خودرو ارزان ایران خودرو

خودرو ارزان ایران خودرو

«قرارداد تولید خودروی جایگزین پیكان با یك شركت آسیایی تا ماه آینده امضا می‌شود، این خودرو در دو مدل سدان و هاچ‌بك و با قیمت زیر 10 میلیون تومان به بازار عرضه خواهد شد.» این خبر از سوی میرجواد سلیمانی قائم مقام مدیرعامل ایران خودرو در كیفیت و محصول اعلام شد. ورود خودروی جدید به بازار، موج جدیدی را ایجاد خواهد كرد چرا كه مدت‌ها است فعالان بازار و مردم در انتظار خودروی متفاوت هستند. خودرویی كه بتواند در مصرف بنزین، ایجاد نكردن آلایندگی، قیمت و شكل ظاهری با خودروهای ارزان قیمت دیگر چون پراید و روآ، رقابت كند.

خودرو ارزان ایران خودرو

برخی از این خودروها كه با استانداردهای 51 گانه خودرو یك قدم فاصله دارند اكنون بازار خودرو در رده ارزان‌ترین‌ها را از آن خود كرده‌اند. البته سال 89 تمام خودروهای تولیدی خودروسازان كه زیر 10میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند، ایمن وارد بازار خواهند شد و نگرانی از این بابت وجود ندارد. اما موضوع اینجاست كه بازار به دنبال خودروهای جدیدی است كه ضمن رفع نیاز مردم بتواند با قیمت مناسبی به فروش برسد و شاید این امر محركی باشد برای حركت بازار خودرو. بازاری كه از مدت‌ها پیش به خواب زمستانی رفته و رونق آن مقطعی شده است. به هرحال این روزها ورود خودروی جدید سرزبان‌ بزرگترین خودروساز خاورمیانه آمده است و آنها وعده دادند كه این خودرو بزودی وارد كشورمان شود.

chery-QQ6-2006-sedan-rear

خودرو جدید زیر 10 میلیون تومان این خودرو در ابتدا 8 میلیون تومان عنوان شده بود، اما طبق آخرین اظهارنظرها كه از سوی مدیرعامل ایران خودرو و قائم مقام وی مطرح شد، قیمت خودروی جدید آسیایی كه بنا است، جایگزین پیكان شود، زیر 10 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. به هر ترتیب زمانی‌كه پیكان از خط تولید ایران خودرو حذف شد این مجموعه بخشی از درآمدهایش را از دست داد و به اعتقاد منطقی مدیرعامل سابق ایران خودرو، پیكان گاو شیرده ایران خودرو بود كه با هدف تنوع تولیدات و ارتقای سطح محصولات تصمیم بر آن گرفته شد كه خزان آن در بهار 84 بیاید.

خداحافظی باپیكان
در سال 45 قراردادی بین شركت ایران خودرو و تالبوت در مورد مونتاژ و ساخت خودروی پیكان كه نام انگلیسی آن هیلمن بود منعقد شد و به طور رسمی با وارد شدن قطعات از تالبوت انگلستان كه در آن روزگار زیرمجموعه كرایسلر امریكا بود تولید پیكان در اردیبهشت سال 46 با ظرفیت 60 هزار دستگاه آغاز شد و این تیراژ بتدریج به 120 هزار دستگاه رسید و در نهایت وزیر اسبق صنایع ومعادن آنرا به تاریخ پیوند داد. در مورد خودروی پراید نیز چنین دیدگاهی وجود دارد. برخی‌ها می‌گویند اكنون نوبت خودروی پراید است كه از چرخه حمل و نقل خداحافظی كند و مانند پیكان به خاطره‌ها بپیوندد. این خودرو نیز مانند پیكان گاو شیرده سایپا است كه شاید كنار زدن آن تا جایگزینی خودروی جدید مهلتی مناسب باشد.

سال آینده خودرو جدید می آید
در حال حاضر ایران خودرو تصمیم گرفته برای ادامه سوددهی خود به سراغ یك خودروی آسیایی برود. این خودرو كه برخی‌ها معتقدند با كشور چین است، تا سال آینده وارد بازار خواهد شد. قائم مقام مدیرعامل ایران خودرو كه از گفتن نام كشور مورد مذاكره پرهیز كرده است، درباره خودروی جدید ارزان‌ قیمت می‌گوید: قرارداد تولید خودروی جایگزین پیكان با یك شركت آسیایی تا یك ماه آینده امضا می‌شود. او این خودرو را در كلاس A و B دانست و متذكر شد: خودروی جدید در دو مدل سدان و هاچ بك تا سال آینده وارد بازار خواهد شد.

خودروی جدید مطابق با استاندارد یورو3
وی با بیان این‌كه خودروی جایگزین پیکان مطابق با استانداردهای روز دنیا خواهد بود، اظهار داشت: این خودرو مجهز به ترمز ABS، ایربک، استاندارد یورو 3 و دارای مصرف سوخت 6 لیتر می‌باشد.قائم مقام مدیر عامل ایران خودرو در کیفیت و محصول ادامه داد: تولید خودروی جایگزین پیکان شش ماه بعداز امضای قرارداد آغاز خواهد شد و ظرفیت تولید این خودرو سالانه 100 هزار دستگاه خواهد بود. البته در صورت کشش بازار این میزان قابل افزایش است.

یك ساله داخلی سازی صورت می گیرد
سلیمانی درخصوص برنامه‌ریزی انجام شده برای ساخت داخل کردن خودروی جایگزین پیکان گفت: خودروی جایگزین پیکان در مرحله اول به صورت سی کی دی تولید و طی مدت یک سال میزان ساخت داخل آن به 60 درصد خواهد رسید.
وی سرمایه‌گذاری لازم برای تولید خودروی جایگزین پیکان را بین 4 تا 5 میلیارد تومان پیش بینی کرد و اظهار داشت: برای تولید این خودرو از خطوط تولید موجود در کارخانه استفاده خواهیم کرد و نیازی به ایجاد خط تولید جدید نخواهیم داشت.
خودروی ارزان قیمت را سروقت تحویل می دهیم
قائم مقام مدیر عامل ایران خودرو در زمینه اظهارات رئیس هیأت مدیره ایران خودرو، مبنی بر احتمال عدم وجود خارجی خودروی ارزان قیمت این شرکت نیز گفته است: احتمالاً اطلاعات ایشان به روز نیست و براساس برداشت شخصی اعلام نظرکرده‌اند. مدیریت جدید ایران خودرو عملگرا است و به دلیل تخصصی بودن تیم مدیریتی امکان اجرای پروژه در زمان واقعی وجود دارد و به وعده‌های داده شده درزمینه تولید خودروی ارزان قیمت سرموقع تحقق خواهد بخشید. وی تأکید کرد: اجرای بیشتر پروژه ها درگذشته مشمول مرور زمان می‌شد که بعضاً زمان و هزینه‌های آن دو تا سه برابر افزایش می‌یافت و برخی از پروژه‌ها نیز تا 5 بار تمدید زمانی و بودجه‌ای شده است و حتی از حالت اقتصادی خارج گردیده است که این امر با سیاست‌های تیم مدیریتی جدید ایران خودرو دیگر تکرار نخواهد شد. چندی پیش منطقی مدیرعامل سابق ایران خودرو تلویحاً گفته بود كه حداقل تا 18 ماه آینده خودروی جدید (خودروی ارزان قیمت) ایران خودرو وارد بازار نخواهد شد. چرا كه مذاكره‌ای صورت نگرفته است. وی كه رئیس‌هیأت مدیره ایران خودرو نیز می‌باشد از انجام مذاكرات كه منتهی به امضای قرارداد شود، ابراز بی‌اطلاعی كرده بود. اما مسئولان ایران خودرو در واكنش به این صحبت‌ها گفته‌اند كه رئیس‌ هیأت مدیره ایران خودرو در جریان این مذاكره نبوده است. به هر ترتیب ورود یك خودروی جدید كه باعث تنوع بازار و گسترش سطح تولیدات شود از هر منظری قابل دفاع می‌باشد اما این امر منوط به آن است كه آن خودرو، از نظر استانداردهای بین‌الملل در شرایط مناسب، قیمت مطلوب و داخلی‌سازی آن با سرعت انجام شود.پیش از این نیز موضوع ورود خودروی چری به بازار مطرح شده بود، اما این خودرو نتوانست در كشورمان تولید شود.

تولید چری منتفی شد
قائم مقام ایران خودرو نیز در مورد منتفی شدن تولید خودروی چری خاطرنشان كرده است: تولید خودروی چری به دلیل مغایرت اساسی آن با استانداردهای موجود در ایران و به روز نبودن استایل آن به نفع ایران خودرو و كشور نیست و این شركت برنامه‌ای برای تولید آن ندارد و تنها شركت چری در دنیا نیست كه خودرو تولید می‌كند بلكه خودروسازان دیگر هستند كه خودروهای به مراتب مدرن‌تر و به روز‌تر از چری تولید می‌كنند. خودروی چری قرار بود با قیمت 6 هزار دلار تولید و در بازار ایران به فروش برسد اما به دلیل برخی از مشكلات این امر به سرانجام نرسید.

proton

مذاكره با مالزی
در حالی كه برخی‌ها معتقدند كشور آسیایی مورد مذاكره با ایران خودرو، كشور چین می‌باشد گروهی دیگر، كشور مالزی را از كشورهای مورد هدف نام برده‌اند. آنها می‌گویند از آنجا كه قرارداد تولید مشترك بین سایپا و پروتون در بلاتكلیفی است، ممكن است ایران خودرو، با پروتون برای تولید خودروی ارزان قیمت همكاری مشترك كند. به هر ترتیب با توجه به نیاز بازار مبنی بر ورود خودروی جدید بهتر آن است كه دو مجموعه خودروساز بزرگ كشور برای طراحی یك خودروی مشترك برنامه‌ریزی كنند و همانطور كه مدیران آنها در مراسم تودیع و معارفه‌‌شان از همكاری مشترك سخن گفتند، خودروی مشترك با كیفیت، طراحی و به دست مردم برسد.

منبع: روزنامه ایران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *