داچیا ساندرو برای سال 2017 فیسلیفت شده و تجهیزات و موتور جدید برای آن ارائه شده است، اما آیا این بهروزرسانی موجب بهبود آن شده است؟
داچیا بهتازگی کل محصولات خود را بروز کرده است که شامل تعداد انگشتشماری از تغییرات کوچک ظاهری و ارائهٔ یک پیشرانهٔ جدید 1 لیتری سه سیلندر بنزینی میشود. این موتور بهعنوان موتور پایه جایگزین نمونهٔ 1.2 لیتری قدیمی شده است. هاچبک ساندرو با این موتور در تیپ پایه با قیمت بسیار مناسب و مقرونبهصرفهٔ 5,995 پوند در انگلستان عرضه میشود اما نمونهٔ مورد آزمایش ما از نوع تریم Ambiance است که از تجهیزات بیشتری که از ملزومات هستند مانند تهویه مطبوع و پنجرههای برقی برخوردار است.
با قیمت 6,995 پوند، ساندرو Ambiance واقعاً بهتر از همیشه است. ازآنجاییکه قیمت خودرو تغییری نکرده و درعینحال تجهیزات آن بیشتر شده است، خریداران چیزهای بیشتری را با پول پرداختی خود به دست میآورند. همچنین این واقعیت وجود دارد که قیمت رقبا در طول چند سال گذشته همواره افزایش داشته است درحالیکه قیمت محصولات داچیا ثابت باقیمانده است. قیمت برای داچیا اهمیت بالایی دارد و بنابراین ما خوشحالیم که ساندرو ارزش خود را حفظ کرده است. مدل Ambiance علاوه بر ملزوماتی که قبلاً ذکر شد، مجهز به اتصال بلوتوث و USB، ریموت کنترل، طراحی داشبورد جدید و ترمز شروع حرکت در سراشیبیها شده است.
تغییرات بیرونی اصلی نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ ساندرو شامل چراغهای جلو و عقب جدید که نور بیشتری دارند و همچنین سپرها و جلوپنجرهٔ جدید میشود. بااینحال هرچند تأثیر کلی این تغییرات ضعیف است اما چهرهٔ خودرو را کمی مدرنتر از قبل کرده است.
در داخل نیز شاهد یک غربیلک فرمان جدید و تغییراتی در داشبورد هستیم. هرچند بهبود کمی در داخل ساندرو 2017 صورت گرفته است اما هنوز هم فضای داخلی آن بسیار پایه و پراکنده است. همچنین فرمان جدید آن نیز هنگام لمس کردن احساس ناخوشایندی دارد. بااینحال دیگر مواد داخلی احساس مناسبی دارند. موقعیت راننده بهاندازهٔ کافی راحت است و نمونهٔ مورد آزمایش ما نیز سواری خوبی داشت. البته هیچ تغییری در سیستم تعلیق ساندرو ایجاد نشده و همچنان سواری روان سابق خود را حفظ کرده است. بااینحال موتور جدید 1 لیتری در پالایش رانندگی ماشین در سرعتهای بالاکمی تأثیر منفی گذاشته است.
هرچند این پیشرانهٔ جدید دارای صدای معمول موتورهای سه سیلندر است اما صدای آن در داخل کابین بلندتر از دیگر موتورها است خصوصاً در سرعتهای بالاتر که همواره صدای غرغر موتور به گوش میرسد. همچنین ارتعاشات و لرزشهای این موتور هم بیشتر است بنابراین پیشرانهٔ بنزینی توربو TCe از هر لحاظ انتخاب بهتری محسوب میشود.
علاوه بر این، مصرف سوخت موتور جدید با 5.2 لیتر در هر صد کیلومتر، بیشتر از موتور توربو با 4.9 لیتر در هر صد کیلومتر است هرچند که انتظار میرود در دنیای واقعی هر دو مصرف مشابهی داشته باشند. به همین دلیل موتور توربو انتخاب بسیار بهتری برای رانندگان جوان محسوب میشود درحالیکه پیشرانهٔ دیزلی dCi نیز با مصرف تنها 3.5 لیتر گازوئیل در هر صد کیلومتر، مناسب کسانی است که به مصرف سوخت اهمیت میدهند.
با توجه به اینکه ساندرو با این موتور سه سیلندر برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر در ساعت از حالت سکون به 14.2 ثانیه زمان احتیاج دارد، موجب شده که خودروی بیحالی احساس شود. به همین دلیل ساندرو 1 لیتری به سرگرمکنندگی خودروهای رقیبی مانند اشکودا سیتیگو 1 لیتری نیست. همچنین سیتیگو نشان میدهد که ساندرو در هندلینگ هم ضعیفتر است بهگونهای که در پیچها بادی رول داشته و فرمان آنهم بیروح است. البته اشکودا خودروی کوچکتری است که در یک کلاس پایینتر از ساندرو قرار میگیرد و کمی هم گرانتر است.
مانند قبل، ساندرو با صندوق بار 320 لیتری خود که با تا کردن صندلیهای عقب به 1200 لیتر افزایش میابد، فضای بار زیادی را ارائه میکند که بسیار بزرگتر از فضای بار 250/950 لیتری اشکودا سیتیگو است. همچنین در ساندرو فضای بیشتر برای سرنشینان وجود دارد و خودروی کاربردیتری است؛ بنابراین داچیا ساندرو هنوز هم ارزش بالایی در قبال پول پرداختی دارد و گارانتی پنجسالهٔ آن یعنی میتوان از کیفیت مناسب آن آسودهخاطر بود.
نتیجه
بهروزرسانی اخیر داچیا ساندرو بدین معنی است که این خودرو با تجهیزات بیشتر و یک موتور جدید، ارزشی بیشتر از همیشه یافته است. البته هرچند این موتور جدید 1 لیتری سه سیلندر کمی پرسروصدا است اما در گروه بیمهای پایینتری قرار گرفته و هزینهٔ بیمهٔ کمتری دارد. همچنین لیست تجهیزات آن هم با مواردی چون اتصال USB قابلتوجه است. بااینحال داچیا ساندرو هنوز هم خودروی بسیار پایهای محسوب میشود که در برابر رقبایی چون اشکودا سیتیگو قدیمی احساس میشود.
مشخصات فنی
Dacia Sandero 2017 | |
مدل | SCe 75 Ambiance |
قیمت | 6,995 پوند |
پیشرانه | 1 لیتری سه سیلندر بنزینی |
قدرت | 75 اسب بخار |
گشتاور | 97 نیوتن متر |
گیربکس | 5 سرعته دستی |
محور محرک | جلو |
شتاب صفرتاصد | 14.2 ثانیه |
حداکثر سرعت | 160 کیلومتر در ساعت |
مصرف سوخت | 5.2 لیتر |
منبع: AutoExpress