ولوو با عرضهی استیت کاملاً جدید خود یعنی v90 بازگشتی قدرتمندانه به بازار استیت های لوکس بزرگ داشته است. آیا این خودرو میتواند در برابر آئودی A6 اوانت پیروز شود؟
خودروهای استیت گرانبها در سالهای اخیر در مضیقه بودهاند و خریداران زیادی شاسی بلندهای لوکس را به آنها ترجیح دادهاند. اما هنوز هم تعدادی از خودروسازها به ساخت این خودروها علاقهمندند و ولوو نیز به ویژه دوست دارد تا افسار این کلاس را در دستان خود بگیرد.
این کمپانی سوئدی سابقهای درخشان در ساخت خودروهای استیت دارد بنابراین جای تعجبی نیست که پس از عرضه سدان اجرایی S90، ولوو از مدل استیت این خودرو نیز رونمایی بکند. این خودرو V90 نام دارد و تازهوارد موردبحث ما تلاش داشته تا اشرافیت، آسایش و راندمان بالا را با ظاهری شیک، کاربردی بودن و البته مدلی دوستدار خانواده در هم بیامیزد.
V90 با وجود لیست بلندبالای تجهیزات، ظاهری روان و شیک و بسیاری موارد دیگر نمونهای مناسب برای جذابیتهای نمایشگاهی است. آیا این خودرو میتواند تاج استیت ها را بر سر بگذارد؟ ما این خودرو را در برابر حریفی قدرتمند بنام آئودی 16 آوانت قرار دادهایم تا ببینیم کدامیک برتر هستند.
شاخبهشاخ
مسابقهی فضا
دو خودروی حاضر در تست باید نهایت تلاش خود برای حمل اشیا را داشته باشند اما هر دو صندوقهایی کوچکتر از اشکودا اکتاویای هاچبک دارند. هنوز هم فضای بار 560 لیتری ولوو V90 برجسته است و البته آئودی نسبت به ولوو تنها 5 لیتر فضای بیشتری دارد. هر دو خودرو صندلیهای پشتی تاشونده دارند اما ولوو دارای لبهی بارگیری پایینتر بوده و البته با تا شدن صندلیها فضایی کاملاً مسطح پدید میآید.
تکنولوژی در این بخش سن بالای آئودی خود را نشان میدهد. برای نمونه، کروز کنترل تطبیقی آپشن بوده و بهای 3500 پوندی دارد اما این مورد در ولوو بهصورت استاندارد است. همچنین V90 دارای دستیار رانندگی است که تا سرعت 130 کیلومتر در ساعت میتواند عملکردهای فرمان، ترمز و شتابگیری را انجام دهد.
سیستم تعلیق خریداران V90 میتواند با پرداخت 750 پوند سیستم تعلیق بادی با تنظیم ارتفاع خودکار را برای بخش عقب سفارش دهند درحالیکه همان سیستم به همراه دامپرهای تطبیق شونده بهایی 1500 پوندی دارد. تنظیمات آئودی گرانتر است و با پرداخت 2 هزار پوند میتوانید دامپرها با سه حالت متفاوت و سیستم تعلیق بادی برای هر چهارچرخ را به دست بیاورید.
قضاوت نهایی
رتبهی اول: ولوو V90
مدلهای استیت ولوو در زمینهی حمل بار پادشاه این بخش نیستند اما V90 در سایز زمینهها نظیر ارزش، تجهیزات، ظاهر و راحتی واقعاً میدرخشد. استیت های معدودی به خوبی ولوو هستند. این خودرو بهای بسیار جذابی داشته و تجهیزات استاندارد زیادی را ارائه میدهد.
رتبهی دوم: آئودی A6 آوانت
دیگر گزینهها با بهایی مشابه
جدید: بامو 520d تورینگ M اسپورت
قیمت: 39065 پوند
پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری 190 اسب بخاری
استیشن سری 5 جدید سال آینده از راه میرسد اما تورینگ کنونی هنوز هم حرفهای زیادی برای گفتن دارد. رانندگان علاقهمند هندلینگ تیز یک خودروی دیفرانسیل عقب را دوست خواهند داشت و درب پشتی آن کاربردیتر است. 520d سریع و کممصرف است.
کارکرده: جگوار XF 3.0d اسپورت بریک
قیمت: 37995 پوند
پیشرانه: 6 سیلندر 3 لیتری 271 اسب بخاری
نسل بعدی جگوار XF اسپورت بریک تا سال آینده دیده نمیشود اما نمونههای کارکردهی زیادی برای خرید وجود دارند. با بودجهی 40 هزار پوندی میتوان یک نمونهی 6 سیلندر دیزل با کارکرد نسبتاً کم را خریداری نمود.
ولوو V90 D4 Inscription |
آئودی A6 Avant 2.0 TDI ultra S line S tronic |
|
قیمت مدل تست شده (پوند) | 49480 |
47195 |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) |
4936/1895/1475 |
4943/1874/1461 |
پیشرانه |
4 سیلندر خطی، 1969 سیسی |
4 سیلندر خطی، 1968 سیسی |
قدرت (اسب بخار) |
187 |
187 |
گشتاور (نیوتون متر) |
400 |
400 |
گیربکس |
8 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو |
7 سرعته دوکلاچه، دیفرانسیل جلو |
ظرفیت باک سوخت (لیتر) |
55 |
73 |
حجم محفظه بار (لیتر) |
560/1526 |
565/1680 |
وزن خالص (کیلوگرم) |
1696 |
1725 |
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه) |
7.3 |
7.6 |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) |
225 |
225 |
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر) |
5.2/4.1/4.5 |
4.9/4.1/4.4 |