جابجایی شاتل فضایی Endeavourواقعا حرکت تحسین برانگیزی برای تویوتا بود؛ اگرچه گفته می شود که تویوتا برای انجام این عملیات هزینه بسیار زیادی را متقبل شده اما هرچه باشد بازهم توانایی شاسی بلند خود را بخوبی به جهانیان نشان داد . . . .
این اتفاق روز یکشنبه 23 مهرماه 91 رخ داد؛ برنامه از این قرار بود که می بایست شاتل فضایی اندیور از فرودگاه بین المللی لس آنجلس به مرکز علمی/تحقیقاتی کالیفرنیا یا همان California Science Center منتقل می شد. بخش اعظمی از این مسیر 19 کیلومتری از طریق آزادراه 405 که کاملا بسته شده بود صورت گرفت، سهم تویوتا نیز تنها پنج دقیقه از این مسیر بود؛ یعنی جایی که شاتل اندیور می بایست از یک طرف پلManchester Boulevard به طرف دیگر آن می رفت.
طبق محاسبات Science Centerعبور از این پل، تنها منطقه این مسیر 19 کیلومتری است که نیازمند نیروی کمتری برای کشیدن اندیور بود؛ اما یک دلیل بسیار ساده تر هم داشت و آن اینکه سازه پل توانایی تحمل وزن اندیور را داشت ولی زیر بار تراکرهای کشنده اندیور کم می آورد.
تویوتا برای این منظور از مدت ها قبل گروهSarens Group خود را که در حوزه حمل و نقل فعالیت دارد، مشغول این پروژه کرد؛ هدف کاملا مشخص بود: آنها باید با تویوتا توندرا به مدت پنج دقیقه سازه ای را می کشیدند که با 37 متر طول و 28 متر عرض بیش از 145 تن وزن داشت! این درحالیست که بر روی موتور 5.7 لیتری توندرا که 381 اسب بخار قدرت و 544 نیوتن متر گشتاور دارد هیچ تغییری صورت نگرفته بود.
خوشبختانه تویوتا توندرا از این آزمایش سخت سربلند بیرون آمد و بیش از هزاران نفری که آن شب رویایی در اطراف پل Manchester Boulevardحضور داشتند هم شاهد این اتفاق بزرگ بودند. پشت فرمان تویوتاMatt McBride نشسته بود که عمر خود را برای تست درایوری تویوتا گذاشت، در کنار او نیزGarrett Reisman قرار داشت که فضانورد سابق ناسا بود.
اما پیمودن این مسیر 19 کیلومتری طی دو روز صورت گرفت و بیش از 400 درخت قطع شد که البته Science Center قول داده به جای آنها 1000 اصله بکارد، بسیاری از چراغ های راهنمایی و تابلوهای عبور و مرور نیز از سر راه برداشته شد. متوسط سرعت انتقال اندیور 3.2 کیلومتر برساعت بود درحالیکه سرعت قدم زدن عادی اکثر افراد بزرگسال حدود 4.8 کیلومتر برساعت است. همچنین گفته می شود کل این جابجایی بیش از 10 میلیون دلار برایScience Center خرج داشته است.
جواب دادن به این سوال که چگونه توندرا توانسته این جثه سنگین را با خود بکشد کار چندان مشکلی نیست ولی جواب دادن به این پرسش که چرا در کشوری که در آن فورد و جنرال موتورز اصلی ترین تولیدکننده وانت های سنگین جهان هستند نادیده گرفته می شوند و در عوض یک کمپانی آسیایی اجازه انجام دادن این پروژه تاریخی را پیدا می کند بسیار مشکل است؛ دلیل انتخاب شدن تویوتا چه بود؟؟؟