20 سال پیش در ماه آپریل مرسدس از اتاق جدید خود یعنی SLK پرده برداشت، خودرویی کانورتیبل و قدرتمند که قصد تسخیر بازار خودروهای سایز کوچک کروکیرا داشت. این خودرو آپریل سال1996 در نمایشگاه خودروی تورین در معرض دید عموم قرار گرفت.
این خودروی زیبا دارای سقف جمع شونده فلزی بود که ایده ای خلاقانه برای یک خودروی کانورتیبل محسوب می شد.
نسل اول SLK
مرسدس SLK بخاطر ظاهر اسپرت، قیمت مناسب و ایمنی فوق العاده با اقبال خوبی مواجه شد. نکته جالب در مورد این آلمانی زیبا این بود که بیشتر خریداران نسل اول SLK را خانم های جوان تشکیل می دانند.
زیرا با وجود قدرت بالای این خودرو، کنترل آن بسیار عالی بود و هر راننده آماتوری می توانست پشت فرمان SLK طعم سرعت را بچشد.
مسئولین ارشد مرسدس از SLK بعنوان “استانداردی جدید در مهندسی و تکنولوژی” یاد می کردند.
مرسدس تولید این خودرو را با معرفی مدل SLK 200 و نمونه توربوشارژر SLK 230 K شروع کرد و نمونه فیس لیفت آن را در سال 2000 معرفی کرد که با نام SLK 320 شناخته می شد و دارای موتور 6 سیلندر و توانی برابر با 218 اسب بود.
این اتاق مرسدس بنز نیز مانند سایز مدل ها از بهینه سازی های AMG در امان نماند. همکار و تیونر تخصصی مرسدس با معرفی SLK 32 AMG بازار خودروهای کانورتیبل را با شوکی عظیم روبرو کرد.
این خودرو می توانست 354 اسب بخار نیرو تولید کند که این زیبای ژرمن را به هیولایی ریز نقشتبدیل می کرد.
نسل اول SLK بین سال های 1996 تا 2004 به تعداد 311 هزار دستگاه تولید شد. نسل دوم بین سال های 2004 تا 2010 تولید شد و نسل سوم در سال 2011 معرفی شد و تولید آن تا همین اواخر ادامه داشت. از نسل دوم و سوم تعداد 670 هزار دستگاه تا کنون به فروش رفته است.
این مرسدس نماد خودرویی اسپرت کوچک و قدرتمند است که توانست در زمان عرضه به موفقیت های بیشماری دست یابد، البته فروش خوب این محصول که حاصل بازاریابی مدیران فروش مرسدس است تا الان ادامه دارد.
مرسدس بنز اخیرا و همزمان با سالگرد 20 سالگی این مدل دوست داشتنی، فیس لیفتی از نسل سوم را به عنوان SLK 2017 ارائه داده است که از طراحی ظاهری با تغییرات جزئی و برخی بهبود های فنی در بخش موتور و گیربکس سود می برد.
در حاشیه این تغییرات شیوه نامگذاری این سری نیز بار دیگر از SLK تبدیل به SLC شده است که در هر حال به معنای مدل کامپکت و فشرده تری نسبت به رودستر سایز بزرگ سری SL است.
یک مدل اسپرت با کد SLC 300 و موتور 2.0 لیتری مجهز به توربو با قدرت 245 اسب بخار، شتاب صفر تا صد 5.8 ثانیه و حداکثر سرعت 250 کیلومتر در ساعت با گیربکس اتوماتیک 9 سرعته به طیف مدل های این سری اضافه شده است که از لحاظ مشخصات فنی، امکان واردات به ایران را نیز دارد.
علاوه بر این مدل 47 هزار دلاری، قدرتمندترین گونه یعنی SLK 55 AMG نیز حالا جای خود را به یک مدل جدید به نام SLC 43 AMG داده است.
در واقع به لطف سخت گیری های محیط زیستی، پیشرانه هشت سیلندر و 5.5 لیتری مدل قبلی حالا با نمونه شش سیلندر 3.0 لیتری با 367 اسب بخار قدرت جایگزین شده است.
این در حالیست که نمونه قبلی 415 اسب بخار را راهی چرخ های عقب می کرد و شتاب گیری بهتری را نیز به سرنشینان عشق سرعت ارائه می داد.
چرا که حالا شتاب گیری صفر تا صد از 4.1 ثانیه در مدل 55 AMG به حدود 4.6 ثانیه برای مدل تازه 43 AMG کاهش یافته است که یک روند کاهش ناراحت کننده و عجیب در روند معمول محصولات جدید مرسدس بنز به شمار می آید اما چنین تغییراتی به معنای بهبود مصرف سوخت و کاهش قابل توجه گازهای آلاینده محیط زیست است.
به هر روی با توجه به فعالیت مجدد نمایندگی مرسدس بنز در کشورمان، می توان در آینده به رقابت این مدل با نسل بعدی ب ام و Z4 امید داشت.