مدت زیادی است این تفکر کلیشهای که پیکاپ تراک ها خشن و زمخت هستند به پایان رسیده است. البته که این طرز تفکر در آن زمانها غالب بود و برای سالیان سال تراک ها با میزان سختی خود سنجیده میشدند. میزان هوشمندی و سیستمهای پیچیده در این خودرو مهم نبود و تنها کاری که انجام میدادند برای افراد مهم جلوه میکرد.
اما حالا در سال 2016 هستیم و تراک سوپر دیوتی 2017 لیسانس خود را از دانشگاه فورد گرفته است. این یک تراک باهوش بوده و سرسختی آن یادآور روزهای قدیم است.
بله پیش از آنکه بپرسید باید گفت که تراکهای هیوی دیوتی جدید فورد هماکنون بدنهی آلومینیومی دارند. در حقیقت، کابین های این تراک ها با F-150 اشتراکاتی داشته و طراحی کابین و برخی از جزئیات آن از F-150 به خط تولید هیوی دیوتی انتقال یافته است.
در بحث یدک کشی میتوان گفت که در حالت مرسوم مدل F-450 میتواند تا 9525 کیلوگرم بار را یدک بکشد که با وجود چرخ پنجم حداکثر ظرفیت یدک کشی به 14742 کیلوگرم میرسد. این خودرو تنها بهصورت Crew cab قابل سفارش است. مدلهای F-250 و F-350 با چرخهای عقبی تکی در حال مرسوم ظرفیت یدک کشی 8165 کیلوگرمی را دارند. بهتر از همه اینکه فورد میگوید به لطف مهندسی هوشمندانه، حتی زمانی که حداکثر ظرفیت بار خودرو را به کار میگیرید نیازی به اتصالات توزیعکنندهی وزن نیست.
به لطف کابینی مشترک، هیوی دیوتی های فورد در سطحی برابر با F-150 هستند البته در برخی جزئیات تفاوتهایی وجود دارد. جعبهداشبورد خودرو بالاتر قرار گرفته و مکان ذخیرهای بیشتری را فراهم میکند همچنین زیر صندلی عقبی نیز فضای قابل قفل شدنی وجود دارد که میتواند اشیای طویل را در خود جای دهد.
یکی از ویژگیهای جالب کابین خودرو کاور نگهدارندهی لیوان است که به سرعت میتواند ظرفیت خود را از 2 به 4 در کنسول مرکزی افزایش دهد. شاید این مورد چندان بزرگی نباشد اما همین توجه به جزئیات است که جایگاهی بهتر را به سوپر دیوتی میبخشد.
دیگر مثال جالب از توجه به جزئیات در این خودرو دکمهای است که در دیوارهی محفظه خواب تعبیه شده و به شما اجازه میدهد تا در هنگام کار در شب چراغهای LED را روشن کنید. درحالیکه دیگر کمپانیها چراغهای خواب را پیشنهاد میدهند، اما هیچیک سوئیچی را برای استفاده از این لامپها قرار ندادهاند و باید برای روشن کردنشان به داخل کابین بروید.
احتمالاً سادهترین سیستم این تراک (حداقل در ظاهر) پیشرانهی آن است. خریداران مدلهای مختلف میتوانند پیشرانههای 6.7 لیتری توربودیزل و 8 سیلندر 6.2 لیتری بنزینی را سفارش دهند. پیشرانهی بنزینی دارای قدرت 385 اسب بخاری و گشتاور 583 نیوتون متری میباشد درحالیکه این مقادیر در نسخهی دیزلی به 440 اسب بخار و 1254 نیوتون متر میرسد.
هر دو پیشرانه به گیربکس 6 سرعته اتوماتیک متصل هستند که میتواند با استفاده از دکمههای کوچک کنترلی بهصورت دستی نیز مورد استفاده قرار بگیرد.
با پایین دادن شیفتر و شروع حرکت راننده میتواند به برخی از هوشمندترین سیستمهای موجود در بازار و کوهی از گشتاور دسترسی داشته باشد. در هنگام خالی بودن خودرو، سوپر دیوتی شتاب گیری سریعی دارد. پس از مقایسهای مستقیم با رقبای مطرح فورد، کاملاً واضح بود که فورد سریعتر است. حتی با وجود محمولههای سنگین نیز خودرو سرعت خوبی دارد و با فشردن پدال گاز به خوبی شتاب میگیرد.
این خودرو نه تنها سریع است بلکه راحت نیز میباشد. مخصوصاً در مدل F-250، سواری سوپر دیوتی قابل توجه است و به ندرت سفتتر از برادر کوچکتر حس میشود. غرشهای پیشرانهی دیزلی نیز در سطحی ایده آل قرار دارد و البته آزار دهنده نیست.
وقتی صحبت از تکنولوژی میشود سوپر دیوتی با سربلندی از این بخش بیرون میآید. در ابتدا ما سیستم فرمان تطبیقپذیر را داریم که با پیشرانه الکتریکی کوچکی کار میکند و باعث متغیر بودن نسبت فرمان میشود. معنی سخنمان این است که در سرعتهای پایین حرکت کم غربیلک به معنی چرخش بیشتر چرخها بوده و به شما اجازه میدهد تا عمل پارک کردن را راحتتر انجام دهید. از طرف دیگر در بزرگراهها این نسبت افزایش پیدا کرده و بنابراین فرمان اجازهی سفری راحت را به شما میدهد.
برخلاف F-150، سوپر دیوتی از فرمان هیدرولیک سود برده که این به احساس طبیعی فرمان منجر شده است. بالانس و توزیع وزن فرمان نیز خوب است و برخلاف سیستمهای فرمان الکترونیکی که میتوانند بسته به سرعت خودرو نرمی متفاوتی داشته باشد، توزیع وزن فرمان سوپر دیوتی در همهی سرعتها خوب است. این مورد برای سرعتهای بزرگراهی مهم است.
سیستم کروز کنترل تطبیقی فورد نیز خیلی خوب عمل میکند. این سیستم چیز جدیدی نیست اما یکپارچه کردن آن با ترمز تریلر، گیربکس و ترمز اگزوز قطعاً چیز شگفتانگیزی میباشد. با تنظیم کردن سرعت روی 80 کیلومتر در ساعت خودرو به راحتی به راه خود ادامه داده و فاصلهی شما با خودروی جلویی را حفظ میکند.
دوربینها نیز بخش بزرگی از تکنولوژیهایی هستند که استفاده از سوپر دیوتی را آسانتر نمودهاند. دوربین نصب شده در دماغهی خودرو کمک میکند تا اشیای موجود در بخش جلویی را ببینید. در بخش عقبی دوربینی در بخش بالاتر نصب شده که دیدن چرخ پنجم را نیز میسر میکند.
البته که دوربین پشتی معمولی وجود دارد اما این سیستم هوشمندتر بوده و دوربین AUX نامیده میشود. این دوربین میتواند به تریلر وصل شود.
نه تنها سیستمهای موجود در سوپر دیوتی باعث میشوند که از وضعیت پشت سر خود کاملاً آگاه شوید بلکه سیستم پایش نقاط کور نیز وجود دارد که در صورت مساعد نبودن شرایط برای تعویض لاین رانندگی، به راننده اخطار میدهد. هماکنون سیستم نشاندهنده فشار باد لاستیک تریلر نیز موجود است. فورد واقعاً تمام تلاش خود را انجام داده تا حد امکان یدک کشی با این خودرو امری بیدغدغه باشد.
ما این شانس را داشتیم که تریلرهای مختلفی را به این خودرو وصل کنیم و عملکرد سوپر دیوتی را بسنجیم. در هر شرایطی این خودرو خوب عمل میکند و حتی با وجود بار زیاد نیز شتاب گیری خودرو قابلقبول است.
مدل پایهی F-250 XL بهای آغازی 33730 دلاری دارد درحالیکه انتخاب مدل F-450 پلاتینیم با تمام آپشن ها برایتان حدود 85 هزار دلار آب میخورد. مدل پایهی F-350 نیز بهای 37700 دلاری دارد.
در بازار پیکاپ هیوی دیوتی دیگری با چنین ترکیبی از تکنولوژیهای پیشرفته وجود ندارد. این یک حقه یا شوخی نیست. زمانی که یک روز را در محل کار سپری میکنید، داشتن تراکی مانند فورد که کارا بوده و در هنگام رانندگی نیز اعتماد به نفس مضاعفی را ایجاد میکند و باعث میشود تا با انرژی بیشتری به کار خود بپردازید.
موارد مثبت: گشتاور زیاد، دوربینهای عالی، فرمان تطبیقپذیر موارد منفی: بهای خودرو میتواند افزایش زیادی داشته باشد
منبع: autoguide