درست یک هفته پس از اعلام کاهش 10 تا 20 درصدی خودروها با فرمول شورای رقابت، خودروسازان پس از جلسه ای با این شورا، قیمتهای خود را بروز کردند. برخلاف محاسبات اولیه طبق فرمول ارائه شده، ظاهراً شیوه محاسبه صنایع خودروسازی تفاوت زیادی با دیگران داشته است.
- قیمت جدید خودروهای ایران خودرو
-
مدل خودرو
قیمت سابق
قیمت جدید
-
وانت باردو COP بنزینی
10,300,000
10,870,000
-
وانت باردو دوگانه
—
12,310,000
-
وانت باردو COP دوگانه
11,300,000
12,820,000
-
پژو 405 SLX TU5
25,500,000
23,110,000
-
پژو 405 GLX
22,500,000
22,800,000
-
پژو 405 GLX دوگانه
24,500,000
23,660,000
-
سمند EF7 بنزینی
26,000,000
24,280,000
-
سمند EF7 پایه گازسوز
27,000,000
25,690,000
-
سمند LX سال
25,000,000
23,000,000
-
سمند LX سال دوگانه
26,000,000
24,850,000
-
سمند SE
21,300,000
20,620,000
-
پژو پارس سال
29,000,000
26,970,000
-
پژو پارس دوگانه سوز
30,700,000
28,280,000
- قیمت جدید خودروهای سایپا
-
مدل خودرو
توضیح
قیمت جدید
-
سایپا 131 SL
بدون هیدرولیک و ایربگ
14,474,000
-
سایپا 131 SX
فرمان هیدرولیک بدون ایربگ
14,967,000
-
سایپا 111 SL
بدون هیدرولیک و ایربگ
14,776,000
-
سایپا 111 SX
فرمان هیدرولیک بدون ایربگ
15,268,000
-
سایپا 132 SL
بدون هیدرولیک و ایربگ
14,591,000
-
سایپا 132 SX
فرمان هیدرولیک بدون ایربگ
15,082,000
-
سایپا 141 SL
بدون هیدرولیک و ایربگ
13,720,000
-
سایپا 141 SX
فرمان هیدرولیک بدون ایربگ
14,213,000
-
تیبا SX
فرمان هیدرولیک بدون ایربگ
18,790,000
رئیس شورای رقابت درباره ارائه قیمت جدید خودروها به شورای رقابت توسط خودروسازان بزرگ کشور گفت: نکات جزئي در خصوص اجرايي شدن کامل قيمتهاي تعيين شده در خصوص خودرو باقي مانده بود که مديران عامل شرکت هاي خودروساز طي جلسات برگزار شده، مقرر شد مدارک مربوطه را به شوراي رقابت ارائه کنند که اين کار را انجام دادند و اجراي نهايي قيمتهاي جديد خودرو از یکشنبه توسط شرکتهای خودروساز اجرا می شود. دو غول خودروسازان ایران ( ایران خودرو و سایپا) امروز شنبه قیمت جدید محصولات خود را براساس فرمول قیمتگذاری خودرو تعیین و برای تائید نهایی به شورای رقابت ارائه کرده اند. قرار است پس از تائید شورای رقابت، قیمت جدید خودروها توسط خودروسازان اجرا شود.
بدین ترتیب می توان در صورت تحقق این قیمتها و قیمتهایی نظیر آن، بازنده بزرگ بازی چند ماهه خودروسازان و شورای رقابت و سازمان حمایت و وزارت صنایع و … را طبق معمول خریداران خودرو دانست. آیا شورای رقابت این فهرست پیشنهادی را قبول خواهد کرد؟
بروزرسانی: قیمتهای پیشنهادی خودروسازان در حالی از سوی شورای رقابت قبول شده که با توجه به حذف مواردی نظیر رنگ متالیک، ایربگ و فرمان هیدرولیک و شاید موارد دیگر، کاهشی در قیمتها اتفاق نیافتاده است. بازی چند ماهه قیمت گذاری خودروها که ابتدا با وعده هایی نظیر کاهش 30 تا 40 درصدی قیمت ها آغاز شد و سپس به 20 تا 30 درصد و بعد به 10 تا 20 درصد تعدیل شد، سرانجام در حالی به رقم 5 تا 12 درصدی رسید که با توجه به حذف امکانات و محاسبه قیمت آنها بصورت جداگانه و دلخواه توسط خودروسازان، کاهشی محقق نشده است. آری دوستان، همه آن وعده ها هزار لاف گزاف بیش نبود…