بدترین خودروهای اسپرت: ب‌ام‌و سری 3 کامپکت

بدترین خودروهای اسپرت: ب‌ام‌و سری 3 کامپکت

خودروی سومی که در سری مطالب بدترین خودروهای اسپرت قصد پرداختن به آن‌را داریم، ب‌ام‌و سری 3 کامپکت است. این خودرو در اصل سلف مدل مدرن سری 1 محسوب می‌شود و ب‌ام‌و سعی داشت با آن یک هاچ‌بک داغ و اسپرت را ارائه کند.

bmw_318ti_compact_uk-spec_1996

چه خودرویی است؟

این خودرو نسخه‌ای هاچ‌بک/لیفت‌بک از سری 3 است که در دو نسل تولید شد و در اروپا با نام سری 3 کامپکت شناخته می‌شد.

autowp-ru_bmw_318ti_compact_uk-spec_5

کی و کجا ساخته شد؟

سازندهٔ آلمانی، سری 3 کامپکت را بین سال‌های 1993 تا 2004 تولید کرده و موفق به فروش بیش از 400 هزار دستگاه از آن در سراسر جهان شد.

bmw_320td_compact_4

مشخصات فنی

نسل اول این خودرو بر اساس سری سه E36 ساخته شد و درواقع از سپر جلو تا ستون A با مدل‌های سدان، کوپه و استیشن یکسان بود. برای نسل اول سری 3 کامپکت چهار پیشرانهٔ چهار سیلندر و یک واحد شش سیلندر ارائه شد. کل قدرت این موتورها نیز از طریق گیربکس‌های دستی یا اتوماتیک به چرخ‌های عقب انتقال پیدا می‌کرد.

bmw_318ti_compact_uk-spec_1

نسل دوم آن نیز در سال 2000 و به‌عنوان یکی از مدل‌های سری سه E46 معرفی شد. برای این نسل، چند موتور شش سیلندر و یک موتور دیزل 2 لیتری با 150 اسب بخار قدرت ارائه شد.

bmw_325ti_compact_15

چرا بد است؟

این موضوع بستگی به درک و انتظارات شما از سری 3 کامپکت دارد. اگر شما به‌عنوان یک هاچ‌بک روزمره به آن نگاه ‌کنید ناامید نخواهید شد؛ اما اگر انتظار یک خودروی اسپرت را از آن دارید، از انتخاب آن خوشحال نخواهید شد؛ بنابراین مشکل این بود که سری 3 کامپکت درواقع به‌عنوان یک هاچ‌بک داغ طراحی شده بود.

bmw_316ti_compact_2001

bmw_316ti_compact_3

درحالی‌که این خودرو در نسل اول به موتورهای مدرنی با قدرتی تا 170 اسب بخار مجهز شده بود، اما به خاطر سیستم تعلیقش، سری 3 کامپکت خودروی سرگرم‌کننده‌ای برای رانندگی نبود. تعلیق جلوی این ماشین مانند دیگر مدل‌های سری سه E36 از نوع مک‌فرسون بود اما برای تعلیق عقب آن از طرح Trailing Arm مشابه نسل قبلی E30 استفاده شده بود. درنتیجه خودرو در پیچ‌های تند دچار بیش فرمانی می‌شد و هندلینگ آن از سوی بسیاری از نشریات خودرو موردانتقاد قرار گرفت.

bmw_320td_compact_3

علاوه بر این، ب‌ام‌و سری 3 کامپکت خودروی زشتی بود. این خودرو طراحی سری 3 را خراب کرده بود زیرا اوورهنگ عقبی آن بسیار کوتاه بود. در نسل دوم حتی همه‌چیز بدتر از قبل شد چراکه برای قسمت جلویی آن طراحی متمایزی از مدل‌های سدان، کوپه و استیشن ارائه شد که کسل‌کننده بود.

autowp-ru_bmw_3_series_compact_11

مدت کوتاهی پس از عرضهٔ سری 3 کامپکت به بازار، ب‌ام‌و تصمیم به ساخت نسخهٔ پنج‌در آن گرفت؛ اما خوشبختانه به دلیل فروش اولیهٔ پایین نسخهٔ سه‌در نسبت به مدل‌های سدان و کوپه، ب‌ام‌و تصمیم به لغو پروژهٔ ساخت نسخهٔ پنج‌در گرفت و هرگز برای عرضه به بازار تولید نشد.

bmw_318tds_compact

اما پس از گذشت چند ماه اول از حضور سری 3 کامپکت در بازار، فروش آن در بازار اروپا به شکل قابل‌توجهی افزایش یافت تا جایی که حتی ب‌ام‌و تصمیم به صادرات آن به بازار آمریکای شمالی گرفت. بدین ترتیب این خودرو در سال 1995 با نام 318ti در ایالات‌متحده عرضه شد؛ اما متأسفانه خریداران آمریکای شمالی علاقه‌ای به ترکیب لیفت‌بک نداشتند و به دلیل فروش پایین عرضهٔ سری 3 کامپکت پس از چهار سال در این بازار متوقف شد.

autowp-ru_bmw_3_series_compact_12

اما همه با این نظر موافق نیستند

بله ب‌ام‌و سری 3 کامپکت یک خودروی اسپرت نیست و هیچ شکی دراین‌باره وجود ندارد؛ اما این خودرو درواقع راه را برای ساخت هاچ‌بک سری 1 هموار کرد؛ یعنی خودرویی که به یکی از محبوب‌ترین محصولات ب‌ام‌و در سراسر جهان تبدیل شد؛ اما غیرازاین، ب‌ام‌و سری 3 کامپکت در بازار خودروی دههٔ 90 میلادی واقعاً منحصربه‌فرد بود زیرا این خودرو عملاً تنها هاچ‌بکی با ترکیب موتور جلو-محور عقب و با پیشرانهٔ شش سیلندر بود.

bmw_318ti_compact_uk-spec_5

منبع: Motor1

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *