اینفینیتی Q60 کوپه، خودرویی مجهز و شیک است اما دینامیک سواری آن به خوبی رقبا نیست.
اگر به یاد نیاورید که اینفینیتی یک زمانی مدلی کوپه را نیز در انگلستان میفروخته سرزنشتان نمیکنیم. مدل G37 که بعداً نام Q60 را گرفت شاید یکی از پیشروهای بازار در آمریکا باشد اما در بازارهای اروپایی دو سال پیش به خاطر فروش کم بازنشسته شد. هرچند با توجه به اینکه بریتانیا دومین بازار بزرگ جهان برای کوپههای 4 نفره است، اینفینیتی باید دیوانه باشد که دیگر به این بازار برنگردد. خب ازآنجاییکه اینفینیتی دیوانه نیست (!) مدل Q60 جدید را در این بازار عرضه کرده و ما برای اولین بار مدل مجهز به پیشرانهی توربوی 2 لیتری این خودرو را تست کردیم.
پیش از این مدل کاملاً فول Q60 S با قدرت 400 اسبی را آزمایش کرده بودیم، نسخهای که بنا به نظر ما جذابیت محدودی دارد. تنها انتخاب دیگر در این میان مدل سطح پایهی 2 لیتری توربو است که بهای خرید ارزانی ندارد اما راندمان بالایی را نشان میدهد. شاید این خودرو بتواند در برخی موارد عرضاندام کند اما به دلیل اینکه گزینهی دیزلی دیگری وجود ندارد کار سختی در برابر رقبای ژرمنی دارد.
این خودرو بر پایهی Q50 سدان ساخته شده اما قطعاً موارد برجستهی زیادی دارد. جلوپنجرهی بزرگ و شکل خاص ستون C نمایی شلوغ اما متمایز را ایجاد کردهاند. رینگهای 19 اینچ استاندارد این خودرو از دیگر مشخصههای اینفینیتی است؛ اما کابین Q60 فاقد همان احساس استایل و یا شخصیت بیرونی خودرو است. کیفیت ساخت کابین خوب بوده و مواد نرم زیادی در آن بکار رفته اما طراحی کلی و سوئیچهای آن به گونهای است که نظر شما را جلب نخواهد کرد؛ اما تجهیزات زیادی در خودرو به چشم میخورد: سیستم ناوبری ماهوارهای، صندلیهای برقی و چرمی و بستهی کاملی از تجهیزات ایمنی فعال.
فاصلهی 2.85 متری بین محورها به این معنی است که فضای پای زیادی برای سرنشینان وجود داشته اما افراد بالغ با جثهای متوسط شاهد تماس سر خود با سقف خواهند بود. فضای سر در بخش جلویی نیز نسبتاً کم است. صندلیهای عقب نیز از نوع تاشونده نیست و این موضوع باعث میشود نتوانید ظرفیت 342 لیتری صندوق را افزایش دهید. البته چیزی که در یک خودروی کوپه اهمیت دارد چگونگی سواری آن است.
Q60 پایه از پیشرانهی 4 سیلندر 2 لیتری توربوی مرسدس بنز با قدرت 208 اسب بخار و گشتاور 350 نیوتون متر استفاده میکند؛ اما این خودرو سنگین بوده (1750 کیلوگرم) و همین امر باعث میشود شتاب آن بیشتر از یک هاچبک جذاب متوسط نباشد. خود پیشرانه آرام و نرم بوده و صدای دلچسبی دارد اما این یک کوپهی اسپورت نیست. تشدید کنندهی حس کندی خودرو گیربکس اتوماتیک تک کلاچه ی سست و بیحال اینفینیتی است که در سرعتهای بزرگراهی تعویضهای نرمی دارد اما معکوسهای تنبلی داشته و نمیتواند با گیربکسهای دوکلاچه ی سریع حریفان رقابت نماید. استفاده از حالت اسپورت نیز تنها باعث بهبودی اندک اوضاع میشود.
این موضوع جای شرمساری دارد چراکه Q60 در باقی موارد خوب عمل میکند. خودروی حاضر در تست فاقد سیستم تعلیق تطبیقپذیر سفارشی بود اما از سیستم فرمان خاص شرکت که از نوع برقی (drive-by-wire) است بهره میبرد. مهندسان شرکت برای ایجاد احساس طبیعیتر تغییراتی را در این سیستم ایجاد کردهاند و البته حاصل کار مثبت بوده چراکه فرمان نسبت به Q50 ابهام کمتری داشته و احساس دقت دارد. هرچند باید گفت هیچ بازخورد و برهمکنشی از چرخها وجود ندارد.
کنترل بدنه کاملاً مناسب صورت گرفته و Q60 توازنی برجستهای بین راحتی سواری و مقاومت در برابر تکانها نشان میدهد. علیرغم این موضوع، ناهمواریهای کوچک جاده هنوز هم باعث ناراحتی خودرو میشود و تحت فشار گذاشتن Q60 در پیچها احساس دیفرانسیل عقب بودن خودرو را ایجاد نمیکند چراکه علیرغم وزن بالا شاهد کم فرمانی هستیم. ایزولهی صدای جاده و باد ستودنی بوده و در سرعتهای بزرگراهی نیز خودرو کاملاً ساکت و راحت است.
بهای این خودرو نیز نقطهضعف دیگری است چراکه رقیب این خودرو یعنی بامو 420i حدود 5 هزار پوند ارزانتر است. هرچند پیشبینی ارزش باقیماندهی بالا و تجهیزات استاندارد زیاد میتوانند این اضافه پرداخت را کمی موجه جلوه دهند اما مصرف سوخت 6.8 لیتری خودرو با توجه به کارایی محدودش چندان گیرا نیست.
اینفینیتی Q60 یک آلترناتیو متمایز و جالبتوجه برای رقبای 4 درب کوپهی آلمانی است. این خودرو بهطور معقولی راحت و آرام بوده و تجهیزات استاندارد مناسبی دارد؛ اما بدنهی سنگین و گیربکس کند به این معنی است که سواری Q60 به خوبی و کارایی بامو یا مرسدس بنز نیست. همچنین نبود پیشرانه دیزلی و کاربرد محدود خودرو نیز سریعاً نظر برخی خریداران را از این خودرو برمیگرداند.
مشخصات اینفینیتی Q60 2.0t Premium Tech
قیمت: 37690 پوند
پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری توربو بنزینی
قدرت/گشتاور: 208 اسب بخار/350 نیوتون متر
گیربکس: 7 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 7.3 ثانیه
حداکثر سرعت: 235 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 6.8 لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress