توسعه باتری های لیتیوم یونی ایمن توسط تویوتا

توسعه باتری های لیتیوم یونی ایمن توسط تویوتا

این روزها باتری های لیتیوم-یونی به جزء جداناپذیر دستگاه های قابل شارژ تبدیل شده اند. گجت های دیجیتال و اخیرا خودروها دو گروه عمده هستند که ارتباط مستقیمی با این باتری ها دارند.

علی رغم گام های بزرگ برداشته شده به نظر می رسد سرعت پیشرفت تکنولوژی باتری های لیتیوم-یون با پیشرفت های حاصل شده در سایر زمینه ها چندان همخوانی نداشته و کمی از آنها عقب افتاده است.

lithium-ion-batteries

چندی پیش مهندسین تویوتا اعلام کردند به یافته های جدیدی در تکنولوژی ساخت باتری های لیتیوم-یون دست پیدا کرده اند که بر اساس آنها می توانند انرژی بیشتری را بدون تحمیل هزینه اضافی و با امنیت کامل در این باتری ها ذخیره سازی کنند.

در حالیکه تسلا و نیسان از حدود یک دهه پیش به استفاده از باتری های لیتیوم-یونی رو آورده اند، تویوتا به خاطر دلایلی مثل هزینه، سایز و ایمنی منتظر پیشرفت های بیشتر بود.

شاید آتش سوزی های رخ داده برای خودروهای برقی و رسوایی سامسونگ بعد از عرضه گوشی گلکسی نوت 7 مثال های خوبی برای نشان دادن ناپایداری این باتری ها باشند.

Tesla-Model-S-Fire-Wreckage-Norway

این کمپانی ژاپنی که تاکنون در مدل های هیبریدی خود بیشتر از باتری های نیکل- هیدرید فلز استفاده کرده، قصد دارد برای مدل پریوس پرایم از باتری های لیتیوم-یونی کمک بگیرد.

اکثر باتری های لیتیوم-یونی به کار گرفته شده در اتومبیل ها از ترکیب شیمیایی نیکل، کبالت و منگنر استفاده می کنند. اگر چه این ترکیب باعثذخیره انرژی بیشتر، مدت زمان شارژ کوتاهتر و امنیت بیشتر می شود اما اگر این باتری ها به درستی طراحی، تولید و کنترل نشوند می توانند بیش از حد گرم شده و باعث آتش سوزی شوند.

Toyota Prius Prime

کوجی تویوشیما یکی از مهندسین اصلی توسعه پریوس در این باره به رویترز گفته: “توسعه باتری های لیتیوم-یونی برای اتومبیل ها که بتوانند به اندازه 10 سال یا صدها هزار کیلومتر قابل اعتماد باشند کار بسیار دشواری است.

ما باتری هایمان را دو یا سه برابر تقویت کرده ایم تا در صورت بروز مشکل، ایمنی خود را از دست ندهند. اینها فقط بخاطر امنیت، امنیت و امنیت است.”

toyota-has-developed-a-new-lithium-ion-battery-for-more-power-and-extra-safety_1

تویوتا به این دلیل در مورد ایمنی و پایداری باتری های خود مطمئن است که از تکنولوژی بهبود یافته ای برای کنترل دقیق دما و وضعیت 95 سلول موجود بر روی باتری ها استفاده می کند.

toyota-engineers-say-they-have-finally-tamed-volatile-lithium-ion-batteries-112581_1 (2)

هیروآکی تاکیوچی یکی دیگر از مهندسین ارشد در این باره گفته: “سیستم کنترلی ما می تواند کوچک ترین نشانه های اتصال کوتاه (short-circuit) را در هر سلول تشخیص داده و از گسترش آن در سایر سلول ها جلوگیری کند و یا باتری را کلا خاموش کند.”

toyota-has-developed-a-new-lithium-ion-battery-for-more-power-and-extra-safety_6

شایان ذکر است تویوتا برای بهبود باتری های لیتیوم-یونی خود با کمپانی پاناسونیک وارد همکاری شده است. چنانچه پیگیر اخبار مرتبط با خودروهای برقی باشید حتما در جریان هستید که پاناسونیک تامین کننده اصلی باتری های لیتیوم-یونی خودروهای تسلا بوده و تجربیات زیادی را در این زمینه کسب کرده است.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *