سرانجام پس از انتشار تصاویر جاسوسی و تیزرهای فراوان و همینطور وعدهووعیدهای بسیار، کیا رسماً خودروی جدید خود که پیشازاین با نام GT شناخته میشد را رونمایی کرد. کیا برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت 2011 با معرفی کانسپت GT تمایل خود را برای ساخت یک سدان اسپرت اعلام کرد و حالا پس از گذشت پنج سال کیا GT نهایتاً برای تولید آماده شده است. البته کیا نام استینگر را برای این سدان اسپرت انتخاب کرده است. همچنین استینگر نخستین سدان دیفرانسیل عقب کیا نیست چراکه قبل از این سدان لوکس دیفرانسیل عقب K900 را معرفی کرده است اما استینگر برخلاف K900 خودرویی کاملاً جوانپسندتر است.
با نگاه به استینگر و کانسپت GT، ارتباط میان این دو کاملاً آشکار است بهگونهای که استینگر بهجز درهای موسوم به خودکشی که در نسخهٔ کانسپت وجود داشت، در دیگر قسمتها به کانسپت GT وفادار مانده است. خودروهایی چون بامو سری 4 گرن کوپه، آئودی A5 اسپرتبک و اینفینیتی Q50 از رقبای استینگر محسوب میشوند درحالیکه فرزند جدید کیا با 4.8 متر طول و 1.87 متر عرض، یکی از بزرگترین خودروها در کلاس خود و بین این رقبا محسوب میشود و همچنین با فاصلهٔ بین دو محور معادل 2.9 متر نیز یکی از طولانیترین فاصله محوریها را در بین رقبای خود دارد. این امر بهوضوح موجب افزایش فضای داخلی و ظرفیت صندوق بار خودرو شده است که کیا ادعا میکند از بسیاری از همکلاسان آن بزرگتر است.
کرهایها ادعا میکنند که توسعهٔ شاسی این ماشین در اروپا توسعه یافته و زمان زیادی را هم در پیست نوربرگرینگ صرف کرده است. استینگر اولین سدان کیا بهحساب میآید که با هر دو سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل عقب و چهارچرخ محرک عرضه میشود. نسخهٔ دیفرانسیل عقب مجهز به یک دیفرانسیل لغزش محدود شده است درحالیکه نمونهٔ چهارچرخ محرک از یک سیستم کنترل پویای گشتاور که بهتازگی توسعه یافته استفاده میکند. این سیستم بهطور مداوم بر شرایط جاده و رانندگی راننده نظارت کرده و برای افزایش کشش و پایداری، قدرت یا ترمز مناسب را بر روی هر چرخ اعمال میکند.
در نسخههای مخصوص بازار ایالاتمتحده، برای استینگر دو پیشرانهٔ بنزینی در نظر گرفته شده است. تیپ پایهٔ این خودرو با یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ عرضه میشود که 255 اسب بخار قدرت و 352 نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک که از مدل پرچمدار K900 قرض گرفته شده به چرخهای عقب یا به هر چهارچرخ منتقل میشود؛ اما تیپ بالا ردهٔ این سدان اسپرت کرهای که GT نام دارد، مجهز به یک پیشرانهٔ 3.3 لیتری V6 بایتوربو خواهد بود که 365 اسب بخار قدرت و 510 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این پیشرانه نیز از جنسیس G90 به عاریه گرفته شده است و نیروی آن مانند تیپ پایه از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای عقب یا هر چهارچرخ انتقال میابد.
کیا گفته است که استینگر با این موتور میتواند ظرف 5.1 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست یافته و نهایتاً رسیدن به حداکثر سرعت 270 کیلومتر در ساعت را تجربه کند. بدین ترتیب استینگر سریعترین خودروی تاریخ کیا لقب خواهد گرفت. نسخهٔ پایهٔ این ماشین دارای رینگهای آلیاژی 18 اینچی و لاستیکهای 225 است درحالیکه نسخهٔ GT به رینگهای 19 اینچی با لاستیکهای 225 در جلو و 255 در عقب مجهز شده است و ترمزهای آن نیز بهصورت استاندارد دیسکی تهویه شونده ساخت برمبو است که در جلو دارای کالیپرهای چهار پیستونه و در عقب دو پیستونه هستند. همچنین کیا برای بازار اروپا که پیشرانهٔ دیزلی را هم برای استینگر در نظر گرفته است که جزئیات آن در نمایشگاه ژنو آینده اعلام خواهد شد.
ازلحاظ طراحی بیرونی، کیا استینگر خودرویی کاملاً تهاجمی و شیک به نظر میرسد که تا حدودی از سدان اپتیما هم الهام گرفته است بهگونهای که فرم قسمت جانبی آن بسیار به اپتیما شباهت دارد. اما سبک طراحی کلی استینگر خصوصاً در قسمت عقب و فرم چراغها، بهشدت ما را به یاد آئودی A7 میاندازد که احتمالاً به خاطر این است که سر طراح کنونی کیا یعنی پیتر شرایر پیشازاین در آئودی آر میکرده است. نمونهای که فعلاً تصاویر آن منتشر شده است از نوع تیپ بالای GT است که با برخورداری از یک دیفیوزر با چهار سر اگزوز و همینطور رینگهای آلیاژی بزرگتر، ظاهری کاملاً اسپرت و تهاجمی دارد. در جلوی خودرو هم جلوپنجرهٔ معروف پوزهٔ ببر کیا به همراه ورودیهای هوای عمودی بیش از همه خودنمایی میکنند.
کیا استینگر در داخل دارای صندلیهای عمیق با روکش چرم ناپا، فرمان ضخیم پوشیده از چرم و ترکیبی از صفحهنمایشهای آنالوگ و دیجیتال است. بهمنظور افزایش حس اسپرت نیز عقربهٔ سنجشگرها به رنگ قرمز درآمدهاند و همچنین صفحهنمایش TFT آن نیز نیروی G وارده به خودرو را نشان میدهد. استینگر همچنین چند ویژگی را برای اولین بار در محصولات کیا معرفی کرده است که ازجملهٔ آنها میتوان سیستم تعلیق الکترونیکی قابل تنظیم با پنج حالت رانندگی مختلف، ساب ووفر نصب شده در زیر صندلی (این بخشی از سیستم صوتی سفارشی 720 واتی هارمن کاردون با 15 بلندگو است) و سیستم هشدار توجه راننده را نام برد. این سیستم، همواره رفتار راننده را تحت نظر داشته و اگر حس کند که سطح توجه و هوشیاری او کاهش یافته بهصورت خودکار با پخش صدای هشدار و یک نمایش گرافیکی در صفحه آمپر به راننده توجه به جلو را تذکر میدهد.
از دیگر تجهیزات این خودرو نیز میتوان به سیستم کمکی جلوگیری از برخورد جلو با ترمز اضطراری خودکار و قابلیت تشخیص عابر پیاده، سیستم کمک به حفظ حرکت میان خطوط و یک سیستم اطلاعاتی-سرگرمی با نمایشگر لمسی 7 اینچی لمسی اشاره کرد. کیا برای اولین بار استینگر را در نمایشگاه دیترویت 2017 به نمایش عمومی درآورده و رسماً معرفی خواهد کرد. سپس این خودرو در اواخر سال جاری برای فروش در بازار ایالاتمتحده عرضه خواهد شد. قیمتگذاری آن نیز در زمانی نزدیک به عرضه اعلام خواهد شد.
[دانلود ویدئو]همراه شما هستیم با پوشش کامل آخرین و جدیدترین رویدادهای نمایشگاه خودروی دیترویت 2017، لحظهبهلحظه در دیترویت با پدال…