گروه فولکسواگن بعد از گذراندن یک سال سخت در ۲۰۱۵، در سال ۲۰۱۶ به روند سودآوری بازگشت و در این میان، برند پورشه نقش عمدهای در کسب این موفقیت داشته است؛ خودروسازی که در سال گذشته میلادی به میزان ۲۳۸ هزار دستگاه وسیله نقلیه به فروش رسانده و با ثبت درآمد 4.1 میلیارد دلاری، نزدیک به ۱۴ درصد نسبت به سال قبل رشد کرده است.
بر اساس این آمار و مطابق گزارشی که در یکی از مقالات اخیر «بلومبرگ» آمده، پورشه برای هر وسیله نقلیهای که به دست مشتریانش میرساند، مبلغی برابر ۱۷ هزار و ۲۵۰ دلار سود میکند؛ رقمی که پورشه را از این لحاظ، در مکانی بالاتر از دایملر و بامو که سود آنها برای هر خودروی فروختهشده حدود ۵ هزار دلار است، قرار میدهد.
پورشه در دسته خودروهای لوکس بازار، جایگاه خاص خود را دارد و در حالی که آمار فروشش کمتر از بامو و مرسدس است، در زمینه تولید مدلهای منحصر به فرد و خاص، همانند برخی خودروسازان اسپورت، زیادهروی نمیکند. بر همین اساس، سود حاصل از فروش محصولات پورشه نیز در فاصله بین این دو گروه در بازار قرار میگیرد.در مقایسه با پورشه، سود ناخالص فراری از بابت فروش هر کدام از محصولاتش، تقریباً برابر ۹۰ هزار دلار است. فراری با اینکه که در سال تنها ۸ هزار خودرو تولید میکند، امّا درآمدهایی از پارکهای سرگرمی، موتورها و لوازم دیگر با برند «فراری» نیز دریافت میکند.
امّا نسبت به سود ناخالص نسبت به هر دستگاه خودرو، مسلماً درآمد متوسط پورشه برای هر کدام از وسایل نقلیهای که قیمت آنها به حدود ۹۹ هزار دلار میرسد، بیشتر است. این موضوع بهخوبی در هنگام انتخاب آپشنها درک میشود. به عنوان نمونه، در مدل ماکان که شروع قیمتی کمتر از ۵۰ هزار دلار دارد، استفاده از چرم طبیعی با طرح «اسپرسو» در صندلیها مستلزم پرداخت ۴۹۲۰ دلار است و همینطور، برای یک رنگآمیزی سفارشی، باید مبلغی معادل ۶۵۲۰ دلار پرداخت کرد. این در حالی است که این شاسیبلند کوچک، بهتنهایی ۴۰ درصد فروش برند را به خود اختصاص میدهد.