38 سال پیش مرسدس بنز G-Wagon یا با نامی که امروزه شناخته میشود G کلاس در اصل بهعنوان یک وسیلهٔ نقلیهٔ نظامی متولد شد؛ اما بعدها نسخههای غیرنظامی این ماشین به خودرویی بسیار مشهور و نماد تجمل و ثروت در سراسر جهان تبدیل شدند. از سوی دیگر G کلاس یکی از برترین خودروهای آفرود دنیا است که تواناییهای بالایی دارد و از کهنهکاران آفرود بشمار میرود؛ اما طی چند سال اخیر مرسدس بنز نسخههایی حتی گرانتر و تواناتر از G کلاس را معرفی کرده است. در سال 2014 مدل G63 AMG 6×6 معرفی شد که تنها حدود 100 دستگاه از آن تولید گردید. سپس در سال 2015 مرسدس مدلی بنام G500 4×42 را معرفی کرد. این مدل در اصل یک G500 بوده که به پیشرانهٔ 4 لیتری V8 متعلق به AMG GT مجهز شده بود و تعلیق آنکه از یونیماگ الهام گرفته بود ارتفاع بیشتری داشت.
اما شاهکار امسال مدلی است بنام مرسدس-مایباخ G650 لانداولت. این مدل نهایت تواناییهای آفرود را در کنار نهایت تجمل ارائه کرده است و میتوان آنرا مخلوطی از یک G کلاس با یک مایباخ S600 دانست. این خودرو در اصل نسخهای کشیده و لوکستر از G500 4×42 است و 58 سانتیمتر فاصلهٔ محوری بیشتری از آن دارد. این طول اضافی در کنار صندلیهای خلبانی عقب که تقریباً روی محور عقب نصب شدهاند موجب ارائهٔ فضای پای بسیار زیادی در قسمت عقب خودرو شده است؛ اما G650 لانداولت هیچیک از تواناییهای آفرود فوقالعادهٔ G500 4×42 را از دست نداده است چراکه اکسلهای پورتال، سه قفل دیفرانسیل و فاصلۀ آن از سطح زمین کاملاً با G500 4×42 یکسان است. در ادامهٔ این مطلب نگاه کاملی داریم به مرسدس-مایباخ G650 لانداولت.
بیرون
طراحی بیرونی G650 تقریباً بهطور کامل با دیگر اعضای خانوادهٔ G کلاس و خصوصاً مدل G500 4×42 یکسان است اما تغییر عمدهای که در این مدل صورت گرفته غیر از فاصلهٔ محوری بیشتر، فرم سقف آن است که لانداولت نامیده میشود. در خودروهای لانداولت، سقف قسمت راننده از نوع فلزی و ثابت است درحالیکه سقف قسمت سرنشینان عقب پارچهای و قابل باز شدن است که این امر در G650 بهصورت برقی انجام میگیرد. لانداولت در اصل نوعی از کانورتیبل است که تنها سرنشینان عقب را پوشش میدهد درحالیکه سقف ردیف جلو ثابت است. این نوع سقف عمدتاً در خودروهای سدان مورداستفاده قرار میگرفت و پس از ترور جان اف کندی استفاده از آن برای شخصیتهای مهم و چهرههای معروف پایان یافت. امروزه تقریباً سقفهای لانداولت منسوخ شده و هیچ خودروسازی از آنها استفاده نمیکند اما مرسدس بنز بار دیگر این سقفهای جذاب را احیا کرده است.
اما از سقف خاص این ماشین که بگذریم، تغییر ظاهری دیگر آن نسبت به G500 4×42 فاصلهٔ محوری بیشتر است که احتمالاً در هنگام رانندگی هم احساس بهتری ارائه میکند. همچنین G650 مجهز به زیر رکابیهای برقی تاشویی شده است که احساس محترمانهتری هنگام ورود به کابین ارائه میکند. فاصلهٔ ماشین از سطح زمین نیز 45 سانتیمتر عنوان شده است. در پشت خودرو هم تقریباً شاهد نمای آشنایی هستیم اما نصب چرخ زاپاس بدون پوشش و محافظ نقرهای و سپر کرومی از موارد قابلذکر هستند. چرخ زاپاس روی لولای مجزایی قرار گرفته و به سمت راست حرکت میکند تا امکان باز نمودن درِ صندوق بهصورت افقی به سمت پایین فراهم گردد. سپر و محافظ عقبی نیز از قسمتهای زیرین و سپر اصلی خودرو در هنگام عبور از مسیرهای ناهموار و در برابر موانع محافظت میکنند. تنها نکتهٔ نهچندان خوشایند در بخش عقبی G650، چراغترمز سوم آن است که محل نصب آن چندان مناسب به نظر نمیرسد.
اما نشانههای خاص و تغییرات جزئی بیرونی مایباخ G650 کم نیستند. تعدادی از این ویژگیها عبارتاند از سر اگزوزهای جانبی در هر دو طرف که نهتنها نمای جذابی دارند که صدای فوقالعاده و رعدآسایی از نیروگاه V12 را پخش میکنند، بچه گلگیرهای فیبر کربنی، لاستیکهای 325 با رینگهای عظیم 22 اینچی AMG، نشان V12 BITURBO روی گلگیرهای جلو و لوگوی مایباخ روی ستونهای C.
داخل
اما جالبتر از بیرون G650، نمای داخلی آن است. البته بخش جلویی این ماشین تقریباً با نمونههای معمولی G کلاس یکسان است. صندلیهای جلو بسیار شبیه به G500 4×42 هستند که تنها متریال بهتری در آنها بکار رفته است. صفحه آمپر، داشبورد و کنسول مرکزی همگی آشنا هستند و فقط تمامی آپشنها و تجهیزات ممکن برای آن ارائه شده است؛ بنابراین تا اینجا چیزی جدیدی به چشم نمیخورد؛ اما در پشت ستون B داستان متفاوت است. در مرسدس-مایباخ S650 مانند لیموزینهای تشریفاتی قسمت راننده توسط شیشهای بهطور کامل از قسمت سرنشینان عقب جدا شده است. همچنین زمانی که نیاز به وجود حریم خصوصی باشد، با فشار یک دکمهٔ ساده شیشهٔ شفاف میانی مات میشود. این اولین باری نیست که چنین تکنولوژیای در یک خودرو استفاده میشود اما بهاحتمالزیاد برای نخستین بار است که این ویژگی در یک SUV تولیدی ارائه شده است.
در قسمت عقب این خودرو نیز فضایی فرست کلاس و فوقالعاده لوکس و مجلل ارائه شده است. در این قسمت شاهد نمای آشنایی هستیم چراکه قسمت عقبی G650 شباهت بسیاری با مایباخ S600 دارد و صندلیهای آن نیز از S600 گرفته شدهاند که مجهز به گرمکن، سردکن، ماساژور و زیر پایی برقی هستند و به لطف فاصلهٔ محوری کشیده، فضای پای بسیار زیادی دارند. در بین صندلیها خنککننده و گرمکننده فنجان تعبیه شده و دو صفحهنمایش لمسی 10 اینچی هم برای سرنشینان در نظر گرفته شده که بهصورت مستقل عمل میکنند. همچنین کنسول مرکزی بخش عقب مایباخ G650 مستقیماً از کابین جلویی G کلاس گرفته شده است. در این خودرو سرنشینان عقب میتوانند با فشردن یک دکمه سقف بالای سر خود را باز کرده و از هوای آزاد لذت ببرند اما قاب پنجرههای جانبی ثابت هستند و این چیزی است که G650 را تبدیل به یک لانداولت کرده است. برای مرسدس-مایباخ G650 لانداولت چهار رنگ بیرونی به همراه سه رنگ مختلف برای سقف پارچهای و چهار تریم داخلی گوناگون قابل سفارش است.
قوای محرکه
مطمئناً یک خودروی لوکس و مجلل بدون قدرت کافی موردقبول نیست و به همین دلیل مرسدس بنز پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربو 416 اسب بخاری G500 4×42 را کنار گذاشته و بجای آن از پیشرانهٔ فوقالعاده قدرتمند مدل G65 AMG یعنی موتور 6 لیتری V12 استفاده کرده است. بدون شک این موتور یکی از نقاط اوج مهندسی امروزه است که 630 اسب بخار قدرت و 1000 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این نیروی عظیم توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ انتقال پیدا میکند و با صدای رعدآسایی که از خود ساطع میکند میتواند این کرگدن 3.3 تنی را در کمتر از 6 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت برساند. همچنین مطمئناً این مایباخ توانمند میتواند به حداکثر سرعت 250 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. این هیولا در هر صد کیلومتر حدود 17 لیتر بنزین مصرف میکند اما مطمئناً کسی که چنین خودرویی میخرد نگران مصرف سوخت نیستند.
هرچند عملکرد G650 لانداولت در یک خط مستیم و جادههای صاف هم بسیار قابلتوجه است اما قابلیتهای آفرود و خارج جادهای آن واقعاً باورنکردنی است زیرا همانطور که گفته شد سیستم تعلیق و اکسلهای آن با G500 4×42 یکسان است؛ بنابراین G650 با لاستیکهای R22 325 و ارتفاع 45 سانتیمتری از سطح زمین، بهسادگی میتواند از روی بسیاری از موانع عبور کرد. همچنین این خودرو مانند تمامی نسخههای معمولی G کلاس مجهز به یک گیربکس ضریب سنگین و سه دیفرانسیل جلو، عقب و مرکزی است که هر سه مجهز به قفل دیفرانسیل هستند و تماموقت نیرو را بهطور مساوی بین چرخها تقسیم میکنند.
قیمت
مرسدس بنز هنوز قیمت رسمی این هیولای لوکس را اعلام نکرده است اما مطمئناً قیمت پایینی نخواهد داشت خصوصاً به توجه به اینکه سازندهٔ آلمانی گفته است تنها 99 دستگاه مایباخ G650 لانداولت تولید خواهد کرد؛ اما با توجه به قیمت 256 هزار دلاری برای G500 4×42، پیشبینی میشود که قیمت G650 بین 400 هزار تا 500 هزار دلار باشد.
رقبا
مطمئناً در بین تمامی خودروهای بازار ماشینی را نمیتوان پیدا کرد که از تواناییهای مایباخ G650 برخوردار بوده و یارای رقابت با آنرا داشته باشد چراکه مرسدس بنز با ساخت این خودرو اساساً بازار کاملاً جدیدی را ایجاد کرده است. بااینحال شاید در بین تمامی SUVهای لوکس حال حاضر دنیا تنها خودرویی که بتواند به G650 نزدیک شود، بنتلی بنتایگا باشد. این SUV سوپرلوکس بریتانیایی مانند G650 بسیار مجلل بوده و از پیشرانهٔ دوازده سیلندر پرتوان استفاده میکند. البته هرچند بنتایگا ممکن است بتواند در سطح تجمل و لاکچری با رقیب آلمانی رقابت کند اما در تواناییهای آفرود هرگز حریف G650 نمیشود.
سخن پایانی
مطمئناً مرسدس بنز با ساخت مایباخ G650 لانداولت خودرویی خارقالعاده ارائه کرده است و کسانی که موفق به خرید این ماشین شوند، صاحب افراطیترین G کلاس تاریخ خواهند شد. این در حالی است ستارهٔ اشتوتگارتی در حال کار بر روی نسل آیندهٔ G کلاس است که گفته شده راحتتر از قبل خواهد بود درحالیکه همچنان سطح بالای تواناییهای آفرود خود را حفظ خواهد کرد؛ اما بااینحال آیا G650 لانداولت ایدهٔ شایستهای برای نام مرسدس-مایباخ است؟
منبع: TopSpeed