شرکت تیونینگ Mountune پیش از این دست خود را روی مدلهای فیستا ST و فوکوس ST گذاشته و ماحصل این کار چشمگیر بوده است. حالا این فوکوس RS است که توجه Mountune را به عنوان جذابترین مدل فوکوس به خود جلب کرده است.
نه اینکه خودروی استاندارد ضرورتاً نیازمند قدرت بیشتری باشد اما اضافه کردن کیت القایی با جریان بالا، سوپاپ چرخشی بهروز شده و نقشهی ECU سفارشی 25 اسب بخار دیگر را به پیشرانه اضافه کردهاند. با این تفاسیر پیشرانهی 4 سیلندر 2.3 لیتری توربوی خودرو خروجی 370 اسب بخاری دارد.
کیت FPM375 شرکت تیونینگ Mountune بهای 899 پوندی دارد و نصب آن کمتر از یک ساعت طول میکشد. این موضوع گارانتی فوکوس استاندارد را تحت تأثیر قرار نمیدهد.
علاوه بر قدرت اضافی، گشتاور نیز از 470 به 510 نیوتون متر رسیده که بیشتر از گشتاور پورشه 911 کررا S است. این میزان قدرت و گشتاور اضافی باعث شده تا شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت خودرو به 4.5 ثانیه کاهش یابد. RS Mountune واقعاً خودروی سریعی است.
در دورهای بالای 2 هزار پیشرانه با فشردن پدال گاز فریادهای شرورانهی آن برمیخیزد. توقفی لحظهای در فعال شدن توربو وجود دارد اما با وجود گشتاور زیاد خودرو وجود آن خیلی احساس نخواهد شد.
کارایی کیت بکار رفته بسیار خوب بوده و ضرورت این افزایش قدرت را به سختی میتوان متوجه شد؛ اما هیچ شکی وجود ندارد که Mountune RS یک گلولهی سریع است.
در راههای سخت حسی زیبا از وجود گشتاور زیاد در شتاب گیریهای سنگین دیده میشود. البته خودرو به کمی هدایت و تصحیح مسیر احتیاج دارد اما همهی اینها بخشی از هیجان است. با افزایش دو پیشرانه غرشهای عمیقی به گوش میرسد.
اتفاق خیلی زیادی بعد از دور 6500 نمیافتد اما بجای آن گیربکس 6 سرعته دستی خودرو با تعویضهای خود گشتاور مناسب را در همهی دورهای پیشرانه در دسترس میگذارد.
کشش خودرو خیالانگیز است. فوکوس میتواند تا 70 درصد گشتاور خود را به اکسل عقب بفرستد و این نیرو نیز میتواند با انتخاب حالت دریفت بین یکی از دو چرخ توزیع شود. با فشردن کامل پدال گاز از پیچ خارج شوید، به سیستم اعتماد کنید و فوکوس دایرهی حرکت از پیچ را تنگ کرده و به زیبایی از آن عبور میکند.
مثل قبل حالتهای رانندگی نرمال، اسپورت و پیست وجود دارند که تنظیمات سیستم چهارچرخ محرک را تغییر داده و باعث تیزتر شدن پاسخ پدال گاز میشود. اگرچه که فوکوس حتی در حالت نرمال نیز سفت و پایدار است. هرچند خودرو سفت است اما کنترل مناسب حرکات بدنه شما را تحت تأثیر قرار میدهد.
دامپرهای تطبیقپذیر بهصورت استاندارد در خودرو قرار دارند بنابراین شما میتوانید با انتخاب حالت سفتتر سیستم تعلیق شاسی را آمادهتر کنید. البته فوکوس RS در سفتترین حالت خود بازهم نرمتر از هوندا سیویک تایپ R است.
با افزایش سرعت انرژی از طریق شاسی به شما منتقل میشود و احساس لذت بیشتری به سراغتان میآید اما میخواهید که در یک جادهی صاف یا در پیست باشید تا از حداکثر توانایی خودرو در پیچها لذت ببرید.
البته برخی نقاط ضعف هم وجود دارند که البته خیلی به اصلاحات Mountune مربوط نمیشوند. ترمزهای برمبو در سرعتهای پایین حساسیت کمتری دارند اما در ترمز گیریهای سنگین خوب عمل میکنند و کاراکتر فوکوس را تقویت میکنند. فرمان خودرو دقیق است اما میزان قفل شوندگی آن کم بوده و پارک کردن آن دردناک است.
مشخصات فورد فوکوس RS FPM375 by Mountune
قیمت: 32149 پوند (899 پوند برای کیت)
پیشرانه: 4 سیلندر 2.3 لیتری توربوی بنزینی
قدرت/گشتاور: 370 اسب بخار/510 نیوتون متر
گیربکس: 6 سرعته دستی، چهار چرخ محرک
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 4.5 ثانیه
حداکثر سرعت: 265 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 7.7 لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress