بامو در حال کار زیاد در تمامی بخشها و فرایندهای ساخت خودرو به منظور کاهش آلایندگیها است. به عنوان نمونه برای مدلهای i بامو کارخانهی لایپزیک از انرژی تجدید پذیر در کل فرایند تولید استفاده میکند. هرچند امروز این کمپانی آلمانی اعلام کرده که قدم دیگری در این جهت برداشته و اولین ناوگان از رباتهای حملونقل خودران را در عملکردهای روزانه به کار گرفته است.
به نظر میرسد که رانندگی خودران موضوع بزرگ دیگر صنعت خودرو باشد و درحالیکه این قضیه قطعاً در جاده کمککننده خواهد بود درعینحال میتواند به فرایند ساخت نیز کمک کند. ناوگان ابتدایی 10 ربات حملونقل هوشمند خودران STR در حال جابجایی قطعات از بخشهای لجستیک در تأسیسات واکرسدورف هستند. چیز منحصربهفرد این است که رباتهای مذکور نیازی به حلقههای القایی نصب شده روی کف زمین ندارند. این رباتها بهصورت آزادانه در سالنهای لجستیک حرکت میکنند و از باتریهای کارکردهی بامو i3 نیرو میگیرند و قادر هستند تا محمولههایی به وزن 500 کیلوگرم را نیز حمل کنند.
STR فاصلهی فرستندههای بیسیم را برای محاسبهی موقعیت دقیق خود اندازه میگیرد. با استفاده از حسگرها برای شناسایی و واکنش به موقعیتهای حیاتی، ربات قادر است تا مسیر خود را با انسانها و دیگر وسایل نقلیه به اشتراک بگذارد. پس از 5 ماه استفادهی آزمایشی این پروژه به تولید پیش سری انتقال یافته است، جایی که ده ربات خودران برای اولین بار در عملکردهای روزانهی حملونقل به کار گرفته شدهاند. در فاز توسعهی بعدی، سیستم دوربین سهبعدی حتی ناوبری دقیقتری را میسر خواهد کرد.
علاوه بر این قطارهای کشندهی خودران نیز بهصورت آزمایشی در سالنهای تأسیسات دینگولفینگ بامو در حال کار هستند. این کشندههای خودران برای تأمین قطعات خط مونتاژ و مخصوصاً برای فواصل طولانی بین انبارها و نواحی مونتاژ مورد استفاده قرار میگیرند. از نقطه نظر فنی فرمان پذیری و ناوبری مستقل این کشندهها به سیگنالهای لیزری متکی است. با ارزیابی انعکاس آنها، قطار کشنده پروفایل دوبعدی دیجیتالی را در دنیای واقعی تولید میکند و همین امر مانور دادن در سالن مونتاژ را در مسیرهای معینی میسر میسازد.
به منظور تولید هر چه کمتر آلایندگی حملونقل خودروها به مقصد نهایی خود با دقت بسیاری تحلیل میشود. این موضوع به ایجاد یک سری تغییرات در بخشهای پشتیبانی و لجستیک منجر شده است. برای مثال یک معیار برای کاهش آلایندگی دیاکسید کربن افزایش حملونقل ریلی است. امروزه بیش از 60 درصد خودروهای جدید از طریق ریل کارخانه را ترک میکنند.
علاوه بر این همکاری با سرویسهای لجستیک باعث شده تا تراک های کاملاً الکتریکی در مونیخ و لایپزیک کار تحویل خودروها را انجام دهند. هدف ابتدایی موضوع شناخت بهتر تکنولوژیهای رانندگی متفاوت و به دست آوردن تجربه است. در طولانیمدت گروه بامو در حال تلاش برای استفادهی کمهزینه از تکنولوژیهای رانندگی جایگزین است.
Jürgen Maidl رئیس بخش لجستیک گروه بامو میگوید:
[دانلود ویدئو]بخشهای لجستیک قلب سیستم تولیدی بامو هستند و استفاده از تکنولوژیهای دیجیتال و نوآورانه یک فاکتور کلیدی در فرایندهای پیچیدهی لجستیک ماست. همچنین راهحلهای پایدار و کارا نیز برای ما مهم هستند. ما قبلاً در حال تست تکنولوژیهای آینده در تمام پروژههای خود بودهایم.