ب ام و M3 بدون شک یکی از محبوبترین مدل های کمپانی ب ام و است خودرویی که با خود لقب خودروی قرن را یدک می کشد . در حال حاضر 4 نسل از ب ام و M3 معرفی شده است و نسل پنجم نیز در راه است . در این مقاله می خواهیم به بررسی نسل اول ب ام و M3 بعنوان یکی از محبوبترین خودروهای کلاسیک در دنیا و ایران بپردازیم .
BMW پس از حضوری موفق در مسابقات فرمولا1 در دهه ی 80 میلادی تصمیم تصمیم گرفت تا توان خود را برروی خودروهای TOURING متمرکز کند . آن ها می خواستند مدلی را عرضه بکنند که علاوه بر مصرف روزانه توانایی تبدیل شدن به خودرویی مسابقه ای را داشته باشد . بر همین اساس ب ام و M3 بر اساس E30 ساخته شد و در سال 1985 در نمایشگاه خودروی فرانکفورت به نمایش عموم در آمد .
طرح جعبه ای با اجزایی همچون اسپویلر جلو ، بال عقب و گلگیرهای عضلانی با فضای بیشتر برای لاستیک ها و طراحی متفاوت ستون C باعث شده بود تا علاوه بر دمیده شدن روحیه ی اسپرت به این خودرو ، عملکرد آیرودینامیکی اش بهبود پیدا کند .
اما بارزترین ویژگی این خودرو در زیر هود پنهان شده است . جایی که در آن موتور جمع و جور 2.3 لیتری 4 سیلندر آرام گرفته است . این موتور دست ساز حاصل تلاش 14 روزه ی مهندس Paul Rosche و دستیارانش بود . این موتور برای نسل اول M3 قدرت 195 اسب بخار ، شتاب صفر تا صد 6.9 ثانیه ای و حداکثر سرعت 235 کیلومتر در ساعت را به ارمغان آورد .
همانطور که گفته شد هدف اصلی از تولید نسل اول M3 حضور در مسابقات بود . در 5 سال حضور در مسابقات بین المللی ، نسل اول M3 به افتخارات زیادی از جمله قهرمانی در رقابت های ETCC و DTM دست پیدا کرد .
M3 علاوه بر پیست در جاده هم عملکرد فوق العاده ای داشت بطوریکه از نسل اول آن 17910 دستگاه فروخته شد که 600 دستگاه آن مجهز به موتور 2.5 لیتری Sportevolution و 765 دستگاه آن کانورتیبل بودند .
در صورت تجربه ی رانندگی با این مدل آن را در قسمت نظرات با سایر دوستان به اشتراک بگذارید.