تا15 سال آینده اکثر کلان شهرهای متمول با خودروهای برقیپر خواهند شد. تحقیقات اخیر نشان داده تا سال 2030 حدود دو سوم اتومبیل های حاضر در 50 شهر بزرگ و نسبتاً ثروتمند، الکتریکی خواهند بود.
آمار و ارقام و پیش بینی های متخصصین حاکی از رشد علاقه مردم در خرید و استفاده از اتومبیل های الکتریکی است و بسیاری از شرکت های خودروسازی که دستی در توسعه وسایل نقلیهبرقی داشته و یا مثل تسلا به طور کلی در این زمینه فعالیت می کنند، با افزایش تقاضای چشمگیری مواجه شده اند.
در حال حاضر ماشین های الکتریکی و هیبریدی هیچ محدودیتی برای تردد در منطقه طرح ترافیک و زوج و فرد شهر تهران ندارند.
بر اساس نظرسنجی هایی که بلومبرگ داشته، اغلب مردمی که در شهرهای پر جمعیت و آلوده زندگی می کنند علاقه زیادی نسبت به خودروهای الکتریکی نشان می دهندوشرکت های حمل و نقل عمومی نیز همواره پیش دستی کرده اند.
خوشبختانه مسئولان بسیاری از کلان شهرهای جهان نیز قدم های مثبتی در این زمینه برداشته اند.
در حال حاضر پکن از لحاظقانون و محدودیت های ترافیکی اولیت قابل توجهی برای اتومبیل های برقی قائل شده و پاریس نیز اخیراً قانون ممنوعیت تردد خودروهای موتور-درون-سوز را تصویب کرده است.
راهنمایی و رانندگی تهران هم از این رویکرد عقب نماندهو در حال حاضر ماشین های الکتریکی و هیبریدی (در تمام طول شبانه روز) هیچ محدودیتی برای تردد در منطقه طرح ترافیک و زوج و فرد ندارند.
علاوه بر این گزارش ها حاکی از آن است که قیمت باتری های لیتیم یون به شدت رو به کاهش بوده و هزینه تامین آن برای تولید انبوه خودروهای الکتریکی به اندازه قابل توجهی کاسته می شود.
بنابراین گسترش اتومبیل های برقی دور از انتظار نبوده و احتمالاً طی سال های آینده و با کاهش قیمت کلی انواع این اتومبیل ها، شاهد عبور و مرور تعداد زیادی از آنها در سطح شهر خواهیم بود.