چندسالیست که کلوب های متعدد مربوط به خودروها در ایران و به خصوص تهران شکل گرفته اند و به فعالیت مشغولند، آشنایی مالکین با یکدیگر، رفع مشکلات احتمالی با مشورت و اشتراک گذاری اطلاعات و حتی تامین قطعات یدکی و اتخاذ تصمیمات جمعی در برابر مشکلات مشترکی که گاهی با شرکت های خودروساز یا وارد کننده به وجود می آید از جمله مهمترین فواید این کلوب هاست.
از این رو حالا تقریبا برای تمامی خودروهای پر تیراژ و جدید کلوب هایی شکل گرفته اند، بعضی در شبکه های اجتماعی نظیر تلگرام حضوری فعال دارند و برخی دیگر علاوه بر تشکل های مجازی در سطح خیابان ها نیز دیده می شوند و هر از چند گاهی همایش هایی برای حضور مالکین و خودروها ترتیب می دهند.
شاید این تصور صحیح باشد که ضعف اطلاع رسانی و خدمات دهی شرکت های وارد کننده، زمینه ساز تشکیل کلوب برای خودروهای چینی یا برخی خودروهای دیگر نظیر رنو ساندرو می شود.
در واقع از آنجا که شرکت های ایرانی عموما پاسخگویی صحیحی نسبت به مشتریان ندارند و عموم خریداران برای رفع ساده ترین مشکلات دچار حواشی زیادی می شوند، برای هر خودرو جمعی از متخصصان شکل گرفته اند که هریک بسته به داشتن تجربه یا آشنا در شرکت مربوطه، راهکار هایی را برای تسهیل رفع مشکلات موجود ارائه می دهند.
اما کلوب خودروها در خارج از ایران ماجرایی متفاوت است و عموما به تجمع افراد ماشین باز و علاقه مندان به خودروهای خاص اختصاص دارد که به شکل تفریحی خودروهای خود را مورد ارتقا قرار می دهند و سالی چند بار برای نمایش دستاوردهای خود و آشنا شدن با افرادی با علایق مشترک، در محلی مناسب جمع می شوند.
جالب است بدانید که چنین کلوب هایی نیز در کشورمان وجود دارند، برای مثال چند روز قبل در اتفاقی جالب توجه شاهد برگزاری همزمان دو همایش کلوب های مرسدس بنز و ب ام و در تهران بودیم که البته همایشی خصوصی و دوستانه محسوب می شدند و خارج از چهار چوب های معمول شکل گرفته بودند.
در واقع به دلیل نبود پیست و مکان های عمومی مناسب این کار، معمولا مشکلاتی در راستای برگزاری منظم و اصولی چنین همایش هایی پیش می آید، چرا که تنها پیست فعال موجود در استان تهران (پیست آزادی) تحت اختیار فدراسیون اتومبیل رانی و موتور سواری اداره می شود و به دلیل پیچیدگی فرایند برگزاری، عملا امکان دیدار های دوستانه و غیر رسمی در آن وجود ندارد.
از این رو اعضای کلوب های خودرو چاره ای ندارند جز آنکه از پارکینگ پارک هایی مانند پردیسان، آبشار تهران یا محله های خلوت شهر برای گردهم آیی خود استفاده کنند یا از قید برنامه های خود بگذرند،متاسفانه افقی نیز در رابطه با تغییر این شرایط وجود ندارد و مالکین خودروهای کلاسیک یا خاص نه تنها در روزهای هفته بلکه حتی در تعطیلات پایان هفته نیز فرصتی برای لذت بردن از ماشین های خود ندارند.
همایش اخیر مرسدس بنز و ب ام و نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. دوستداران کلوب مرسدس بنزدر قالب برنامه کافه ریسر با دعوت و حمایت مالی فست فود فستیس در منطقه سعادت آباد گرد هم جمع شده بودند و شماری از مالکین خودروهای ب ام و نیز در محدوده یکی از محله های مرکزی تهراندیداری تازه کردند.
معمولا در چنین همایش هایی برخلاف برنامه مربوط به کلوب خودروهای جدید، شاهد حضور خودروهای خاص هستیم و برای مثال در برنامه مرسدس بنز شرکت یک مرسدس CLS شوتینگ بریک، نمونه ای از مرسدس بنز پاگودا و یکی از معدود نمونه های G CLASS در کنار یک دستگاه E320 کانورتیبل از سری W124 جالب توجه به نظر می رسید.
در میان حاضران کلوب ب ام و هم چند دستگاه از نمونه های کلاسیک با ارزش ب ام و 518 و E30 در کنار مدل های تیونینگ شده نظیر E34 M5 و E30 325 جالب توجه بود.
در واقع آنچه دوستداران خودروهای کلاسیک از متولیان امر می خواهند تنها کمی آزادی عمل و وضع قوانین شفاف برای برگزاری چنین همایش های دوستانه ایست.
در این راستا فدراسیون اتومبیل رانی کشورمان به راحتی می تواند امکانات اولیه چنین تجمعاتی را در پارکینگ های استادیوم آزادی یا محوطه ورودی پیست آزادی فراهم آورد و یا با حمایت بیشتر از کلوب های رسمی کمیته کلاسیک، امکان حمایت های قانونی از مالکین و دوستداران خودروهای کلاسیک و حتی واردات قطعات یدکی مورد نیاز آن ها را فراهم آورد، اما متاسفانه تاکنون شاهد اقدامی در این زمینه از سوی مسئولین نبوده ایم و خودروهای کلاسیک همچنان در برزخ قانونی، تنها با عشق مالکانشان نگهداری می شوند.