تب فراگیر استقبال از خودرهای SUV و کراس اوور حتی سنتی ترین خودروسازان را نیز به تکاپو واداشته است، پس از ساخت اولین نمونه های کراس اوور توسط مزراتی، آلفارومئو و لامبورگینی، حالا آستون مارتین به عنوان خودروسازی که تنها محصولاتش را در قالب بدنه های کوپه عرضه می کند به فکر ایجاد یک رده تازه برای ساخت کوپه های کراس افتاده است.
البته ایده ساخت چنین خودرویی برای نخستین بار نیست که مطرح می شود و پیش از این شاهد محصولات مشابه و البته نه چندان موفقی در این زمینه از سوی ولوو و برخی دیگر خودروسازان بوده ایم.
از این رو این کمپانی اخيراً اعلام كرده است كه در آينده كراس اوور DBX را براى سال ٢٠١٩ در قسمت جديدى از خط توليد اين كارخانه در ولز به توليد خواهد رساند.
اين خودروساز در گذشته درباره ى برنامه هاى آينده ى اين برند اخبارى اعلام كرده بود. فاز اول اين پروژه در اواخر سال ٢٠١٦ شروع شد. زمانى كه آستون مارتين يك محل پذيرايى، دفتر مديريت و يك رستوران براى كاركنان را ساخت.
فاز دوم امسال زمانى آغاز شد كه وزیر دفاعدر طى مراسمى امكانات لازم برای این پروژه را به آستون مارتين تحويل داد. در طى اين مراسم يك آشيانه ى هواپيما در اختيار آستون مارتين قرار گرفت.
فضاى اين آشيانه دوباره بازسازى و طراحى خواهد شد و به عنوان مكانى براى توليد خودروهاى آستون مارتين مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
سرمايه گذارى آستون مارتين در St Athan بخشى از يك سرمايه گذارى بسيار بزرگ است كه اين پروژه تا سال ٢٠٢٠ هزار فرصت شغلى مستقيم ايجاد خواهد كرد.
همچنين اين پروژه به صورت غير مستقيم ٣ هزار فرصت شغل در ولز به وجود خواهد آورد.آستون مارتین اعلام كرده است كه تاكنون بيش از ٣٠٠٠ درخواست استخدام براى پروژه ى St Athan دريافت كرده و اولين تكنسين هاى استخدام شده در حال حاضر در حال گذراندن دوره هاى آموزشى در Gaydon هستند.
سرمايه گذارى آستون مارتين در ويلز نشان دهنده ى اين است كه بر خلاف تصميم دولت مبتنى بر خارج كردن بريتانيا از اتحاديه اروپا، اين كشور همچنان يكي از بهترين مكان ها براى سرمايه گذارى و بيزينس است.
همچنين كراون جونز اظهار كرد:” در حال حاضر تأثير مثبت استون مارتين بر روى ولز و اقتصاد آن حس مى شود. بيش از ٤٠ نفر در حال حاضر در Gaydon در حال آماده شدن و گذراندن دوره هاى مورد نياز براى كار در St Athan هستند، همچنين فرصت هاى شغلي بسيار بيشترى تا سال ٢٠٢٠ به وجود خواهد آمد.”
آستون مارتين DBX اولين بار در خلال نمايشگاه ژنو سال ٢٠١٥ به عنوان خودرويى كانسپت معرفى شد. اين خودرو يک كراس اوور AWD است كه روح GT در آن دميده شده است.این مدل کوپه چهار نفرهمجهز به سيستم انتقال چهار چرخ متحرک است.
سايز رينگ ها ٢٢ اينچ است و خطوط بدنه همانند مدل ونكوئيش بر روى بدنه طراحى شده اند. از لحاظ قدرتی هم استون مارتین اعلام کرده که به طور کامل از پیشرانه های الکتریکی استفاده شده که نیروی خود را از باتری های لیتیوم سولفور سلولی تامین می کنند. در اين خودرو هر چرخ موتورى دارد كه انرژى مورد نياز آن را تأمين مى كند.
همچنين اين خودرو مجهز به ترمزهاى سراميك كربن، سيستم KERS، دوربين آينه هاى جانبى، چراغ هاى اتوماتيك و شيشه هاى هوشمند مى باشد.