این روزها همهجا صحبت از خودرویی است که قرار بوده جایگزینی برای پراید باشد اما این قضیه ما را یاد پروژهی ال نود و جایگزینی برای پیکان میاندازد! البته اینجا تفاوتی ظریف وجود دارد و آن اینکه حداقل اعلام شده رنو کوئید هنوز نیامده بهایی بالاتر از پراید خواهد داشت و بعید نیست که در آینده این خودرو را رقیبی برای شاسی بلندهای مهم بازار ببینیم! درهرحال مرور تستهای مختلف این خودرو خالی از لطف نیست چراکه بهتر میتوان با نقاط قوت و ضعف این خودرو آگاه شد. این بار به سراغ مجلهای آفریقایی رفتهایم تا ببینیم که درک این مجله از کوئید چه بوده است. با ما همراه باشید.
این روزها خودروهای جدید مقرونبهصرفه در بازار آفریقای جنوبی کمپیدا هستند. در حقیقت مدلهای زیادی با بهای مناسب وجود ندارد. هرچند رنو کوئید یک تازهوارد قابلتوجه به این بخش از بازار است که به لطف بهای بسیار رقابتی و لیست جذابی از تجهیزات استاندارد مورد توجه قرار گرفته است.
با بهای آغازین باورنکردنی 8243 دلاری، گارانتی 5 ساله، یک سال بیمه و لیست تجهیزات شامل فرمان هیدرولیک، شیشههای جلوی برقی و سیستم صوتی دارای بلوتوث کوئید روی کاغذ اکثر رقبای خود را شکست میدهد.
تریم دینامیک که در این تست حضور دارد با اضافه بهای 687 دلاری حتی تجهیزات بیشتری دارد. از جملهی این موارد میتوان به مه شکنهای جلو، سیستم اطلاعات سرگرمی با صفحه لمسی 7 اینچی به همراه ناوبری و پوشش خاکستری/قرمز منحصربهفرد کابین اشاره کرد.
همهی این موارد نویدبخش هستند، اینطور نیست؟ اما کوئید که پلتفرم CMF-A یکسانی با داتسون ردی گو دارد در دنیای واقعی چگونه عمل میکند؟ خب برخی موضوعات هستند که این خودرو را در پلهای پایینتر قرار میدهند. برای مثال در دومین تست تصادف انکاپ جهانی این خودرو تنها یک ستاره به دست آورده است. این خودرو تنها یک کیسه هوا داشته و فاقد ترمز ضد قفل است.
رنو اعلام کرده که شاید در آینده کوئید با ترمز ضد قفل عرضه شود اما زمان دقیق آن را اعلام نکرده است. هرچند این شرکت قول داده که با گذشت زمان کوئید ایمنتر و بهتر خواهد شد.
تردیدی وجود ندارد که با چنین بهایی کوئید جذاب به نظر میرسد. این خودرو از فلسفهی طراحی داستر و ساندرو استپ وی استفاده میکند. از جملهی این عناصر میتوان چراغهای جلو و عقب برجسته، پوششهای پلاستیکی و نوارهای محافظتی پایین دربها اشاره کرد. ارتفاع خودرو از سطح زمین نیز 180 میلیمتر است.
هر دو مدل کوئید دارای رینگهای فولادی 13 اینچی هستند که قالپاقهای پلاستیکی آنها را پوشاندهاند. تنها تفاوتهای ظاهری بین تریم پایهی Expression و تریم فول دینامیک اضافه شدن مه شکن به مدل فول است.
در بخش داخلی نیز رویهی طراحی خارجی برقرار است و با این بها کابین خودرو لذتبخش به نظر میرسد. مدل دینامیک با سیستم اطلاعات سرگرمی لمسی و غربیلک فرمان چرمی نسبتاً گرانبها به نظر میرسد. کوئید همچنین دارای نشاندهندهی جذاب بوده که متأسفانه فاقد دورشمار پیشرانه است اما سرعتسنج، نشاندهنده سوخت و کامپیوتر سفری آن خوانایی مناسبی دارند.
علیرغم تجهیزات فراتر از انتظار در این محدودهی قیمتی، فضاسازی کابین چندان شگفتانگیز نیست. ظرفیت محفظهی بار زیاد 300 لیتری وجود دارد اما این موضوع کمی فضای پای عقب را تحت تأثیر قرار داده است. فضای سر نیز زیاد نیست و البته ستون فرمان نیز فاقد هرگونه تنظیمی است. دیگر نکتهی عجیب کوئید نبود محل استراحت پا کنار کلاچ است.
صندلیهای راننده و سرنشین فاقد حدفاصل معنیداری است و بدین ترتیب حضور زیاد در جاده میتواند کاری سخت باشد.
خوشبختانه کوئید محفظههای ذخیرهای زیادی دارد. پانلهای درب راننده و سرنشین جلویی به همراه بخش اطراف دستهدنده دارای محفظهی جاداری هستند.
نیروبخش کوئید کوچک پیشرانهی 1.0 SCe جدید است که دارای قطعات آلومینیومی و طراحیای با استهلاک پایین است که توانایی تولید قدرت 67 اسب بخاری و گشتاور 91 نیوتون متری را داراست. البته این مشخصات با دیگر پیشرانههای 1 لیتری حاضر در این سگمنت خیلی تفاوت ندارد.
قدرت تولیدی پیشرانه از طریق گیربکس 5 سرعته دستی به چرخهای جلو منتقل میشود اما کوئید فاقد تجهیزات الکترونیکی کمکی مثل کنترل کشش است. با وزن 1105 کیلوگرمی این خودرو در هر صد کیلومتر مصرف ادعایی 4.7 لیتری دارد. سقف سرعت آن نیز 152 کیلومتر در ساعت اعلام شده است.
متأسفانه کوئید با حضور در جاده به سرعت ذات ارزانقیمت خود را نشان میدهد. درحالیکه به لطف سیستم تعلیق نسبتاً مناسب و لاستیکهای دیواره بلند سواری خودرو اکثراً راحت است اما به نظر میرسد که فاصلهی کم بین محورها باعث کمی تغییرات ناپایدار میشود.
طراحی بلندقد خودرو باعث شده که کوئید به بادهای مقابل بسیار حساس باشد و به همین ترتیب به تصحیح فوری فرمان در بزرگراهها نیاز دارد.
به این موارد نسبتهای عجیب گیربکس را نیز اضافه کنید. نسبت دندهی اول کوتاه بوده و دندههای بعدی نسبت طولانیتری دارند و همین امر باعث میشود تا با کاهش دور پیشرانه و یا برای سبقتگیری یک یا دو بار معکوس دهید. برخی اوقات دندههای سنگین نیز کمکی به حل مشکل نمیکند.
در محیطهای شهری کوئید بهتر عمل میکند و حتی میتوان آن را لذتبخش توصیف کرد. فاصلهی کم بین محورها و برخی نسبتهای کم از کوئید خودرویی کوچک و چابک میسازند. کوئید خودرویی قدبلند بوده و فاقد میلهی ضد لغزش در عقب است بنابراین در پیچهای تیز این موضوع میتواند کمی خطرناک باشد اما واضح است که کوئید برای محیطهای شهری طراحی شده است.
لرزش، صدا و ناهنجاری کوئید بهتر از اکثر خودروهای هندی است اما صدای باد اطراف آینهها را میتوان حس کرد. پیشرانهی 3 سیلندر بنزینی این خودرو سریعتر از انتظار است. هرچند میتوانید صدای نالهی متمایزی را با افزایش دور پیشرانه بشنوید.
کوئید ابتدا در تستهای تصادف انکاپ جهانی هیچ ستارهای به دست نیاورد اما پس از اضافه شدن کیسه هوای راننده توانست یک ستاره را بگیرد. تخمین میزنیم که نصب سیستم ترمز ضد قفل باعث افزایش بهای 650 دلاری خودرو شود. این بها چندان زیاد نیست و هنوز کوئید را رقابتی نگه میدارد.
باید به رنو برای ساخت محصولی که از نظر اقتصادی دسترسپذیرتر بوده و تجهیزات سخاوتمندانهای دارد آفرین گفت. هرچند کوئید نقاط ضعف زیادی دارد که یکی از اساسیترین آنها فقدان ترمز ضد قفل است. در رانندگیهای کوتاه کوئید احساس خوبی دارد اما برای رانندگی در بزرگراهها مناسب نیست.
نظارهی فروش ابتدایی این خودرو با توجه به مشخصات ارائه شده روی کاغذ جالب خواهد بود. همچنین توجه به توسعهی بیشتر ایمنی کوئید بدون افزایش زیاد بهای این خودرو قابلتوجه خواهد بود.
تا آن زمان باید با احتیاط به کوئید نگاه کرد. در نگاه اول این خودرو قطعاً بهتر از داتسون گو است و با این بودجه مشخصات بهتری دارد.
مشخصات کلیدی رنو کوئید 1.0 SCe دینامیک
قیمت: 8887 دلار
پیشرانه: 3 سیلندر 1 لیتری بنزینی
قدرت: 67 اسب بخار
گشتاور: 91 نیوتون متر
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 16 ثانیه
حداکثر سرعت: 152 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 4.7 لیتر در هر صد کیلومتر
گیربکس: 5 سرعته دستی
منبع: carmag