرایط تغییر کرده و سوزوکی به عنوان یکی از خودروسازان ژاپنی فعال در بازار اقتصادی هند، با چند مدل مختلف شانس بدست آوردن سهم بیشتری از بازار ایران را دارد.
براساس آخرین خبرها، سه مدل سوئیفت (هاچ بک اقتصادی و سدان سایز کوچک)، سیاز (سدان سایز متوسط مخصوص بازار کشورهای در حال توسعه) و نسل جدید ویتارا، برای مونتاژ توسط ایران خودرو خراسان برگزیده شده اند.
اتفاقی که در بازار فرانسوی و چینی این روزهای کشورمان می تواند خبر مثبتی تلقی شود.
اما وقتی به مبحث قیمت و مشخصات فنی این مدل ها توجه کنیم، بازهم شرایط چندان امیدوار کننده به نظر نمی رسد.
در حالی که سوئیفت به عنوان یک از محصولات نسبتا قدیمی سوزوکی از مشخصات فنی قابل قبولی به عنوان یک هاچ بک برخوردار است، اما قیمت گذاری آن در سطحی بالاتری از خودرویی چون پژو 206 قرار خواهد داشت و بر اساس گمانه زنی های اولیه رنج قیمتی از 50 تا 70 میلیون تومان برای این مدل اعلام شده است.
سوزوکی سیاز در مقام مقایسه یک سدان در حد و اندازه پژو 405 است و از نظر فنی هم احتمالا با موتور و گیربکس مشترک با سوئیفت با حجم 1.4 یا 1.6 لیتر عرضه می شود. بنابراین برتری این خودرو نسبت به خودروهای فعلی موجود در بازار به مصرف سوخت کمتر و امکان عرضه در نسخه اتوماتیک و ایمنی بیشتر خلاصه خواهد شد.
با این وجود به نظر می رسد که با توجه به قیمت 11 الی 15 هزار دلاری این مدل در بازار سایر کشورها، شاهد عرضه این مدل با قیمتی بین 50 الی 80 میلیون تومان باشیم که البته در مقایسه با رقبای چینی، قیمت رقابتی به نظر نمی رسد.
در نهایت نام مدل جدید ویتارا نیز مطرح شده اما هنوز روشن نیست که این انتخاب مدل فیس لیفت شده از سری فعلی (گرند ویتارا) خواهد بود یا مدل متفاوت و کوچکتری که تحت نام سوزوکی ویتارا در بازار جهانی عرضه می شود.
به هرحال قیمت این مدل نیز کمتر از صدمیلیون تومان نخواهد بود و احتمالا در نمونه های فول به بیش از 120 میلیون تومان نیز خواهد رسید.
هنوز مشخصات فنی دقیق هیچ یک از این سه خودرو به شکل رسمی توسط ایران خودرو اعلام نشده است، بنابراین پیش بینی نوع موتور و گیربکس و یا تخمین قیمت دقیق به هیچ عنوان ممکن نیست، اما به نظر می رسد که با اجرایی شدن قراداد ایران خودرو و سوزوکی شاهد رقابتی تر شدن شرایط بازار در بازه قیمتی 50 الی 100 میلیون تومان باشیم.
قسمتی از بازار که این روزها به جولانگاه خودروهای چینی گم نام و نه چندان با کیفیت مبدل شده و عرضه محصولات ژاپنی مونتاژی می تواند به حکم رانی چینی ها در این بخش پایان دهد.