بعد از تنها نگاهی کوتاه به اعداد و ارقام مربوط به عملکرد 335i ایکس درایو، اولین مطلبی که به ذهن شما متبادر می شود نزدیک بودن اعداد و ارقام ان به عملکرد M3 است، گرچه این دو با اهداف کاملاً متفاوت ساخته شده اند اما 0 تا 60 مایل 335i برابر 4.4 ثانیه دقیقاً برابر عدد بدست آمده از M3 مجهز به گیربکس 6 دنده دستی و تنها 0.2 ثانیه کند تر از M3 با گیربکس اتوماتیک دو کلاچه است.
نکته بعدی قیمت 61.860 دلاری BMW 335i X مورد آزمایش ماست که بسیار گران تر از قیمت پایه آن یعنی 46.075 دلاری آن است. جالب اینکه ماشین مورد آزمایش ما تنها چند صد دلار ارزان تر از قیمت پایه M3 است. حال جدای از قیمت 335i، ببینیم چطور این خودرو به اعداد و ارقام در حدود M3 دست یافته است.
در میان تعداد بسیار زیاد آپشن های خودروی مورد آزمایش ما، چندتایی از قسمت M پاور کمپانی ب ام و به عاریت گرفته شده اند، کیت قدرت M با قیمتی برابر 1170 دلار که شامل برنامه ریزی مجدد ECU، ورودی های هوای جدید و کیت موتور که باعث افزایش 20 اسب بخاری خروجی موتور 3 لیتری دو توربوی آن و افزایش 32 پوند فوتی گشتاور آن شده و خروجی نهایی این پیشرانه شگفت انگیز را به ترتیب به 320 اسب بخار و 332 پوند فوتی گشتاور رسانده است.
335i x درایو ما یک چهارم مایل را در 13 ثانیه با حداکثر سرعت 105.4 مایل طی می کند که تنها 0.4 ثانیه کندتر از M3 با گیربکس DCT است. شاید بتوان گفت گیربکس اتوماتیک 8 سرعته 335i نقش اول نیروی محرکه آن را بازی می کند که با وجود اینکه دو کلاچه نیست اما با توجه به تعویض های دقیق و سریع مثل آن رفتار می کند، البته این عملکرد برای شما رقمی اضافی برابر 500 دلار به همراه خواهد داشت. از دیگر محاسن این گیربکس پدال های روی فرمان و فاصله کمتر بین تعویض دنده ها نیز می باشد. این 8 دنده به موتور 6 سیلندر خطی آن اجازه حرکت در اتوبان با دور موتور 1700 دور بر دقیقه را می دهد که در نهایت منجر به مصرف سوختی برابر 30 مایل به ازای هر گالن در بزرگراه و شهری 20 مایل به ازای هر گالن خواهد بود.
آیتم دیگر قابل انتخاب برای کیت M آن سیستم جدید ترمز به همراه دیسک های بزرگتر و کالیبرهای برمبو (4 پیستون در جلو و 2 پیستون در عقب) به همراه حق انتخاب 3 رنگ برای آن (نمونه ما زرد رنگ است) که البته 3040 دلار برای شما آب می خورد. 335i در 108 فیت سرعت خود را از 60 مایل به 0 می رساند و حتی بعد از یک روز رانندگی پرفشار از قدرت سیستم ترمز آن کاسته نمی شود.
گرچه عملکرد خط مستقیم سدان ما بسیار شگفت انگیز است اما تست کنندگان آن چندان شیفته رفتارش در پیچ ها نشدند. فرمان آن کاملاً دقیق است اما گویا کاملا شما نیستید که آن را کنترل می کنید (شاید به علت فرمان الکتریکی ان). هماهنگی سیستم چهار چرخ متحرک آن با پیشرانه پرقدرت و ترمز های تقویت شده آن زمان مناسب 25.6 ثانیه را در حرکت مسیر 8 (8 انگلیسی) برای آن به ارمغان آورده (0.75 g) اما اعداد و ارقام همه داستان را بیان نمی کنند.
پکیج 950 دلاری هوای سرد آن از قابلیت شست و شوی چراغ های جلو، فرمان گرم شونده و صندلی جلو و عقب گرم شونده برخوردار است. سیستم کمکی پارک آن 750 دلار قیمت دارد، حالا شاید برای شما چندان عجیب به نظر نرسد که چرا خودروی ما 61.860 دلار قیمت دارد، گرچه قیمت پایه آن تنها 47.075 دلار است. گرچه 335i نمی تواند ستاره یک پیست مسابقه باشد اما قابلیت های آن به عنوان یک سدان چهار در چهار چرخ محرک در رانندگی برای شما لذت و بر لبان شما خنده را خواهد نشاند.
ترجمه: فرزاد پاکنژاد شیرازی