به گزارش « هفته نامه آسمان » ميوه، برنج، سنگ قبر، دسته بيل ،… و خودرو، فرقي نميكند! آنچه اتفاق افتاده اين است كه هر كدام از اين كالاها « سلطان » خود را در بازار ايران دارند و در اين بين، میبایست« خاندان گرامي » را سلطان واردات خودرو كشور خطاب كرد . . . .
هرچند در حال حاضر نسل سوم از « خانواده گراميهاي تاجر » ، واردات خاندان را برعهده گرفته و مديريت ميكنند، اما نگاهي به شجرهنامه آنها نشان ميدهد كه پدربزرگشان از همان ابتدا تاجري بنام در حوزه چاي و برخي مواد غذايي بوده است. البته هنوز هم « گراميها » سنت پدربزرگ را حفظ كرده و چاي و برخي ديگر از مواد غذايي را تحت برند « گلستان » تجارت ميكنند.
اين روزها « گراميها » را بيشتر با واردات خودرو ميشناسند و هرجا صحبت از « هيوندايي موتورز » و « كياموتورز كره » به ميان ميآيد، نام اين خاندان است كه ميدرخشد! روزگاري ميتسوبيشي، دوراني كوماتسو و حالا نيز هيوندايي و كيا و البته جيلي! اين كارنامه كاري «گراميها» در حوزه واردات خودروست كه شروع آن به حول و حوش سال 1990 ميلادي برميگردد.
« آسان موتور » و « اطلس خودرو » دو شركت بزرگي به شمار ميروند كه تحت مديريت خاندان « گرامي » به واردات خودرو مشغولند. « گراميها » البته به جز اين دو، شركتي ديگر را نيز به نام « آسان خودرو » تشكيل دادهاند، كه نماينده رسمي « جيلي موتورز » چين محسوب ميشود.
نگاهي به آمار واردات خودرو به ما چنین میگوید که هم اكنون بيش از 90 درصد خودروهاي وارداتي به كشور را اين سه شركت به خصوص « آسان موتور » و « اطلس خودرو » برعهده دارند.
اين لقب البته به مدد ضعف و يا تحريم ساير واردكنندگان خودرو و طي يكي دو سال گذشته نصيب خاندان « گرامي » شده است، چرا که پيش از آنها، خانواده « حدادها » با آوردن تويوتا به ايران، بازيگر شماره يك بازار خودرو داخل به شمار ميرفت. هرچند سابقه فعاليت «گراميها» در حوزه خودرو كمتر از « حدادها » است، اما اين روزها اين هيوندايي و كياست كه بيش از امثال تويوتا در خيابان كشور به چشم ميآيند.
« گراميها » البته به لحاظ – بزرگي – هنوز هم پايينتر از خاندان « فردوس » كه شركت ماموت را مديريت ميكنند، قرار دارند، اما به هر حال رقيبي گردن كلفت براي « ماموتيها » به حساب ميآيند!
آنها در شرايطي توانستهاند به واردكننده شماره خودرو در كشورايران تبديل شوند، شركتهايي مانند ايرتويا (واردكننده تويوتا)، ستاره ايران (واردكننده بنز) و پرشياخودرو (واردكننده بيام و) ، مدتهاست به دليل مساله حاصل از تحريمهاي بينالمللي، فعاليتي در زمينه واردات ندارند و اگر هم دارند، بسيار محدود و كم است.
ای کاش به جای اینکه خودرو تولید کنیم خودرو مونتاژ کنیم.
شرایطی رو در نظر بگیرید که تمام شرکتهای بزرگ خودروسازی جهان در ایران خط تولید داشته باشند. خط تولید با یک عالمه از کارگران ایرانی شروع بکار می کند در نتیجه مشکل بیکاری خیلی کمتر می شود. وقتی بهترین خودروها در کشور خودمان تولید شود خب مردم ما هم می توانند بهترین ماشینها را با قیمتها مناسب خرید کنند و سوار شوند و به صنعت خودرو نه تنها ضربه ای وارد نشده بلکه رونق اقتصادی هم ایجاد شده و کلی جوان جویای کار هم مشغول به کار شده اند.