رنو از ساخت «اولین وسیله نقلیه تولید انبوه «متنباز» در جهان» خبر داده است؛ موضوعی که شاید موجب گسترش تعریف «تولید انبوه» شود. این خودرو که POM (مخفف عبارت Platform Open Mind) نام دارد، بر اساس مدل فوقکامپکت الکتریکی «توئیزی» تولید شده است. امّا پرسش اصلی شاید این باشد که منظور از متنباز بودن این وسیله نقلیه چیست؟
با اندکی بررسی بیشتر، مشخص میشود که این «خودرو» که رنو آن را در نمایشگاه تکنولوژی CES معرفی کرده، خودش متنباز نیست، بلکه این نرمافزار آن است که چنین شرایطی دارد. رنو در همکاری با شرکت متخصص نرمافزار OSVehicle و سازنده پردازنده ARM، قفل سیستم عامل POM را بازگشایی کرده و این خودرو برای «استارتاپها، آزمایشگاههای مستقل، مشتریان خصوصی و محققان» ارائه خواهد کرد. این موضوع به شرکتهای دیگر این امکان را میدهد که نرمافزار موجود را کپی و اصلاح کنند و در نتیجه، یک وسیله نقلیه الکتریکی کاملاً سفارشی در اختیار داشته باشند. تا به اینجا، شاید دقیقاً مشابه چیزی باشد که از یک وسیله نقلیه «متنباز» انتظار میرود. البته فارغ از مسئله امنیت نرمافزاری، شاید موضوع به این سادگیها نیز نباشد.
در واقع، کاری که رنو انجام داده، بسیار قابلتوجه است. این کمپانی با فراهمکردن دسترسی محققان و علاقهمندان حوزه الکترونیک به یک نسخه خاص از «توئیزی»، در زمینه هماهنگی محصولاتش با برنامههای کاربردی و سیستمهای دیگر شرکتها، یک گام رو به جلو برمیدارد. حمایت از توسعهدهندگان و شرکتهای کوچکتر میتواند در آینده و با ظهور محصولاتی مانند برنامههای کاربردی گوشی هوشمند سازگار با خودروهای رنو، نتیجه خود را نشان دهد.
البته رنو تنها خودروسازی نیست که به سمت این رویکرد حرکت کرده است. فورد سالها قبل سرویس نرمافزاری AppLink را برای برنامهنویسان راهاندازی کرده و اخیراً نیز با تشکیل یک کنسرسیوم متشکل از چند خودروساز، سعی در تشویق توسعهدهندگان برای ساخت برنامههای سازگار با خودروها داشته است.