نسل جدید CR-V، قدبلند دوستداشتنی دیارِ مردمان سختکوش و خورشید تابان بزودی وارد بازار خواهد شد.
مجموع تغییرات فنی صورت گرفته موجب سبکتر و سریعتر بودن آن در مقایسه با نسل قبلی شدهاند. از نظر ظرفیتهای مختلف در سطح خوبی قرار داشته و میتواند هرآنچه را که از یک یک کراساوور کامپکت شهری و نیمهشهری انتظار دارید برآورده کند. پیشرانه مجهز به توربوشارژر موجود در گونههای EX و تورینگ هم برگ برنده جدیدی است که موجب دستیابی به بازدهی بهتر نسبت به رقبای همکلاسش میشود.
نسل پیشین CR-V نیز با پیشرانههای 2.4 لیتری و 1.5 لیتری توربو چهار سیلندر (به ترتیب در LX و EX و تورینگ) و موارد امنیتی و رفاهیِ درخور، خودروی بسیار مناسبی بود و اینگونه نیست که در مدل 2017 همهچیز به یکباره متحول شده باشد. برای بررسی اثبات این مدعا میتوانید نگاهی به عناوین و جوایز مختلف آن ازجمله “پرفروشترین خودرو بازار ایالات متحده در کلاس خود” و “شاسیبلند سال 2015 مجله موتور ترند” بیندازید که تواناییهایش را بهتر از هر تعریف و تمجیدی نشان میدهند. تب کراساوور موجود در بازار خودروی دنیا و تمایل روزافزون اقشار گوناگون مردم به خرید قدبلندهای کاربردی طبیعتاً به نفع امثال این ژاپنی دوستداشتنی خواهد بود، به شرطی که با دست پر وارد میدان شوند.
نمای بیرونی خشنتر و گیراتر شده است. مجموعه دماغه، رینگها، سقف و بخش عقبی تناسب بسیار خوبی باهم داشته و چشم را از دیدن خود خسته نمیکنند. داخل اتاق هم وضعیت به همین منوال است. تناسب و هماهنگی طراحی، علیرغم شلوغیهای موجود، کاملاً به چشم میآید. مواد مورد استفاده کیفیت مطلوبی داشته و زیاد توی ذوق نمیزنند. به لطف برآمدگی بسیار کم تونل کف، فضای پای بسیار خوبی در ردیف عقب ایجاد شده است. خواباندن پشتی صندلیها مشکل بوده (همانند مدل سال قبل) و از این نظر پایینتر از رقبا قرار میگیرد. توضیح بیشتر آنکه اهرم تعویض وضعیت پشتی صندلیها در CR-V دقیقاً پشتِ پشتسریها بوده و کار با آن مشکل است، اما در غالب رقبا جای بهتری داشته و بهسادگی تغییر موقعیت میدهد و پشتی را تنظیم میکند. البته یک نکته مثبت هم در این رابطه وجود دارد: فرزند برومند هوندا در کنار سوبارو فارِستِر (Forester) و مزدا CX-5 جزو تنها کراساوورهایی است که صندلیهایش هم از داخل اتاق و هم توسط یک اهرم درون محفظه بار عقب تا میشوند. در مورد محفظه بار بگویم که فضای بسیار فراخی ارائه میکند و با حجم 1110 لیتری خود حتی مبارز سرسختی چون راو4 (1087 لیتر) را کنار میزند.
رانندگی با CR-V در مقایسه با راو4 لذتبخشتر بوده و نسبت به CX-5 نیز حس بهتری دارد. در آزمایش figure-eight (طی مسیری به شکل عدد 8 انگلیسی) سامانه کنترل پایداری بسیار چشمگیر و قوی ظاهر شده و نهایتاً با تحمل شتاب جانبیِ 0.60 جی (بهصورت میانگین) زمان 27.9 ثانیه را ثبت کرد. مسافت لازم برای رسیدن به توقف کامل از 60 مایل بر ساعت (96 کیلومتر بر ساعت) 35.3 متر میباشد که در مقایسه با نسل قبل 90 سانتیمتر بهبود یافته است. مجموعه شرایط و فضای موجود هنگام سواری و هدایت این ژاپنی جوان دلپسند و راضیکننده مینماید، اما چند مورد آزاردهنده هم وجود دارد. کنسول مرکزی ویژگیهای کاربردی زیادی ازجمله اپل کارپلی، آندروید اتو، سوییچ دوّار کنترل صدا و عملکردهای دیجیتالی تعبیهشده داخل صفحهنمایش 7 اینچی لمسی ارائه میکند، ولی چینش و ارگونومی کلّی آن خوب نیست. نمایشگر مذکور کمی کوچک بوده (در کیا اسپورتیج، هیوندای توسان و فورد اِسکِیپ نمونه 8 اینچی وجود دارد) و هنگام استفاده کمی توی ذوق میزند؛ محل و زاویه قرارگیری آن نیز به گونهای است که شاید موجب حواسپرتی راننده شود. زیر آرنجی بین صندلیها راحتی قابل قبولی دارد اما نمونه موجود روی پنل درب خیلی به درد نمیخورد. دید عقب نیز همانند دیگر همگروهیهایش ضعیف است. اینها درواقع جزئیاتی هستند که شاید در گفتار و نوشتار بیاهمیت جلوه کنند، اما در رانندگی روزمره و مداوم قطعاً توجهتان را جلب خواهند کرد.
برای جمعبندی باید گفت انتخاب یک گزینه در سگمنت کراساوورهای کامپکت کار بسیار سختی است. CR-V مدل 2017 گرچه در تمامی زمینهها بهترین نیست، اما همانند نسل پیش از خود، آنقدَر پتانسیل و جنبههای مثبت دارد که اگر هوندا را تشویق نکنید در حقش اچحاف کردهاید. با تکیه بر همین تواناییها بعید نیست بار دیگر مقام شاسیبلند سال را از آن خود کند و پس از ورود به بازار به پرفروشترین محصول هوندا بدل گردد.
در پایان توجه شما خوانندگان محترم را به مشخصات هوندا CR-V تورینگ چهار چرخ محرک 2017 جلب مینمایم. نوع خودرو: کراساوور، پنج درب، پیشرانه جلو طول / عرض / ارتفاع: 4587.2 × 1854.2 × 1689 میلیمتر وزن خشک: 1577.5 کیلوگرم پیشرانه: 1.5 لیتری چهار سیلندر خطی توربو / 16 سوپاپ / DOHC بیشینه قدرت: 190 اسب بخار سقف گشتاور: 242.6 نیوتونمتر جعبهدنده: CVT توزیع وزن: 57 درصد جلو، 43 درصد عقب فاصله بین دو محور: 2659.3 میلیمتر شتاب 0 تا 96 کیلومتر بر ساعت: 7.5 ثانیه حداکثر شتاب جانبی قابل تحمل: 0.81 جی مصرف سوخت در یکصد کیلومتر شهری/جادهای/ترکیبی: 10.7 / 6.8 / 9.01 لیتر میزان آلایندگی: 186 گرم بر کیلومتر قیمت پایه: 34,595 دلار