چند سالی است که مجموعه مدیران خودرو بهعنوان نماینده رسمی، محصولات مختلف کمپانی چری (Cherry) چین را با برند MVM در ایران تولید و عرضه میکند. یکی از مدلهای محبوب و خوشفروش این شرکت کراساوور X33 است که نخستین بار نزدیک به ده سال پیش وارد کشور شد و هماکنون نسل سوم آن با مدل 96 به فروش میرسد. اخیراً در فرصتی کوتاه به بررسی مختصر این چینی خوشاقبال پرداختیم که ماحصل آن را در ذیل میخوانید.
اِمویاِم X33 اولین بار سال 2005 میلادی با مدل 2006 متولد شد و اندکی بعد راه خود را به بازار ایران پیدا کرد. مدل کنونی هم حدود دو سال پیش در سبد محصولات مدیران خودرو قرار گرفت و درواقع نسل سوم این خودرو به حساب میآید. طراحی ظاهری در مقایسه با نسل اول پیشرفت زیادی کرده و تناسب و زیبایی بسیار بیشتری دارد. بهرهگیری از جلوپنجره جدید، طرح متفاوت و پویاتر سپرها، چراغهای افقی و اخموی جلو، گرافیک تازه چراغهای عمودی عقب، چراغ روشنایی در روز (DRL)، ابعاد بزرگ و مناسب رینگها و از همه مهمتر حجم پردازی و طراحی حرفهایترِ بدنه چهره و شخصیت جسورتری به خودرو بخشیده و موجب تمایز محسوس آن با مدلهای قبلی شدهاند. همه این موارد در تیپ اسپرت با پوشش مشکیرنگ بخشهایی از سپرها، جلو پنجره، سقف و ستون C همراه میشوند تا همانطور که از نامش پیداست، نمای اسپرتتری پیدا کند.
با ورود به داخل کابین نیز با دکوراسیون تازه و متفاوتی روبرو میشوید. داشبورد و کنسول مرکزی شباهت زیادی به مدل X22 تازهوارد داشته و با تکیه بر چینش جدید، نمایشگر 8 اینچی لمسی، دکمههای کنترلی روی فرمان و نوار قرمزرنگ دور خروجیهای سامانه تهویه جلوه بصری بهتری ارائه میکند. فضای هردو ردیف جادار بوده و بهراحتی پنج نفر را در خود اسکان میدهد. صندلیها، غربیلک فرمان و بخشهایی از پنل دربها با چرم و باقی قسمتها با پلاستیک نرم پوشیده شده است. کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، کمربند ایمنی سه نقطهای برای تمامی سرنشینان، سامانه نمایش اطلاعات خودرو (مسافت، مصرف سوخت و…)، چراغ روشنایی در روز (DRL)، حسگر پارک، سامانه کنترل باد لاستیک (TPMS)، دوربین دید عقب، تنظیم صندلی راننده و سرنشین کناری به ترتیب در 6 و 4 جهت، شیشه بالابر برقی برای هر چهار درب، پشتیبانی از تلفن همراه هوشمند، سانروف برقی، کنترل سیستم صوتی روی فرمان و دو حالت رانندگی مختلف اقتصادی (Eco) و اسپرت (Sport) هم برخی از امکانات ایمنی و رفاهی استاندارد موجود هستند.
رانندگی
پشت فرمان X33 S تسلط خوبی به اطراف دارید. شیشه جلو، پنجرهها و آینههای جانبی بزرگ برقی دید مناسبی در اختیار قرار میدهند؛ البته اندازه مناسب ستون A نیز در این امر بیتأثیر نیست. به لطف ارگونومی خوب کنسول میانی و کنسول جلو دسترسی به ادوات مختلف بدون مشکل خاصی صورت میگیرد. برای روشن کردن خودرو باید سوییچ را در جای خود وارد کرده و بچرخانید. پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر با صدایی خفیف بکار افتاده و آماده حرکت میشود. علیرغم شاکله کراساوور خودرو، رانندگی در محیطهای شهری آسان و راحت بوده و X33 S به میزان قابلقبولی تحت امر شماست. طول و عرض به ترتیب 4419 و 1765 میلیمتری این چینی خوشاقبال را به گزینه خوبی برای استفاده روزمره بدل ساخته که مخصوصاً در شهرهای شلوغ و پرترافیک همچون تهران ویژگی بسیار مهمی است.
داشبورد و غربیلک فرمان جدید حین رانندگی جذابیت بصری بیشتری داشته و اصلا باعث خستگی راننده نمیشود. فرمان نرم و سبک عمل میکند و با توجه به اندازه خودرو هیچگونه حس عدم کنترل به راننده القا نمیگردد. با بستن پنجرهها، تا حد زیادی از مزاحمت صدای بیرون کاسته میشود، اما صدای پیشرانه همچنان به گوش میرسد. صندلیها هم راحتی متوسطی ارائه میکنند و برای رفاه حال راننده در شش جهت مختلف قابل تنظیم هستند.
قلب 2 لیتری 139 اسب بخاری چندان قوی و پرقدرت نیست اما برای استفاده معمولِ روزمره کافی به نظر میرسد. به خاطر داشته باشید که بسیاری از خریداران X33 S فارغ از نام و نشان خاص یا اعداد و ارقام چشمگیر، تنها به دنبال خودرویی راحت و بیدردسر برای روزهای کاری و گشتوگذارهای آخر هفته خود هستند و یک پیشرانه کوچک با بازدهی متوسط برایشان کفایت خواهد کرد. درنتیجه اگر بازده فنی را با التفات به فلسفه تولید خودرو موردبحث و انتظارات غالب مشتریان بسنجیم، نمیتوان خرده زیادی بدان گرفت. این پیشرانه کوچک همچنین پتانسیل قابل قبولی برای مانورهای شهری داشته و در مواقعی مثل شتابگیریهای لحظهای یا عبور از سربالاییها تا حد زیادی رضایتتان را جلب میکند. از طرفی به فناوری زمانبندی متغیر دوگانه سوپاپها نیز مجهز شده که تأثیر بسزایی در بهبود مصرف سوخت و افزایش سرعت عمل مجموعه فنی دارد.
درمجموع باید گفت اِمویاِم X33 S یک کراساوور اندازه متوسط از دیار چین است. قبول دارم که محصولات این کشور فاصله زیادی با ایده آل دارند و گاهاً مالک را با مشکلات عدیدهای روبرو میسازند که رهایی از ایشان صبر ایوب میطلبد، اما در مورد X33 S قضیه کمی فرق میکند. طراحی ظاهری، کیفیت رانندگی و امکانات مختلف اتاق تا حد زیادی بهبود یافته و در مقایسه با نسلهای قبلی وضعیت بسیار بهتری دارد. پیشرانه، جعبهدنده و دیگر بخشهای مجموعه فنی همکاری و هماهنگی قابلقبولی با یکدیگر داشته و شرایط مناسبی برای رفتوآمدهای روزمره محیا میسازند. X33 S یک کراساوور فوقالعاده جذاب و اغواکننده نیست، اما درعینحال برای استفادههای معمول روزانه هیچچیز کم نداشته و با توجه به شرایط فروش منعطف مدیران خودرو، یکی از گزینههای خوب بازار کشور به شمار میرود.
نکات مثبت اصلی:
- تناسب طراحی
- دید خوب و تسلط کافی به اطراف
- فضای جادار اتاق علیرغم ابعاد نه چندان بزرگ
- شرایط فروش مناسب و منعطف
نکات منفی اصلی:
- پدال گاز گُنگ
- عملکرد متوسط سامانه تعلیق
- ورود صدای پیشرانه به داخل اتاق
- نوع خودرو: شاسیبلند پنج درب، پیشرانه جلو
- ابعاد (طول/عرض/ارتفاع): 4419 × 1765 × 1651 میلیمتر
- فاصله بین دو محور: 2510 میلیمتر
- اندازه لاستیکها: 60/215
- رینگها: 17 اینچی آلومینیومی
- پیشرانه: 1971 سیسی چهار سیلندر / دارای 16 سوپاپ
- ضریب تراکم: ده به یک
- حداکثر قدرت: 139 اسب بخار در 5750 دور بر دقیقه
- بیشینه گشتاور: 180 نیوتنمتر در 4300 الی 4500 دور بر دقیقه
- جعبهدنده : 5 سرعته دستی (تریم Comfortable) / خودکار CVT (تریم Luxury) با قابلیت تعویض دستی
- انتقال قدرت: محور جلو
- شتاب صفر یا یکصد کیلومتر بر ساعت: حدود 13 ثانیه
- سقف سرعت: 175 کیلومتر بر ساعت
- تعلیق جلو: مکفِرسون مستقل با فنر پیچشی، میله نگهدارنده و ضد لغزش
- تعلیق عقب: کشنده چندگانه با فنر پیچشی
- ترمزها: دیسکی (هر چهار چرخ) / مجهز به ABS و EBD
- وزن (کیلوگرم): 1455 (با جعبهدنده دستی) / 1412 (با جعبهدنده CVT)
- حجم مخزن سوخت: 55 لیتر
- استاندارد آلایندگی: یورو 4
- قیمت نمایندگی: 76.700.000 تومان برای مدل استاندارد و 78.700.000 تومان برای مدل اسپرت
- قیمت بازار: بازه 50 تا 70 میلیون تومان (بسته به شرایط خودرو)