همیشه مقایسه بین فرزندان اشتوتگارتی و مونیخی کاری بس دشوار و پرحاشیه بوده است و در اکثر اوقات طیف وسیعی از طرفداران هر دوسوی رقابت با نادیده گرفتن واقعیت ها تحت هر شرایطی به طرفداری از محصول مطبوعشان می پردزند.
امروزه بخش بسیار ناچیزی از بازار خودروی کشور ما را محصولات این دو شرکت تشکیل می دهند و رقابت آن ها به تب و تاب گذشته نیست.
در هر صورت فرصتی دست داد تا جدیدترین نسل بی ام و سری 3 با مدل 328i و مرسدس بنز c کلاس با مدل c200 را در مقابل یکدیگر قرار دهیم.
این سدان های سایز متوسط در بازارهای جهانی از اصلی ترین رقبای یکدیگر به شمار می روند و تنور رقابت آن ها بسیار داغ است. اما مرسدس بنز c کلاس با کد اتاق w205 تنها با مدل c200 در ایران به صورت بسیار محدود عرضه شده و مدل قدرتمند تر با نام c250 از این نسل در بازار خودروی یافت نمی شود.
در سوی دیگر بی ام و حضور پررنگ تری دارد و هر دو مدل 320i و 328i در تعداد بسیار بالاتری به نسبت c کلاس در بازار وجود دارد. گرچه تمام سری 3 های موجود هم مدل قبل از فیس لیفت سال 2015 هستند و به نظر می رسد که امسال شرکت وارد کننده آن برنامه ای برای واردات این مدل محبوب در ایران نداشته باشد.
درست تر این بود که مدل 320i را در مقابل مرسدس بنز قرار دهیم امابه دلیل شرایط خاص بازار ایران که قیمت c200 حتی از 328iهم بالاتر است، ناچارا به سراغ مدل قدرتمندتر سری سه رفتیم تا بلکه اختلاف قیمتی بین دو خودرو کمتر شود.
کپی برداری از برادران بزرگ تر
کافی است تا از نمای عقب، سری 3 و سری 5 را کنار هم بگذاریم تا متوجه شباهت فوق العاده آن ها به خصوص چراغ های عقب بشویم. در نمای کناری و خط شانه ای کشیده شده از عقب تا سپر جلو هم شباهت به قدری زیاد است که توانایی تشخیص سری 5 و سری 3 حتی برای افراد وارد هم دشوار است.
این حرکت به صورت عجیبی به اتاق طراحی محصولات مرسدس بنز هم سرایت کرده است و پس از معرفی نسل جدید S کلاس، مرسدس بنز تمام المان های طراحی آن را برای C کلاس خرج کرده است به گونه ای که اگر عنوان کنیم C کلاس یک مدل سایز کوچک تر S کلاس از منظر طراحی است بیراه نگفته ایم.
طراحی چراغ های عقب، آینه ها، دستگیره درب ها و حتی خطوط کار شده و حجم پردازی گلگیر ها از دیگر تشابهات این دو برادر بزرگ و کوچک است.
مرسدس با معرفی نسل جدید E کلاس کار را بدتر هم کرده است و از تمامی رخ ها این محصول شباهت فوق العاده زیادی با C کلاس دارد. در هر صورت انتخاب یکی از این دو به عنوان خودروی زیباتر کاملا سلیقه ای است.
هر دو خودرو در واقع سدان های نسبتا کوچک و اسپرت در مقایسه با سایر برادران خود به حساب می آیند اما مرسدس با یک تغییر موضع استراتژیک، طراحی اسپرت و جوان پسند نسل قبل را در نسل جدید بدل به یک طرح سنگین و لوکس کرده است و از این نظر تا حدی زیادی از پیشینه خود و ب ام و سری سه فاصله گرفته است.
بنابراین می توان گفت که حالا مخاطب سی کلاس و سری سه بیش از گذشته از یکدیگر تفکیک شده اند و بسیاری افراد لوکس پسند یا سالخورده بعید است طراحی اسپرت و نسبتا جسورانه سری سه را به استایل با کلاس سی کلاس ترجیح دهند.
اما در عین حال باید گفت که ب ام و نیز در تدارک نسل بعدی سری سه برای سال 2018 است و احتمالا در این مدل شاهد نزدیک تر شدن رقابتدو خودرو خواهیم بود.
تفاوت هارا در کابین جست و جو کنید
پیشتر در تست و بررسی سری 4 بی ام و، به مشکل کیفیت قطعات پلاستیکی داخل اتاق نسل آخر سری 3 اشاره کرده بودیم. در واقع این مسئله به حدی رسید که بی ام و پس از رونمایی از مدل فیس لیفت قطعات پلاستیکی را به کلی با گونه ای نرم تر و با کیفیت تر جایگزین کرد.
مدل مورد بررسی ما مجهز به پکیج اسپرت لاین بی ام و است و به عنوان مدل سال 2014 یا قبل از فیس لیفت شناخته می شود. در واقع مشکلی بابت مونتاژ قطعات در اتاق بی ام و وجود ندارد و همه چیز به بهترین نحو در کنار یکدیگر قرار گرفته است اما کیفیت پلاستیک ها حس و حال خوبی را القا نمی کند و وقتی پای مقایسه با مرسدس بنز باشد شرایط بدتر هم خواهد شد.
مرسدس همان گونه که در بخش ظاهری خواسته تا حس لوکس گرایی را به کلاس c تزریق کند، در کابین سنگ تمام گذاشته است و کیفیت قطعات استفاده شده را چندین درجه به نسبت نسل قبلی ارتقا داده است.
دریچه تهویه هوا دایره شکل که از سنت های دیرین مرسدس بنز است، و یک ساعت آنالوگ در مرکز کنسول، در کنار استفاده از یک صفحه نمایش 8.4 اینچی حس و حال جدیدی را به کابین داده است.
در کنار دست راننده کنترلر سیستم کماند مخصوص مرسدس بنز و در پشت فرمان هم شیفتر های مخصوص تعویض دنده قرار گرفته است. فلز برس خورده مات نقره ای رنگ به همراه تودوزی سفید و طرح چوب قهوه ای تیره حس و حال استفاده از قطعات با کیفیت را به سرنشینان می دهد.
از آپشن هایی که به صورت استاندارد در مرسدس بنز کار شده اند می توان به کنترل آب و هوای دو منطقه ای، سیستم Keyless استارت، سیستم ناوبری، بلوتوث، رادیو دیجیتال و… اشاره کرد.
مرسدس از 9 ایربگ در این خودرو استفاده کرده و دوربین دید عقب و ترمز خودکار هم به صورت استاندارد بر روی خودرو نصب شده است.
بی ام و هم با استفاده از المان های کلاسیک همچون پشت آمپر معروفش و استفاده از یک خط قرمز رنگ که در وسط کنسول به صورت طولی کشیده شده سعی در ارائه فضایی جدید و متنوع به سرنشیان دارد.
بی ام و از یک صفحه نمایش 6.4 اینچی در بالاترین نقطه کنسول مرکزی استفاده کرده که کیفیت خوبی در نمایش نقشه ها دارد و کار کردن با نرم افزار بی ام و ساده تر از کار با سیستم کامند مرسدس بنز است، اما متاسفانه مشکلاتی برای استفاده از GPS در ایران وجود دارد.
ترمز دستی مکانیکی در بی ام و و برقی در مرسدس هم نشان دهنده تفاوت فکری سازندگان این دو خودرو است. فضای کابین تقریبا برای 4 بزرگسال مناسب است، گرچه می توان به کمبود فضای سر برای سرنشینان عقب مرسدس اشاره کرد.
رقابت نابرابر اما اجباری در بخش فنی
هر دو خودرو محور متحرک عقب هستند و موتور آن ها هم حجم تقریبا یکسانی دارد، همچنین هر دو مجهز به توبوشارژر هستند. مرسدس بنز از جعبه دنده اختصاصی خود تحت نام 7G-TRONIC استفاده می کند که یک جعبه دنده 7 سرعته اتومات است و بی ام و هم از جعبه دنده 8 سرعته معروف شرکت ZF آلمان بهره می برد.
اما همانطور که پیش تر عنوان کردیم ضعیف ترین گونه مرسدس بنزc کلاس در بازار ایران عرضه شده است. موتور 1991 سی سی در حدود 184 اسب بخار قدرت در دور موتور 5500 rpm را تولید می کند و گشتاور آن هم معادل 300 نیوتن متر در بین دورهای 1200 تا 4400 rpm است.
مرسدس مدعی است که در حدود 7.3 ثانیه از سرعت صفر به یکصد کیلومتر بر ساعت می رسد. بی ام و هم در مدل 328i در حدود 241 اسب بخار قدرت در دور 5000 rpm تولید می کند و گشتاور این موتور هم در حدود 350 نیوتن متر در بین دورهای 1250 تا 4800 rpm است.
بی ام و هم در حدود 6.1 ثانیه از صفر به یکصد کیلومتر بر ساعت خواهد رسید و در زمینه مصرف موتور مرسدس بنز به دلیل این که بوست توربوشارژر کمتری به نسبت موتور بی ام و دارد بهینه تر است.
در واقع در مدل های پایه ای چون c200 و 320i قدرت فدای میزان مصرف سوخت شده است. مرسدس مصرف سوختی برابر با 6 لیتر در هر 100 کیلومتر به صورت ترکیبی دارد و بی ام و هم در هر 100 کیلومتر به 6.5 لیتر بنزین احتیاج دارد.
گرچه مصرف سوخت هر دوی این ها با توجه به کیفیت بنزین و نوع آب و هوا بیشتر از چنین ارقامی است و برای مثال در مورد ب ام و به گفته مالک به حدود 12 لیتر در یکصد کیلومتر نیز می رسد.
سیستم تعلیق مرسدس هم از نوع چنداتصاله در جلو و عقب مجهز به آنتی رول بار است و مرسدس حتی تعلیق بادی را هم به عنوان یک آپشن برای این مدل عرضه می کند.
بی ام و هم از تعلیق مشابه ای همچون مرسدس سود می برد اما حداقل در نسل فعلی از تعلیق بادی بی بهره است.
تجربه رانندگی
ب ام و خودرو چندان جدیدی نیست ولی هنوز بهترین هندلینگ و هماهنگی بین موتور و گیربکس و فنربندی را در این کلاس ارائه می دهد، تنها شاید جگوار XE جدید یارای رقابت در زمینه سیستم تعلیق را با این خودرو داشته باشد.
با این حال نقد های معدودی نیز به ب ام و وارد است، برای مثال با توجه به استفاده از تایرهای پنچر رو (ران فلت) سواری خودرو اندکی خشک و خشن به نظر می رسد و بر روی آسفالت نامرغوب و دست اندازهای پرتعداد باعث ناراحتی سرنشینان و ایجاد حس آسیب دیدن خودرو می شود.
آنچنان که در بلند مدت حتی به سر و صدا افتادن قطعات داخلی کابین نیز چندان دور از ذهن و عجیب نیست و چنین پدیده ای (هرچند اندک) مسلما برای مالک یک خودرو آلمانی با قیمت بیش از 300 میلیون تومان خوشایند نخواهد بود.
در مقابل مرسدس بنز به خصوص در این نسل تازه سواری نرم تر و کم استرس تری دارد که احتمالا به مذاق اکثر خریداران خوش می آید ولی شتاب اولیه (مدل C200) به شکل محسوسی کُند تر از 328i است و گیربکس نیز علیرغم تمام بهبود ها نسبت به نسل های قبلی، هماهنگی آرمانی گیربکس ب ام و با موتور را از خود نشان نمی دهد.
اختلاف دو خودرو از نظر عملکردی به شکلی چشمگیر است که مالک مرسدس c200 عملا عطای وارد شدن به رقابت شتاب در مقابل ب ام و را به لقایش می بخشد و براساس تجارت قبلی معترف است که ب ام و بسیار سریعتر ظاهر می شود.
البته در حالت عادلانه که C200 باید رو در روی 320i قرار بگیرد، شرایط به شکل دیگری رقم می خورد و اتفاقا تفاوت چندانی بین دو خودرو وجود نخواهد داشت.
اما نشریات خارجی c250 را رو در روز مدل فیس لیفت 328i با کد فنی 330i قرار داده اند و در نهایت نتیجه بازهم پیروزی ب ام و بوده است.برای اطلاعات بیشتر می توانید به نوشتار مقایسه ای لکسوس، مرسدس بنز، جگوار و ب ام و از طریق این لینک مراجعه کنید.
قیمت و شرایط بازار
لکسوس IS250 از دیگر رقبای مرسدس بنز و بی ام و است و با قیمت کمتر یک خودروی با کیفیت با سواری نسبتا مناسب را به خریدارش عرضه می کند گرچه هرگز در زمینه شتاب گیری و لذت رانندگی به پای بی ام و نمی رسد.
آئودی A4 هم می تواند پس از عرضه در ایران رقیب سرسختی برای بی ام و مرسدس تبدیل شود و نسل جدید این خودرو مورد توجه بسیاری از کارشناسان شده است و آئودی هم تلاش کرده تا در این کلاس دیگر هموطنانش را به زیر بکشد.
اما در هر صورت قیمت غیر منطقی و عرضه محدود بدون هیچ گونه خدمات پس از فروشی، ارزش خرید مرسدس بنز C200 نسل جدید را بسیار کم می کند و بی ام و می تواند بهترین انتخاب در این کلاس لقب بگیرد، گرچه با توجه به عرض نشدن نمونه های جدید پس از فیس لیفت و قرار نگرفتن در سبد وارد کننده می تواند بازار چنین خودروهایی را بیش از حد پیچیده و غیر شفاش سازد.
به گونه ای که همین مرسدس بنز در منطقه آزاد قیمتی در حدود 185 میلیون تومان دارد و در تهران با قیمت 490 میلیون تومان خرید و فروش می شود که تنها نشان دهنده یک بی برنامه گی گسترده و شرایط عجیب مرسدس بنز در بازار خودرو این روزهای کشورمان است.
بی ام و هم در نمونه های صفر کیلومتر در حدود 370 میلیون تومان قیمت دارد و لکسوس IS250 هم در حدود 280 تا 300 میلیون تومان قیمت خورده و وارد کننده آن می تواند با عرضه مدل IS200 توربو که هم قدرت بیشتری دارد و هم از قیمت کمتری برخوردار است و می تواند خدمات پس فروش گسترده تری را برای مشتریان فراهم کند به بهترین انتخاب این بخشمبدل شود.
در واقع مشکل ب ام و سری سه که به عدم عرضه آن در سال جاری منجر شده است، به قیمت نسبتا زیاد آن طبق محاسبات گمرک باز می گردد.
قیمت گذاری این مدل به گونه ای انجام شده که عملا اختلاف قیمتی نسبت به برادر بزرگتر 528i بسیار اندک است و اکثر خریداران نیز پرداخت 50 میلیون بهای بیشتر و خرید سری 5 را نسبت به سری 3 ترجیح می دهند.
این شرایط تا جایی پیش رفت که در عمل خیابان های تهران این روزها پر از سری پنج شده است و خرید سری سه (حتی در صورت عرضه) برای بسیاری افراد توجیهی ندارد.
اما این شرایط در شرف تغییر است، از یک سو شرکت وارد کننده ب ام و (پرشیا خودرو) قصد دارد تا نمونه های فیس لیفت با کد 330i را با قیمت متفاوت و احتمالا مناسب تری عرضه کند و از سوی دیگر شرکت ستاره ایران (نماینده رسمی مرسدس بنز در ایران) در آستانه فعالیت مجدد قرار گرفته.
بنابراین امید به کاهش چشمگیر قیمت مرسدس سی کلاس نیز وجود دارد.
از سوی دیگر رقبایی نظیر لکسوس is، آئودی A4 و حتی جگوار سری XE در آستانه ورود به بازار کشور قرار دارند و از این رو سگمنت سدان های اسپرت و لوکس ظرف یکسال آینده بسیار رقابتی خواهد شد.
باید دید در آینده نیز ب ام و می تواند به لطف خدمات پس از فروش گسترده تر و ویژگی های فنی تحسین برانگیزش در مقابل این رقبای جذاب و خواستی قدرت نمایی کند یا خیر.