وقتی فکرتان به سمت خودروهای ایتالیایی میرود به احتمال زیاد آنها را مدلهایی پرفورمنس و به غایت زیبا تصور میکنید؛ و معمولاً این دقیقاً همان چیزی است که میبینید و فرقی ندارد خودروهای ایتالیایی سدان باشند یا کوپه و یا حتی یک کراس اوور. با اینکه شاید برخی افراد آلفارومئو استلویو و مزراتی لوانته را به عنوان رقبای مستقیم همدیگر ندانند اما نظرتان دربارهی دو کراس اوور ساخت ایتالیا که لوکس بوده و پیشرانههای قدرتمندی دارند چیست؟ ما چند ساعتی را در هر دو خودرو و در نمایشگاه خودروی لسآنجلس نشستهایم و اینجا تفاوتهای هر دو خودرو را برای شما شرح دادهایم.
- طراحی خارجی
آلفارومئو هنوز مشخصات کامل شاسیبلند جدید خود را منتشر نکرده اما از نظر بصری این خودرو جوان پسندتر از لوانته به نظر میرسد. شیارهای دینامیک روی بدنه این خودرو را جذابتر از برادر ایتالیایی خود نشان میدهد.
- کابین لوکس
هر دو مدل بدنهای عضلانی دارند و تنها هنگامی که به کابین دو برادر نگاه میکنید تفاوتهای شخصی واقعی را میتوانید مشاهده کنید. لوانته بهصورت استاندارد دارای صندلیهای چرمی بوده و بهصورت سفارشی از پکیج لوکس زگنا بهره میبرد که از ویژگیهای آن میتوان به صندلیهای چرمی و ابریشمی و جزئیات آلومینیومی درخشان در کابین اشاره کرد؛ و اگرچه صفحه لمسی 8.4 اینچی این لوانته مشابه نسخههای استفاده شده در مدلهای کرایسلر است اما در کل طراحی کابین خودرو تمیز و کلاسیک از آب درآمده است.
- پرفورمنس
استلویو دو پیشرانه با قدرتهای بسیار متفاوت را ارائه میکند و لوانته نیز بین این دو قرار میگیرد. کراساوور آلفا دارای پیشرانهی 4 سیلندر 2 لیتری توربو با قدرت 280 اسب بخار و پیشرانهی 6 سیلندر 2.9 لیتری 505 اسب بخاری است. لوانته نیز دارای پیشرانهی 6 سیلندری 3 لیتری توئین توربو با خروجیهای 345 یا 424 اسب بخاری است. مزراتی با پیشرانهی قدرتمندتر خود در 5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت میرسد. آلفارومئو ادعا کرده که نسخهی کوادروفولیوی کراس اوور خود تنها در 3.9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت میرسد.
- حالتهای سواری و رانندگی
باور کنید یا نکنید اما باید گفت مزراتی لوانته را با برخی تجهیزات آفرود ارائه کرده است. این شرکت میگوید که لوانته حتی در سطوح ناهموار و برف و یخ نیز سواری راحتی دارد. با فعال کردن حالت آفرود، پیشرانه، گیربکس و سیستم تعلیق به صورت خودکار برای سطوح ناهنجار تنظیم میشوند. استلویو فاقد چنین ویژگیهایی است اما در نسخهی کوادروفولیو دارای حالت مسابقه است. این حالت باعث فعال شدن عملکرد اووربوست شده و ESC را از مدار خارج میکند و درعینحال باعث افزایش پاسخ پدال گاز، سیستم فرمان و در مجموع کارایی پیشرانه میشود.
منبع: motortrend