این روزها خبر از شاسی بلند جمع و جور شهری رنو به نام Captur به گوش میرسد! همه چیز درباره طراحی آن مشخص است:زیبا و جذاب . . .
از زمانی که پایه و اساس طراحی رنو بعد ازکلیوعوض شد و رنو روی به جذاب کردن محصولات خود آورد، سرنوشت خود را روشن ساخت و حالا این خودرو که در سال 2011 مدلکانسپتآن رونمایی شد و حالا نسخه تولید نهایی آن نیز برپلتفرم نسل چهارم کلیو ساخته شده، قرارست از تابستان 2013 تولید انبوه آن آغاز شود.
اگرچه این خودرو ظاهری تهاجمی و خشنی ندارد اما ظاهرش آن چنان بی نقص است که نمیتوان از آن ایراد مهمی گرفت! اختلاف رنگ بدنه با سقف خودرو که بر زیباییکپچر افزوده است حاصل خلاقیت گروه طراحی آن بوده که به سرپرستی لارنس وان دنآکر (Laurens van den Acker) مسئولیت جذابتر کردن محصولات رنو را بر عهده گرفته اند.
طیف وسیعی از امکانات برای این خودرو به صورت استاندارد مورد نظر رنو است که طبق گفته های رنو با ماشینهای گرانتر و لوکستر هم برابری میکند. ، اطلاعاتی ازپیشرانهاین خودرو منتشر نشده است اما پیشرانه های این خودرو بر دو نوع دیزلی و بنزینی عرضه خواهند شد.این خودرو برای رقابت با پژو 2008 وارد بازار میشود اما میتواند رقیب جدیدی برای نیسان جوک و نیسان قشقایی هم باشد.جاداری یک شاسی بلند-چابکی یکهاچبک-سواری یک سدان از ویژگیهایی است که رنو آن را گفته است.
*********************************************
بروز رسانی – نمایشگاه ژنو 2013: در ژنو بالاخره جزئیات کامل این خودرو منتشر شد؛ حالا ببینیم کپچر چه مشخصه هایی دارد. کپچر که 16% از وزن آن از پلاستیک های قابل بازیافت ساخته شده، به عنوان نخستین کراس اور شهری رنو شناخته می شود و در حقیقت ترکیبی است از ویژگی ون ها، شاسی بلندها و هاچ بک ها.
از طول، عرض و ارتفاع آن شروع می کنیم که به ترتیب 4.12 ، 1.77 . 1.12 متر بوده؛ برای چنین خودرویی که کفی آن از سطح زمین تنها 20 سانتیمتر فاصله دارد، رینگ های 16 اینچی استاندارد یا 17 اینچ سفارشی استفاده شده؛ برای مشتریان رنگ های متنوعی برای رینگ ها، رنگ دوگانه بدنه درنظر گرفته شده است.
برای هرچه جذاب تر کردن فضای درونی خودرو نیز مشتریان می توانند از رنگ هایی مانند نارنجی، کرومی، سفید عاجی، سبز یا آبی برای حاشیه های اطراف کنسول مرکزی، دریچه های تهویه و اسپیکرهای سیستم صوتی نیز استفاده کنند. علاوه بر محفظه داشبورد 11 لیتری و همچنین محفظه کوچکی که درست در بالای کنسول جاسازی شده، مابین صندلی های جلو نیز یک فضای 1.6 لیتری تعبیه شده تا راننده آن از بابت جاسازی لوازم مختلفش هیچگونه نگرانی نداشته باشد! حجم محفظه بار عقب کپچر نیز از 377 تا حداکثر 455 لیتر متغیر خواهد بود.
ازجمله امکاناتی که رنو برای کپچر مهیا کرده عبارتند از: آینه های برقی با گرمکن، فرمان قابل تنظیم، تنظیم ارتفاع صندلی راننده، کروز کنترل، پورت AUX و USB و بلوتوث، چندرسانه ایR-Link شامل سیستم راهیابی با نمایشگر لمسی و سنسور و دوربین عقب، کنترل پایداری، قابلیت چرخش چراغ های جلو در هنگام پیچ،HBAیا کمکی حرکت در سربالایی و یا سرازیری ها،ورود بدون کلید، شش اسپیکر و …
برای پیشرانه این خودرو دو موتور بنزینی آماده شده؛ یکی Energy TCe 90 با تولید 113 گرم CO2 و مصرف 4.9 لیتر در سیکل ترکیبی و دیگریTCe 120 EDC با تولید 125 گرم CO2 و مصرف 5.4 لیتر. همچنین رنو دو موتور دیزلی برای مشتریان اروپایی کپچر درنظر گرفته که شامل Energy dCi 90 با تولید 95 گرم CO2 و مصرف 3.7 لیتر وdCi 90 EDC2 با تولید 104 گرم CO2 و مصرف 4.1 لیتر که قرارست در آینده به سبد پیشرانه های کپچر افزوده شود.