سال 2008 میلادی بود که در نمایشگاه خودروی ژنو، هیوندای مدلی مفهومی با نام HED-5 iMode را معرفی نمود. هیوندای این خودرو را الگویی برای نسلهای آینده ونها و کراساورهای خود میدانست و معتقد بود که اگر آنرا به بازار عرضه کند، فروش مدلهایی همچون مزدا5، فورد C-MAX و فولکسواگن توران را تحت تاثیر قرار میدهد . . .
حال پس از گذشت بیش از چهارسال، مهندسان هیوندای آرزوی دیرینه مدیران این شرکت را برآورده کردهاند؛ انتشار تصاویری جدید از ون تازهوارد هیوندای که با نام ix30 شناخته میشود، خبر از رسیدن پروژه ساخت آن به مراحل پایانی خود را میدهد. هیوندای ix30 که بر پلتفرم مشترک کیا Ceed و i30 ساخته شده، گنجایش پنج تا هفت نفر سرنشین را دارد.
اما قسمت دوم این ماجرا مربوط به نسل جدید کیا کارنز (راندو) است. نسل دوم کارنز از سال 2006 میلادی تاکنون مهمان بازارهای جهانی بوده و هر از چندگاهی نیز تغییرات ظاهری اندکی را به خود دیده اما انتشار تصاویر نسل جدید آن که تست زمستانی خود را میگذراند، دلیل خوبی است تا بگوییم کیا کارنز 2013 نیز درحال آمادهشدن برای ورود به بازارهاست.
به احتمال فراوان هیوندای ix30 و کیا Carens پیشرانههایی یکسان خواهند داشت. استفاده از موتور 1.6 لیتری دیزلی با قدرت 125 اسببخار و گشتاور 260 نیوتنمتر به همراه موتور 1.6 لیتری بنزینی Gamma DGI با قدرت تقریبی 135 اسببخار و گشتاور 165 نیوتنمتر، شانس بیشتری نسبت به مابقی پیشرانهها دارند.